مشکلات بهداشت و درمان سمنان نیازمند گره‌گشایی به دست دولت سیزدهم

سمنان - ایرنا - زیرساخت بهداشت و درمان استان سمنان با توجه به میزبانی از ۱۵ میلیون مسافر و زائر امام رضا(ع) نیازمند توسعه، به‌روزرسانی و تجهیز است که تامین این اعتبارات نیازمند نگاه ویژه دولت سیزدهم در سفر به این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان به علت گستره زیاد ۲ دانشگاه علوم پزشکی دارد که شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان، سرخه، آرادان و گرمسار با بیش از ۴۸۰ هزار نفر جزو مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و در شرق استان، شهرستان‌های شاهرود و میامی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود قرار دارند.

طبق برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۸۰ هزار نفر در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در ۶ شهرستان ساکن هستند و از ضعف خدمات بهداشتی و درمانی گلایه دارند.

مشکلات بهداشت و درمان سمنان نیازمند گره‌گشایی به دست دولت سیزدهم

زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان علاوه بر ساکنان به مسافران و زایران امام رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند، اما حجم مراجعه‌کنندگان با شمار کادر درمان از جمله پزشکان متخصص، فوق تخصص و پرستار و زیرساخت‌های درمانی از جمله تجهیزات و تخت بیمارستانی همخوانی ندارد و همین موضوع موجب گلایه‌مندی مردمی شده است.

استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور است و به عبارتی می‌تواند به عنوان حلقه اتصال دریای شمال به مناطق مرکزی و جنوبی نقش آفرین باشد و به دلیل این موقعیت جغرافیایی سالانه میزبانی میلیون‌ها مسافر است که از محورهای مواصلاتی این استان عبور می‌کنند و در مسیر عبور نیازمند دریافت خدمات بهداشتی و درمانی هستند.

شهرستان‌های سمنان، دامغان، مهدیشهر و گرمسار دارای بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان هستند، اما تمامی این بیمارستان‌ها از کمبود پزشکان، تجهیزات و تخت بیمارستانی گلایه‌مند هستند.

از دیگر کمبودها در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مربوط به بخش درمان ناباروری، زنان و زایمان در بخش پزشکان و تجهیزات است و این کمبودها در حالی وجود دارد که این استان جزو مناطق دارای کمترین نرخ رشد جمعیت و از استان‌های روبه سالمندی محسوب می‌شود.

مشکلات بهداشت و درمان سمنان نیازمند گره‌گشایی به دست دولت سیزدهم

مردم استان سمنان از نبود مرکز تخصصی درمان ناباروری رنج می‌برند، اکنون مرکزی با نیروی انسانی و تجهیزات محدود با تمام توان به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند اما جوابگوی درخواست‌ها نیست، این مرکز نیازمند توسعه و به روز رسانی تجهیزات و تامین پزشکان فوق تخصص درمان ناباروری است.

راه‌اندازی کامل و ارایه تمامی خدمات در مرکز درمان سرطان و مرکز سوانح و سوختگی از دیگر مطالبه‌های مردم استان سمنان است، این مراکز با همت دولت سیزدهم تکمیل و تا حدودی تجهیز و راه‌اندازی شد اما برای تکمیل چرخه درمان نیازمند نگاه ویژه دولتمردان است.

مشکلات بهداشت و درمان سمنان نیازمند گره‌گشایی به دست دولت سیزدهم

سمنان جزو استان‌هایی است که در آن زنگ خطر شیوع سرطان به صدا درآمده است و تکمیل چرخه درمانی با توسعه تجهیزات از مطالبه‌های مردمی محسوب می‌شود.

ضرورت نوسازی ناوگان اورژانس

فرسودگی ناوگان اورژانس از دیگر مشکلات حوزه بهداشت و درمان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان برای خدمت‌رسانی به مردم و بیش از ۱۵ میلیون مسافر عبوری زائر امام رضا(ع) است که انتظار می‌رود نوسازی و توسعه این ناوگان نیز مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد.

با توجه به اینکه محور تهران- مشهد در محدوده استان سمنان از جاده‌های پرتصادف کشور محسوب می‌شود، وجود ناوگان اورژانس به تعداد کافی، مجهز و به‌روز از واجبات برای نجات جان هموطنان برای پیشگیری از وقوع اتفاق‌های جبران‌ناپذیر است.

مشکلات بهداشت و درمان سمنان نیازمند گره‌گشایی به دست دولت سیزدهم

تامین اتوبوس خونگیری از ضرورت‌های سمنان

با توجه به اینکه نیاز به خون همیشگی و سمنان از لحاظ وسعت هفتمین استان پهناور کشور است، این پراکندگی ضرورت داشتن «اتوبوس سیار برای خونگیری» در این استان را دوچندان می‌کند.

شهرستان‌های مهدیشهر، آرادان، ایوانکی، سرخه، میامی و شهرک صنعتی سمنان، هر کدام دارای جمعیتی قابل توجه هستند که با داشتن شرایط اهدای خون، اما فاقد پایگاه انتقال خون است و راه‌اندازی «اتوبوس سیار خونگیری» این کمبود را جبران می‌کند.

مشکلات بهداشت و درمان سمنان نیازمند گره‌گشایی به دست دولت سیزدهم

تعداد زیادی از کارگران شاغل در شهرک صنعتی سمنان راغب به اهدای خون هستند که به دلیل محدودیت زمان کاری و اشتغال در واحد صنعتی، امکان حضور در پایگاه‌های انتقال خون را ندارند و تامین «اتوبوس سیار خونگیری» فرصتی برای استفاده از این ظرفیت است و همچنین مردم شهرستان‌های استان سمنان که پایگاه اهدای خون ندارند، از طول مسیر برای رسیدن به پایگاه اهدای خون گلایه و اذعان دارند در شهر خود مایل به اهدای خون هستند.

همچنین تامین «اتوبوس سیار خونگیری» از لحاظ اجتماعی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در استان سمنان یک ضرورت محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به قرارگیری در آستانه سفر رییس جمهور به استان سمنان، مردم این دیار امید به کمک و نگاه ویژه دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha