۲۵ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۴۳
کد خبر: 85442312
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مماشات با آلودگی رودخانه چالوس +فیلم

۲۵ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۴۳
کد خبر: 85442312
مماشات با آلودگی رودخانه چالوس +فیلم

نوشهر - ایرنا - هدایت شبانه پساب معدنی حاصل از فعالیت برخی از کارگاه های تولیدی شن و ماسه به داخل رودخانه حفاظت شده چالوس، معضلی که با نگرانی حامیان محیط زیست و مردم همراه بوده و برای پیشگیری از این فاجعه زیست محیطی بنا به گفته سرپرست اداره حفاظت محیط زیست چالوس علیه این بهره برداران متخلف اخطاریه و شکایت صادر شده است.

به گزارش ایرنا، رودخانه حفاظت شده چالوس که از دامنهٔ شمالی ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی ۷۲ کیلومتر و گذر از وسط شهر چالوس به دریای خزر می‌ریزد، به خاطر تکثیر و پرورش ماهیان نادر دریای خزر در آن مانند قزل آلای خال قرمز، سفید، آزاد و گونه های دیگر ذخیرگاه ارزشمند آبی مازندران به شمار می رود، ماهی خاص و بومی هم به نام زردک در این رودخانه زیست می کند.

آنچه گزارش شده در حاشیه این رودخانه تعداد ۹ واحد تولیدی شن، ماسه و استخراج سنگ فعالیت دارد که حدود ۶ باب از این واحدها به علت کیفیت پایین کارایی سیستم تصفیه خانه پساب و آلایندگی متاسفانه مقادیری از رسوبات یا پساب معدنی حاصل از فعالیت این کارگاه ها در بیشتر ساعات به ویژه شب ها دیده نمی شود به داخل رودخانه ذلال و خروشان چالوس از سوی بهره برداران هدایت می شود.

در پایین دست این رودخانه هم سدی که به کانال بند انحرافی انتقال آب کشاورزی چالوس به شرق استان از دهه ۱۳۷۰ کلنگ زنی شده که هم اینک این طرح ملی به صورت نیمه رها شده متاسفانه حجم زیادی از این پساب معدنی افزون بر آنکه وارد باغ ها، زمین های شالیزاری و دریای خزر حوزه چالوس شده بلکه مقادیری هم از طریق این کانال وارد اراضی کشاورزی نوشهر و دریای خزر محدوده ساحلی نوشهر می شود که بسیار نگران کننده است.

عملیات اجرایی این پروژه ملی از سال ۱۳۷۴ از سد انحرافی رودخانه چالوس شروع و قرار بود پس از طی ۱۰۹ کیلومتر در مسیر به دشت هراز در شهرستان آمل برسد گزارش های رسمی نشان می دهد که این کانال فقط تا محدوده سی سنگان نوشهر ساخته شده و سال ها بلاتکلیف و نیمه تمام رها شده است.
مماشات با آلودگی رودخانه چالوس +فیلم
البته پیامدهای حاصل از رهاسازی رسوبات به داخل این رودخانه ، فقط به این معضلات زیست محیطی ختم نمی شود بلکه مسوولان اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران واقع در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر هم نسبت به ورود حجم زیادی از آب گل آلود به داخل حوضچه بندر و مشکلات تردد کشتی ها بارها گلایه کرده اند به گونه ای که مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران چندین بار در گفت وگو با خبرنگاران این معضل زیست محیطی را مطرح کرد که ورود رسوبات به داخل حوضچه مساله ساز شده به نحوی که بابت لایروبی هزینه های گزافی تحمیل این مجموعه کرده است.
پلمب سه کارگاه آلاینده زیست محیطی در سال گذشته
در این پیوند سرپرست اداره حفاظت محیط زیست چالوس گفت : از مجموع ۹ کارگاه تولیدی شن، ماسه و استخراج سنگ در حاشیه رودخانه حفاظت شده چالوس علیه ۶ بهره بردار آن شکایت و اخطاریه صادر شده که سه مورد آن مربوط به سال گذشته بوده است.

مرتضی سحر خیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شکایتی که علیه سه بهره بردار پیش از سال جدید شده بود متاسفانه برای نخستین بار به اخطاریه ها بابت نشست شیرابه، گردو غبار و رهاسازی رسوب به داخل رودخانه تمکین نکردند برای همین علیه آن ها شکایت و پس از تنظیم صورت جلسه و ارایه دادخواست علیه بهره برداران این کارگاه شکایت شد تا اینک دستور پلمب این واحدها از دادگاه عمومی و انقلاب بخش مرزن آباد دریافت شد.

وی توضیح داد : تا حدودی نواقص فنی این کارگاه ها از سوی بهره برداران برطرف شده منتهی از آنجایی که سال گذشته در آستانه عید نوروز بود و موضوع حساب و کتاب بابت پرداخت حقوق و عیدی کارگران از سوی بهره برداران به میان آمد با هماهنگی دادگاه عمومی و انقلاب مرزن آباد این کارگاه رفع پلمب شد منتهی به آن ها اجازه فعالیت داده نشده و کماکان تعطیل هستند و اما وعده داده اند تمامی نواقص را برطرف و آن گاه پس از تایید محیط زیست شروع بکار بکنند.

صدور سه مورد اخطاریه و شکایت در سال جاری

این مسوول گفت : سه مورد دیگر هم به تازگی بازدیدی که از سوی کارشناسان مربوط از این کارگاه ها شده بابت مستهلک بودن کاورین بازساز، مه پاش، تخریب دیواره حوضچه ترسیب، نشت شیرابه و ... علیه بهره برداران یک یک مورد شکایت و ۲ مورد دیگر هم اخطار صادر شده است.

سحر خیز افزود : این فاجعه زیست محیطی معضلی است که سال ها سبب اعتراض و گلایه خیلی از حامیان زیست محیطی، طبیعت دوست و حتی کشاورزان و باغداران پیراموان این رودخانه شده و همه این رخدادهای ناخوشایند را از چشم مسوولان محیط زیست می بینند بنابراین از زمان عهده دار شدن این مسوولیت مدت ۲ ماه گذشته تاکنون در هیچ شرایطی از این معضل نگذشته چرا که حفظ رودخانه ها و دریای خزر محدوده این شهرستان جزو خطوط قرمز است البته تحقق این مهم نیازمند همراهی مردم، مسوولان ادارات و دستگاه ذیربط است.

این رودخانه یکی از اصلی ترین منابع آبی کشاورزی منطقه است و در تولید محصولات ‌کشاورزی همچون انواع مرکبات، کیوی، برنج و سایر محصولات نقشی اساسی دارد.
از مجموع پنج رشته رودخانه حفاظت شده در سطح کشور، ۲ رشته آن شامل چالوس و سردابرود در شهرستان چالوس جریان دارد.

شهرستان چالوس با جمعیتی دست کم ۱۳۰ هزار نفر و بیش ۱۶۳ روستا افزون بر داشتن سابقه تاریخی به خاطر سرسبزی و زیبایی به عقیق همیشه سبز مشهور است.
سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی از مناطق دیدنی این شهرستان بازدید می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha