آگاهی مردم از وظایف پزشکی قانونی موجب دسترسی بیشتر مردم به خدمات آن می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: آگاهی هر چه بیشتر مردم از وظایف پزشکی قانونی موجب دسترسی بیشتر و آسان‌تر شهروندان به خدمات آن می‌شود.

دکتر نگار خوشنویس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ناآگاهی شهروندان از فعالیت‌های پزشکی قانونی را مشکل عمده این اداره کل دانست و ادامه داد: بسیاری از شهروندان با کارکرد پزشکی قانونی و نوع خدمات آن آشنایی چندانی ندارند و اغلب بر این باورند که این سازمان صرفا در خصوص مرگ و میر و تشریح اجساد و صدور جواز دفن خدمات رسانی می‌کند، حال آنکه پزشکی قانونی خدمات متعددی متناسب با حیطه وظایف محوله به مراجعان ارائه می‌کند.

وی ارائه خدمات به مراجعان در نزاع ، تصادفات ، حوادث کار و آسیب‌های فیزیکی ، صدور گواهی‌های مرتبط با استخدام، صدور گواهی‌های همسرآزاری ، کودک‌آزاری ، بررسی فوت‌های غیرطبیعی و نیز معاینات جنسی ، معاینات خاص، بررسی برخی بیماری‌های خاص و عفونی و بررسی‌های لازم و صدور تاییدیه‌های لازم را از جمله وظایف پزشکی قانونی دانست.

خوشنویس با اشاره به ناآگاهی مردم از فعالیت و کشیک برخی مراکز پزشکی قانونی در استان در روزهای تعطیل گفت: مردم هنگام نیاز به مراجعه به پزشکی قانونی در اسرع وقت مراجعه کنند چرا که با تعطیلی و ایجاد وقفه آثار برخی اسناد از جمله آثار صدمه و کبودی مربوط به صدور گواهی‌های پزشکی قانونی از بین می‌رود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل افزود: در روزهای تعطیل واحد پزشکی قانونی در بیمارستان فاطمی اردبیل دایر است و اگر نیاز به معاینه باشد پزشکان ما به بیمارستان‌های دیگر هم مراجعه می‌کنند ، تشکیل پرونده داده شده ، موارد بررسی و تمام صدمات ثبت و گواهی می‌شود.

وی در زمینه اقدامات پزشکی قانونی به عنوان مرجع دقیق و کامل تعیین علت نهایی فوت گفت: این موضوع علاوه بر ابعاد معنوی در رعایت برخی موارد و تعیین علت فوت از نظر ارث ، میراث ، بیمه عمر و برخی شرایط حادثه کار مهم است.

خوشنویس همچنین از فعال بودن بخش کالبدگشایی در موارد ۱۹ گانه ارجاع شده به پزشکی قانونی، آرمایشگاه‌های متعدد، آزمایشگاه سم‌شناسی پیشرفته، بخش پاتولوژی ، آزمایشگاه سرولوژی در اداره کل پزشکی قانونی استان اردبیل خبر داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha