معاون وزیر بهداشت: پیشگیری از بیماریهای قلبی در اولویت است

مشهد- ایرنا- معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی یکی از برنامه های مهم و با اولویت این وزاتخانه بویژه از طریق طرح ملی سلامت خانواده است.

دکتر حسین فرشیدی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری پنجمین کنگره بین المللی مداخلات تهاجمی غیر جراحی در بیماری های مادرزادی و ساختمانی و دریچه ای قلب در گفت وگو با خبرنگاران افزود: موضوع پیشگیری از بیماری‌های قلبی مادرزادی به‌طور ویژه در برنامه‌های طرح ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع قرار می‌گیرد و وزارت بهداشت به‌ طور ویژه در حوزه پیشگیری از این بیماری‌ها ورود خواهد کرد.

وی بیان کرد: این اقدام پس از تکمیل برنامه‌ها و فرآیندهای پزشک خانواده و مراقبت سلامت متناسب با جمعیت زیر پوشش در هر منطقه آغاز خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماریهای قلبی مادرزادی ارتباط مستقیم با موارد ژنتیکی دارد، ادامه داد: در این بخش تخصصی موارد ژتتیکی و کروموزمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مباحث مرتبط با آن با همکاری محققان و پژوهشگران در راستای معرفی یک شیوه و اقدام پیشگیرانه دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه روز به روز شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه شناخت ژنتیکی و درگیری ژن‌های مختلف در سطح جهان هستیم.

فرشیدی اظهار امیدواری کرد: با شناخت بیشتر و همکاری بهتر باید به سمت تشخیص ژن‌های مختلف حرکت کنیم و خانواده‌ها قبل از تولد فرزند خود روی موضوع پیشگیری کار کنند تا که نوزادی سالم و به‌دور از بیماری‌ متولد شود.

وی گفت: تشخیص زودهنگام بیماری ها به‌خصوص در دوران جنینی، نقش مهمی در تولد یک نوزاد سالم و به‌ دور از بیماری‌ها و مشکلات مادرزادی دارد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: اگر خانواده با علائم و مشکلات مادرزادی حوزه قلب در دوران بارداری آشنا باشد، می‌توان اقدامات موثر پیشگیرانه و به‌هنگام برای رفع آن مشکل و تولد یک نوزاد سالم انجام داد.

پنجمین کنگره بین المللی مداخلات تهاجمی غیر جراحی در بیماریهای مادرزادی، ساختمانی و دریچه ای قلب به همت بنیاد جهانی قلب کاسپین و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آستان قدس رضوی در روزهای ۲۳ تا ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ در مرکز همایشهای بین المللی شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

بنیاد جهانی قلب کاسپین با همکاری خیّران کمک بزرگی در جهت رفع مشکلات تمامی بیماران با مشکلات مادرزادی قلبی به‌خصوص گروه‌های محروم و کم‌برخوردار جامعه دارد.
نمایندگی‌های کاسپین به جز ایران و مشهد در فرانکفورت آلمان، لندن انگلستان، بانکوک تایلند، سن فراسیسکو آمریکا، قاهره مصر و نامیبیا فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha