گره‌گشایی مدیران استان‌های شمال‌شرق کشور از مشکلات عشایر

بجنورد-ایرنا- مسوولان استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان برای حل مشکلات عشایر در مناطق ییلاقی و قشلاقی شمال شرق کشور به خط شدند و در نشستی که امروز(شنبه) به میزبانی بجنورد برگزار شد، دغدغه های این قشر را بررسی کردند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، شعار امسال با رونق تولید و مشارکت مردم گرده خورد است، بی شک عشایر مردمی ترین اقتصاد را داشته و نقش آنان در رونق تولید، موثر است.

نظام اسلامی ایران و البته دولت سیزدهم خدمات ارزنده ای به این قشر ارائه کرده است تا این مرزداران بتوانند فعالیت اقتصادی خود را توسعه دهند، اما دغدغه ها برای این تولیدکنندگان همچنان وجود دارد.

تامین آب آشامیدن مورد نیاز عشایر، تامین سوخت، افزایش سهم آرد، تامین امنیت عشایر مستقر در استان گلستان و برطرف شدن مشکل آتش زدن تاسیسات و تخریب تاسیسات اقامتی عشایر خراسان شمالی در مراوه تپه استان گلستان از مشکلاتی بود که در نشست شورای عشایر شرق کشور مطرح شد.

گره‌گشایی مدیران استان‌های شمال‌شرق کشور از مشکلات عشایر

رفع دغدغه عشایر در اولویت

رییس سازمان بسیج عشایری کشور در این نشست با تاکید بر اینکه مسوولان برای حل مشکلات عشایر، دغدغه مند هستند گفت: حل مشکلات عشایر یکی از اولویت های دولت است.

سرهنگ احمد سعیدی اظهار کرد: نظام اسلامی و دولت سیزدهم برای عشایر، ارزش بسیار قائل است و تلاش دارد تا تمهیدات لازم برای افزایش رفاه این قشر فراهم شود.

وی افزود: دلیل انتخاب شعار سال به نام رونق تولید با مشارکت مردم، دغدغه مند بودن مقام معظم رهبری نسبت به اقتصاد و معیشت است و در این باره برای کمک به رونق اقتصاد عشایر، مشارکت مردم باید رقم بخورد.

کمبود سرمایه در گردش

نماینده عشایری سه استان نیز در این نشست گفت: اقدامات بسیار خوبی برای حمایت از عشایر انجام شده است اما برخی مشکلات هنوز وجود دارد که عشایر انتظار دارند برطرف شود.

چراغعلی عمارلو اظهار کرد: یکی از دغدغه ها، آتش زدن تاسیسات دامی و اقامتی عشایر در استان گلستان است، اگر مراتع به عشایر واگذار شود این مشکل سریعتر حل می شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر با مشکل سرمایه در گردش روبه رو هستند گفت: با توجه به خشکسالی و کم شدن جمعیت عشایر نیاز است وام هایی بلند مدت با سود کم در اختیار عشایر قرار گیرد.

جلوگیری از فروش بره‌های نارس

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این نشست، کمبود سرمایه در گردش را از مشکلات عشایر عنوان کرد و گفت: این مشکل سبب شده تا عشایر بره های نارس را که به وزن مناسب و سوددهی نرسیده بفروشند و در عمل متضرر شوند.

محمد محمدزاده اظهار کرد: تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و تامین اعتبار برای مرمت ایلراه های عشایری از مشکلات و درخواست های عشایر است.

وی با اشاره به حمایت های دولت از عشایر افزود: سال گذشته ۲۲ هزار تن نهاده دامی میان عشایری استان توزیع شد و ۲۷ هزار راس دام در قالب طرح تولید قراردادی گوشت قرمز خریداری شد.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت عشایر استان پنج هزار و ۶۰۰ خانوار با ۲۴ هزار نفر جمعیت است که ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و سالانه هفت هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند.

تاکید بر واگذاری مراتع

استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: امر واگذاری مراتع به عشایر باید سرعت گیرد و در این زمینه دریافت هزینه ها شفاف باشد.

محمدرضا حسین نژاد با اشاره به دغدغه های عشایر برای کوچ به استان گلستان اظهار کرد: زمان ورود عشایر به استان گلستان نیمه آبان و خروج از آن استان نیمه اردبهشت ماه تعیین شد.

وی افزود: عشایر انتظار دارند که امنیت این قشر در زمان کوچ به مناطق قشلاقی و یا ییلاقی تامین شود که در این باره تدابیر لازم اندیشه می شود.

استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا از ظرفیت عشایر در رونق تولید و جهش تولید بهره ببریم.

اهمیت ظرفیت عشایر در رونق تولید

فرمانده سپاه جوادالائمه خراسان شمالی نیز گفت: کارگروه های مختلف برای بررسی و حل مشکلات عشایر تشکیل شده و نشست های تخصصی در این باره برگزار شد که امید می رود گام موثری برای افزایش رفاه این قشر برداشته شود.

سردار اسماعیل فرجی اظهار کرد: خدمات رسانی به عشایر می تواند در رونق تولید و اقتصاد موثر باشد، هر چادر عشایر یک کارگاه تولید است و در سال جهش تولید با مشارکت مردم، تلاش داریم تا بیش از پیش از به ظرفیت های عشایر استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: کمبود آرد، مشکلات مربوط به دریافت تسهیلات، کمبود سوخت و نیز رسیدگی به ایلراه ها از جمله مسائل عشایر است که مسوولان مختلف مکلف هستند برای برطرف شدن آن گام بردارند.

فرمانده سپاه نینوا استان گلستان نیز گفت: همه مدیران متولی دستگاه های اجرایی تلاش دارند تا مشکلات عشایر به عنوان عوامل اصلی محیط زیست و منابع طبیعی و مرزبانان واقعی را برطرف کنند.

سردار علی ملک شاهکویی اظهار کرد: مشکلات عشایر در زمینه های تامین سوخت، ورود و خروج به استان گلستان و خراسان شمالی، مناسب سازی ایلراه، تامین آب و سایر موارد باید حل شود.

واگذاری ۸۳ سامانه عرفی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم درباره واگذاری مراتع گفت: ۲۴۴ سامان عرفی در استان وجود دارد که تاکنون ۱۰۷ سامانه برای ۲ هزار و ۶۲۶ خانوار عشایری ممیزی شده است.

علی اسدی اظهار کرد: تاکنون ۸۳ سامان مرتعی استان برای ۹۷ هزار واحد دامی عشایر واگذار شده است.

مدیرکل امور عشایر استان گلستان هم درباره مشکل تامین آب آشامیدن عشایر در مراوه تپه گفت: عشایر مستقر در این استان مشکلی در تامین آب آشامیدن مورد نیاز ندارند البته در این باره حفر چاه و اجرای خط انتقال برای تامین آب پایدار در دست پیگیری است.

احمد پرتانی درباره مشکل امنیت عشایر در مراوه تپه و گلایه ها از آتش زدن تاسیسات عشایر گفت: در این باره تعیین قرق بان عشایر مطرح و پیگیری شد اما به نتیجه مطلوب نرسید.

به گزارش ایرنا استان گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که جامعه عشایری گلستان را عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهد که در مجموع افزون بر ۷۶۰ هزار رأس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند.

جامعه فعالیت عشایر استان گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

نشست شورای عشایری استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان با ریاست استاندار خراسان شمالی، حضور رییس سازمان عشایری کشور، معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان های خراسان شمالی و گلستان ، فرماندهان سپاه استان های گلستان و خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا عشایر خراسان شمالی‌ ۶۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha