حدود ۵۰۰ میلیون تست در مراکز آزمایشگاهی انجام می‌شود/ خطاها ناچیز است

تهران - ایرنا - دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تست در حدود ۶ هزار آزمایشگاه با خطای ناچیز در کشور انجام می‌شود، گفت: امسال تمهیداتی اندیشیده خواهد شد تا خدمات آزمایشگاهی با بهره‌وری بالا انجام شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، غلامرضا حمزه لو روز شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران برگزار شد، افزود: خدمات آزمایشگاهی بصورت متمرکز در کشور انجام می شود و خطاها به دلیل تجهیزات پیشرفته بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه فعالیت و ارتقای کیفیت مراکز آزمایشگاهی به تجهیزات پیشرفته و نوسازی دستگاههای موجود وابسته است، اظهار داشت: میزان خطاهای آزمایشگاهی ارتباط مستقیمی با این تجهیزات داشته و اگر بازسازی و نوسازی آنها صورت نگیرد با افزایش کیت های تشخیصی و تجهیزات ممکن است خطاها افزایش یابد.

حمزه لو ادامه داد: همچنین بسیاری از آزمایشگاهها به منظور حمایت مالی از مردم در شرایط سخت اقتصادی، با بیمه های تکمیلی قرارداد داشته و از این بابت عملا قسمت عمده درآمد آزمایشگاه ها در صندوق بیمه های پایه و تکمیلی مسدود شده، این موضوع در کنار افزایش روز افزون تورم و گرانی کیت و تجهیزات آزمایشگاهی توان مالی آزمایشگاه ها را بسیار تضعیف کرده است.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه‌ها برای ارائه خدمات مناسب و با کیفیت به طور مستقیم وابسته به تجهیزات، کیت و مواد مصرفی بوده که بسیاری از این اقلام، اعم از تولید داخل یا وارداتی، ارتباط مستقیم با قیمت ارز داشته و بالطبع هزینه تمام شده خدمات مربوط به آن‌ها با افزایش قیمت ارز افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران ادامه داد: علیرغم نوسانات شدید قیمت ارز تامین هزینه تجهیزات، کیت و مواد مصرفی دشوار و در مواردی ناممکن شده و منجر به توقف ارائه آن خدمت می‌شود.

حدود ۵۰۰ میلیون تست در مراکز آزمایشگاهی انجام می‌شود/ خطاها ناچیز است

نقش محوری آزمایشگاه ها در سلامت

امیر حسن زرنانی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران نیز گفت: حدود ۸۰ درصد موارد پزشکی از طریق آزمایشگاه‌ها انجام می شود، با توجه به این نقش محوری، این مراکز تاثیر بسزایی در سلامت عمومی دارد.

وی اظهار داشت: بسیاری از مراکز آزمایشگاهی با مشکلات عدیده در حال تعطیلی هستند، یکی از شالوده های این کنگره نقش محوری آزمایشگاه در سلامت است و قصد داریم به مسوولان این پیام را برسانیم.

زرنانی با بیان اینکه اکنون شهرهای کوچک هم به آزمایشگاهها دسترسی دارند، بر احیای مجدد مقطع دکتری علوم آزمایشگاهی تاکید کرد و با توجه به اهمیت این موضوع از مسوولان وزارت بهداشت خواست تا با ایجاد این مقطع، انگیزه را در دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته ایجاد کنند تا با ارتقای تحصیلی بتوانند در بخش مسوول فنی آزمایشگاهها مشغول بکار شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید جایگاه آزمایشگاه پزشکی در نظام سلامت تبیین شود، ادامه داد: از آنجایی که هوش مصنوعی تاثیر بسزایی در تشخیص بیماریها دارد، اهمیت کاربرد آن در علوم آزمایشگاهی نیز مورد تاکید است و در این کنگره به نقش محوری آن پرداخته می شود.

علی شیرین عضو هیات مدیره این انجمن نیز در ادامه نشست گفت: با افزایش مواد مصرفی آزمایشگاه ها دسترسی مردم به دریافت این خدمات مشکل می شود در حالی که بیماری‌های مزمن در کشور زیاد است و باید افراد مبتلا به این بیماری‌ها بطور مرتب تست های خاص را انجام دهند تا دچار عوارض و از کار افتادگی نشوند.

وی تصریح کرد: از زمانی که تحریم ها بوجود آمد مشکلات زیادی در تهیه تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاه ها بوجود آمد.

شهروز همتی رییس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران نیز ادامه داد: همکاران آزمایشگاهی ما با تلاش فراوان همواره سعی کردند که خدمات آزمایشگاهی به نحو مطلوبی ارائه شود و ادامه روند صعودی ارز فشار زیادی بر همکاران ما ایجاد می‌کند به نحوی که خرید سیستم‌های جدید و یا تعمیر و نگهداری سیستم‌های جاری را با مشکل مواجه می کند.

وی اظهار داشت: از آنجایی که نباید هیچ فشار مالی از نظر ارائه خدمات پزشکی و آزمایشگاهی به مردم تحمیل شود، هر افزایشی اگر به درستی توسط بیمه‌های پایه پوشش داده شود، فشار مالی بر مردم تحمیل نخواهد شد و اگر این افزایش تعرفه منطقی نباشد تبعات جبران ناپذیری سیستم سلامت کشور را در بر خواهد گرفت.

همتی تصریح کرد: آزمایشگاه‌های کشور نقش مهمی در تشخیص، پیگیری و درمان بیماری‌ها دارند و اصولا بیش از ۷۰ درصد تشخیص بیماری‌ها براساس اطلاعات آزمایشگاهی است، از مجموع ۶ هزار آزمایشگاه در کشور نیمی از آنها دولتی بوده و بیشتر مراکز تخصصی و فوق تخصصی توسط بخش خصوصی انجام می شود.

به گفته وی، در شهرستانهای کشور دسترسی به خدمات آزمایشگاهی وجود دارد و در روستاها نیز خدمات اولیه مردم نیز در این مراکز انجام می شود.

فریبا شایگان عضو انجمن و همکار دبیر علمی در امور بین الملل، گفت: در کنگره امسال، ۱۱ سخنران خارجی از کشورهای آمریکا ایتالیا، کانادا، استرالیا، هلند، هند، آلمان و عربستان خواهیم داشت.

وی همچنین از برپایی جشنواره حکیم جرجانی همزمان با برگزاری کنگره خبر داد و ادامه داد: کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای علمی در حوزه آزمایشگاه پزشکی بوده، با توجه به اهمیت آن، حمایت از شرکت های دانش بنیان و تولیدات داخلی، در برنامه ریزی های صورت گرفته و در راستای این حمایت ها، شاهد رونمایی های گسترده از تکنولوژی های جدید و معرفی کیت ها و تجهیزات آزمایشگاهی از سوی شرکت های داخلی و به خصوص شرکت های دانش بنیان خواهیم بود.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha