۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85440164
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرمانده سابق ناتو خواستار گسترش این ائتلاف نظامی به آسیا شد

تهران- ایرنا- فرمانده ارشد سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این ائتلاف نظامی باید گسترش یابد و برخی از کشورهای آسیا اقیانوسیه از جمله ژاپن و نیوزلند را به عضویت بگیرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بیزنس اینسایدر به نقل از جیمز استاوریدیس (James Stravridis) ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا نوشت: ناتو باید به جذب تعدادی از نیروهای جدید از خارج از مرزهای سنتی این ائتلاف فکر کند.

استاوریدیس بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ فرمانده ارشد ائتلاف غربی ناتو بود. قبل از آن، وی فرماندهی آمریکا و نظارت بر عملیات نظامی در آمریکای لاتین را برعهده داشت.

این دریاسالار آمریکایی در مقاله ای که روز دوشنبه در بلومبرگ منتشر شد، نوشت: گسترش عضویت ناتو، پاسخ ضروری به درگیری های کنونی در خاورمیانه، جنگ روسیه و اوکراین، تنش های آمریکا و چین و اختلافات ارضی در دریای جنوب چین است.

فرمانده سابق ناتو پیشنهاد داد: عضویت از کشورهای آسیا اقیانوسیه شامل کشورهایی شودکه همفکر ائتلاف ناتو در مسائل آزادی بیان، دموکراسی، آزادی های مدنی و حقوق بشر هستند.

وی گفت: این فهرست از متحدان احتمالی ناتو شامل کشورهایی همچون استرالیا، ژاپن، نیوزلند و کره جنوبی است.

استاوریدیس افزود: علاوه بر این، کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند فیلیپین، تایلند و سنگاپور نیز می توانند به دلیل روابط با آمریکا، وارد این ائتلاف شوند.

وی با این حال تایید کرد که توسعه جغرافیایی ناتو با عضویت گروهی از کشورهایی آسیایی که به دموکراسی پایبند هستند، دشوار است.

این مقام سابق ناتو خاطرنشان کرد که به غیر از مدیریت «تفاوت‌های فرهنگی، زبانی و جغرافیایی»، عضویت بیشتر در ناتو «دستیابی به اجماع گسترده در خصوص هر ماموریتی را دشوارتر می‌کند».

به گزارش ایرنا، بر اساس اساسنامه پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، یک کشور پس از ارائه اسناد عضویت خود به دولت آمریکا، به عضویت این ائتلاف در می‌آید. این اسناد در وزارت امور خارجه آمریکا نگهداری می شود که به عنوان امانت دار معاهده برای ناتو عمل می کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست دادند. فنلاند در آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته به عضویت این پیمان نظامی درآمد.

مجارستان آخرین عضو ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی بود که در برابر درخواست سوئد برای پیوستن به آن مقاومت می‌کرد؛ روندی که نیاز به حمایت همه اعضای این ائتلاف دارد. سرانجام قانونگذاران مجارستان در ۲۶ فوریه (هفتم اسفند) به عضویت سوئد در ناتو رای مثبت دادند.

این درحالی است که پارلمان ترکیه در ژانویه امسال با پیوستن سوئد به ناتو پس از مدت‌ها تاخیر و اختلاف، موافقت کرد.

اوکراین سپتامبر (۲۰۲۲) تقاضای عضویت در ناتو را ارائه داد. ینس استولتنبرگ دبیرکل این ائتلاف نظامی بارها اعلام کرده است که ناتو از این تقاضای کی یف حمایت می کند اما اکنون آماده تایید تقاضای این کشور نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha