۲۵ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85442390
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

متحدان غربی درخواست اوکراین برای تحویل سامانه دفاع هوایی را رد کردند

تهران- ایرنا- فایننشال تایمز نوشت: همزمان با دست بالای روسیه در حملات هوایی و نیاز مبرم اوکراین به دریافت سامانه‌های دفاع هوایی، درخواست کی‌یف برای تحویل تعداد بیشتری از این سیستم از سوی متحدان غربی رد شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این روزنامه، پس از یک هفته بمباران بی‌وقفه موشکی و پهپادی روسیه علیه نیروگاه‌های انرژی در اوکراین، دولت‌های اروپایی با درخواست‌های کی‌یف برای ارسال سامانه های دفاع هوایی خود به آن کشور مخالفت کردند.

کی‌یف مدت هاست که هشدار داده برای دفاع از خود در برابر بمباران موشکی روسیه به تجهیزات دفاع هوایی نیاز فوری دارد.

ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور در هفته جاری بیش از پیش بر نیاز خود به سامانه دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا پافشاری کرد و کشورهای غربی را به دلیل نادیده گرفتن تخریب گسترده نیروگاه های خود، شدیدا مورد انتقاد قرار داد.

وی روز پنجشنبه در سخنانی در اجلاس «ابتکار سه دریا» که به «ابتکار دریای بالتیک، آدریاتیک و سیاه» نیز شهرت دارد و در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار شد، گفت که اوکراین درگیر یک روزمرگی شده است؛ بدین صورت که هر روز متحمل حملات هوایی روسیه می‌شود و سپس درخواست سامانه‌های دافع هوایی بیشتری می‌کند که متحدانش وعده آن را داده بودند.

زلنسکی افزود: روس‌ها هر روز برق خارکیف و دیگر شهرهای ما را قطع می‌کنند و ما هر روز می‌شنویم که کمک‌های جدید به زودی از راه می رسد، اما حرف ها بل واقعیت یکی نیست.

از سوی دیگر، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین زمینه گفت: تصور چنین چیزی ممکن نیست که کشورهای غربی نتوانند هفت سامانه دفاع هوایی موشکی در اختیار اوکراین بگذارند. آن هم در شرایطی که آنها نزدیک به ۱۰۰ سامانه در زرادخانه های خود دارند.

در این میان دو منبع آگاه به فایننشال تایمز گفتند که کی‌یف در حال لابی گری برای تحویل گرفتن سامانه های دفاع هوایی از لهستان، رومانی و اسپانیا است.

دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین اواخر دیروز جمعه در یک برنامه تلویزیونی کشورش تائید کرد که مذاکراتی فعال با متحدان درباره دستیابی به دو سامانه دفاع هوایی پاتریوت و یک سامانه دفاع هوایی میان برد SAMP/T فرانسوی در حال انجام است.

کولبا اگرچه نامی از این متحدان نبرد، اما گفته می‌شود که اوکراین در حال مذاکره با لهستان و اسپانیا برای سامانه های یاد شده است.

بنا بر گزارش ها، اوکراین در حال حاضر دستکم سه سامانه موشکی پاتریوت و یک سامانه SAMP/T دارد که در سال ۲۰۲۳ دریافت کرد.

منابع آگاه با اشاره به همین میزان سامانه های دفاع هوایی که کی یف در اختیار دارد، تاکید کردند که اوکراین تنها هفت سامانه نیاز دارد. این افراد که خواستند نامشان فاش نشود در ادامه اضافه کردند که پایتخت های اروپایی گفته اند برنامه ای برای ارسال سامانه های بیشتر به اوکراین ندارند و استدلال می کنند که باید قابلیت های دفاعی خود را حفظ کنند.

براساس گزارش ها آلمان تاکنون دو سامانه پاتریوت به اوکراین داده است و این هفته آشکارا اعلام کرد که قصد ندارد تعداد بیشتری ارسال کند.

الکساندر استاب رئیس جمهوری فنلاند که کشورش به تازگی به عضویت ناتو درآمده، این هفته در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند کشورهای دیگر باید تسلیحات بیشتری بفرستند، گفت: به نظر من هر تصمیمی برای کاهش سطح ذخایر استراتژیک به عهده نیروهای دفاعی و ارتش ما است و باید همیشه محرمانه بماند.

همزمان ارتش لهستان نیز تاکید کرده است که نمی تواند سامانه دفاع هوایی موشکی پاتریوت خود را در اختیار اوکراین قرار دهد، آن هم در شرایطی که خود منتظر تحویل سامانه های آمریکایی است.

آندری دودا رئیس‌جمهوری لهستان که روز پنج شنبه در نشست ویلینوس شرکت داشت، ارسال سامانه های پاتریوت را به اوکراین رد کرد، اما در عین حال گفت که شاید ورشو بتواند تعداد بیشتری از موشک‌های ساخت شوروی (سابق) خود را به کی‌یف منتقل کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha