قول مساعد رییس سازمان عشایر برای تکمیل بند میاندشت خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان امور عشایر ایران امروز(جمعه) در سفر به اسفراین خراسان شمالی از پروژه ناتمام بندخاکی میاندشت بازدید کرد و در این بازدید برای تامین اعتبار مورد نیاز تکمیل این طرح قول مساعد داد.  

به گزارش خبرنگار، رییس سازمان امور عشایر ایران در بازدید پروژه ناتمام بند خاکی میاندشت در شهرستان اسفراین، عشایر را خط اول امنیت غذایی کشور عنوان کرد و گفت: این قشر با کمترین امکانات، بخش بزرگی از گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

شایان نادری با تاکید بر حمایت نظام اسلامی از عشایر اظهار کرد: اهتمام دولت سرعت دادن به اجرای پروژه‌های عشایری است، در این زمینه خدمات خوبی از قبیل گاز رسانی، برق و آب رسانی برای عشایر انجام شده است.

وی با بیان اینکه دولت هم توجه ویژه‌ای به عشایر دارد گفت: سال گذشته دستورالعمل ۱۰بندی در راستای افزایش رفاه جامعه عشایری و برطرف شدن مشکلات این قشر ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا بند خاکی میاندشت شهرستان اسفراین در اسفندماه سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی و مقرر شد تا به مدت سه سال به بهره‌برداری برسد اما تخصیص قطره چکانی اعتبار سبب شد تا اجرای این پروژه به ۱۰ سال به طول انجامد.

این پروژه با هدف کنترل و جمع آوری سیلاب، تامین آب کشاورزی، علوفه کاری عشایر میاندشت اسفراین دارای اهمیت است.

حجم مخزن این بند خاکی ۱۱ میلیون متر مکعب که پنج میلیون متر مکعب قابل استحصال و بهره‌برداری است و یکی از سه سایت اسکان هدایت عشایر استان در نزدیکی این بند خاکی واقع است و عشایر می‌توانند با دریافت زمین نسبت به کشاورزی اقدام کرده و معیشت خود را رونق دهند.

بند خاکی میاندشت قابلیت‌های فراوان برای توسعه گردشگری عشایری دارد و با اجرای طرح های بومگردی نقش مهمی برای کسب درآمد این قشر زحمتکش دارد.

اهمیت بندخاکی میاندشت

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی در این باره گفت: بندخاکی میاندشت ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

رضا روشن ضمیر اظهار کرد: برای تکمیل این پروژه ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و امید می رود با مشارکت قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی(ع) بخش عمده‌ای از این طرح تکمیل شود.

وی در خصوص اهمیت این طرح عنوان کرد: با بهره‌برداری از بند خاکی میاندشت اسفراین ۳۰۰ هکتار زمین پایاب سد برای کشت محصولات کشاورزی و علوفه‌کاری در اختیار عشایر شهرستان قرار می‌گیرد و پیش بینی می شود که بیش از ۱۰۰ خانوار عشایر در این منطقه اسکان یابند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این طرح بخش زیادی از علوفه دامی منطقه تامین می‌شود و بیش از ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی و باغ‌های منطقه زیر کشت می‌رود.

وی اظهار کرد: طرح بند خاکی عشایری میاندشت اسفراین با هدف کنترل جریان های سطحی بالا دست، تغذیه آب های زیرزمینی دشت، جلوگیری از تخریب های احتمالی سیلاب ها، استفاده از ظرفیت های آبی و روان آب ها و استفاده از تکنیک های جدید برای فعالیت های بخش کشاورزی اجرا می شود.

روشن ضمیر خاطرنشان کرد: هم اکنون سه سایت اسکان عشایری در خراسان شمالی مطالعه و اجرا شده است که بزرگ ‌ترین پروژه متعلق به منطقه میاندشت اسفراین است.

این بند خاکی در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان اسفراین در منطقه میاندشت زیست بوم کرمانج غربی واقع است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

به گزارش ایرنا سفر به شهرستان شیروان و بازدید از عشایر این شهرستان و حضور در نشست شورای عشایر از دیگر برنامه های سفر ۲ روزه رییس سازمان امور عشایر به خراسان شمالی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha