عملیات ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد و حق دفاع مشروع صورت گرفت

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد از حق مشروع خود در اقدامی متقابل و تلافی جویانه علیه تجاوزگری رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق استفاده کرد.

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ابعاد و اهمیت عملیات بزرگ نظامی جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به تجاوز و نقض آشکار و قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی صورت گرفت، اظهارداشت: اتفاقی که رخداد و قابل پیش بینی هم بود پس از چندین سال صبر ایران در برابر شیطنت‌ها و سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی علیه منافع ملی، دانشمندان هسته‌ای، برخی اماکنی که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در آن صورت می‌گیرد و البته حملات و تجاوزات گاه و بیگاهی که رژیم صهیونیستی علیه مستشاران جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه انجام داده است، صورت گرفت.

وی گفت: رژیم صهیونیستی به صورتی واضح نشان داده که از هیچ قانون و پیمان بین‌المللی تبعیت نمی‌کند و به همین دلیل هم اقدام متجاوزانه اخیر خود در هدف قرار دادن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را انجام داد که منجر به شهادت رسیدن تنی چند از مستشاران ارشد نظامی ایران شد.

عملیات ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد و حق دفاع مشروع صورت گرفت

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: اماکن دیپلماتیک بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی دارای مصونیت هستند که عموم کشورها این کنوانسیون‌ها را پذیرفته و به آن احترام می‌گذارند، اما رژیم صهیونیستی این کنوانسیون‌ها را نادیده گرفت و به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز حمله کرد.

زارعی بیان کرد: باتوجه به اینکه برخی دولت‌ها و بسیاری از مجامع بین‌المللی هیچگونه واکنش نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی انجام ندادند و حتی برخی از دولت‌های اروپایی از جمله انگلیس، کانادا و حتی آمریکا حاضر به محکومیت این جنایت رژیم صهیونیستی نشدند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد از حق مشروع خود در اقدامی متقابل و تلافی جویانه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ما اقدام اخیر رژیم صهیونیستی را در تجاوز به کنسولگری ایران در دمشق را به منزله اقدامی علیه منافع و امنیت ملی خود می‌دانیم، گفت: بر اساس حق دفاع مشروع ایران و آنچه که در بیانیه وزارت امور خارجه آن به آن اشاره شده و البته رهبری معظم انقلاب اسلامی هم نسبت به اقدامی پشیمان کننده و دردناک علیه رژیم صهیونیستی صحبت داشتند عملیات شب گذشته با حجم وسیعی از موشک‌ها و پهپادهای ایران انجام شد.

ایران گزارشی از عملیات انجام گرفته را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد

این کارشناس مسائل منطقه افزود: بر اساس آنچه که در بیانیه‌های سپاه هم به آن اشاره شد، اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران اقدامی بازدارنده و تلافی جویانه در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی است و هر کشوری از هر جغرافیایی که بخواهد علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی خصمانه انجام دهد قطعاً پاسخ سختی را دریافت خواهد کرد.

زارعی بیان کرد: در بُعد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از طریق نماینده خود در سازمان ملل متحد آقای ایروانی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت ارسال و گزارشی از عملیات مشروع جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی را به وی ارائه کرد و اعلام داشت که ایران به دنبال توسعه تنش در منطقه نیست، اما اگر رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامی را در مقابله با عملیات ایران انجام دهد جمهوری اسلامی ایران پاسخی سخت‌تر و به آن رژیم خواهد داد.

استانداردهای دوگانه؛ مقامات غربی تجاوز به کنسولگری ایران را محکوم نکردند

وی تصریح کرد: ما شاهد بودیم که بسیاری از مقامات و دولت‌های غربی که پس از حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق دچار لکنت زبان شده بودند و حتی آن اقدام تجاوزگرانه را محکوم هم نکردند، پس از عملیات متقابل جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌هایی اقدام ایران را محکوم کردند بدون آنکه اشاره‌ای به علت عملیات ایران که همان تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق است داشته باشند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: استانداردهای دوگانه غرب نه تنها در موضوعات حقوق بشری و ادبیات دیپلماتیک، بلکه در نقض قوانین و مقررات بین‌المللی و حمایت از رژیم جعلی صهیونیستی آشکار شده است.

زارعی بیان کرد: در چند روز گذشته شاهد بودیم که ترور فرزندان و نوه‌های اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم هیچ گونه واکنشی را از سوی مقامات غربی در پی نداشت، اما اتحادیه اروپا گروه‌های مقاومت فلسطینی را در لیست تحریمی خود قرار داد.

آنچه در عملیات ایران شاهد بودیم استفاده از بخشی از امکانات و ظرفیت توان دفاعی بود

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد که منافع و امنیت ملی آن از سوی برخی کشورها یا رژیمی یاغی مورد تعرض قرار گیرد و آنچه که در عملیات انجام شده علیه رژیم صهیونیستی شاهد بودیم استفاده حداقلی از امکانات و ظرفیت توان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران بود.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: حجم موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده از سوی جمهوری اسلامی ایران به سوی سرزمین‌های اشغالی و گستردگی سکوهای پرتابی و شلیکی عملیات انجام شده ما نشان از این دارد که تدارک و برنامه‌ریزی خوبی برای این عملیات انجام شده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha