۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۰۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85439987
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«جهنم روی زمین»؛ روایت گاردین از بروز قحطی در شمال غزه

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین به روایت قرار گرفتن شمال غزه در معرض قحطی و گرسنگی شدید پرداخت و به نقل از یک پزشک نوشت: مردمی که در شمال غزه گرفتار شده‌اند در «جهنمی بر روی زمین» زندگی می‌کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، گاردین در این خصوص نوشت: هر روز صبح مادران گرسنه وارد بیمارستان العوده در شمال غزه می شوند و با ناامیدی و از سر استیصال به دنبال شیر خشک برای تغذیه کودکان شان هستند.

رئیس این بیمارستان می گوید بسیاری از آنها مادران نوزادانی هستند که نمی توانند کودکان شان را با شیر مادر تغذیه کنند زیرا خود آنها هم دچار سوء تغذیه هستند.

در داخل بیمارستان، که پزشکان در حال درمان سوء تغذیه بیماران شان هستند، جراحان می گویند به شکل فزاینده عمل قطع عضو را به دلیل تاثیرات گرسنگی شدید انجام می دهند.

محمد صلحا (Mohammed Salha) سرپرست این بیمارستان گفت: هر کسی در اینجا یک چهارم وزن خود را به دلیل سوء تغذیه شدید از دست داده است. غذایی برای خوردن وجود ندارد.

این جراح ارتوپد افزود: ما شاهد افزایش عفونت بین مجروحان و بعد از انجام جراحی ها هستیم. این افراد برای درمان به تغذیه خوب نیاز دارند. تغذیه ضعیف به معنای عفونت بیشتر و قانقاریا است که باعث قطع عضو می شود.

«جهنم روی زمین»؛ روایت گاردین از بروز قحطی در شمال غزه

چندین ماه است که گروه های امداد رسان تلاش کرده اند مواد غذایی را به ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان شمال غزه برسانند. سازمان جهانی امنیت غذا به تازگی پیش بینی کرد قحطی در این منطقه رخ داده یا تا قبل از ماه ژوئیه (تیر) آن را گرفتار خواهد کرد.

این بحران هفته گذشته و با توقف عملیات سازمان خیریه آشپزخانه مرکزی جهان وخیم تر شد. این سازمان تنها سازمان خارج از سازمان ملل است که به طور مداوم گوشت گرم توزیع می کرد اما عملیات خود را به دنبال حمله رژیم اسرائیل که به کشته شدن هفت نفر از امدادگرانش منجر شد، به حالت تعلیق در آورد.

عِبیر عطفا (Abeer Etefa) سخنگوی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل در قاهره، گفت: آشپزخانه مرکزی جهان روزانه به حدود ۵۰۰ هزار نفر غذای گرم می داد. ما هر ماه به بیش از یک میلیون نفر غذا می دهیم و آنروا ( آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین)ماهانه به مردم غذا می دهد. ما واقعا سعی می کنیم جلوی این قحطی را بگیریم.

روز جمعه بعد از تماس تلفنی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم اعلام کردند که به صورت موقت گذرگاه «ارنز» در شمال غزه را باز می کنند و امکان کمک رسانی از طریق بندر شمال این منطقه را می دهند.

گاردین نوشت برای رسیدن کمک‌های بیشتر به مردم شمال غزه، مقامات رژیم اسرائیل که مسئول نقاط ورودی به نوار غزه هستند باید رویکرد خود را در قبال کاروان‌های بشردوستانه تغییر دهند. به گفته گروه‌های امدادی این کاروان ها با یک سازوکار غیرقابل پیش بینی و آشفته مواجه اند.

این موضوع به ویژه در مورد شمال غزه صدق می کند که کمک های انروا، به عنوان بزرگترین سازمان امدادی فعال در غزه، توسط رژیم اسرائیل مسدود شده است.

گروه امدادرسان آکسفام در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرد که مردم شمال غزه با به طور متوسط روزانه ۲۴۵ کالری - یعنی کمتر از یک قوطی لوبیا - زنده هستند.

اسکات پل، مقام آکسفام، گفت بعید است که فقط با غرق کردن این منطقه با مواد غذایی بتوان بحران گرسنگی را حل کرد.

وی گفت درباره شمال غزه، ما درباره وضعیت قحطی صحبت می کنیم که در آن گذاشتن غذا دم در خانه، یا انداختن آن از آسمان، یا تخلیه از اسکله می تواند خطرناک باشد. این اقدامات نه تنها کمکی ناچیزی است، بلکه می‌تواند برای افرادی که به شدت دچار سوءتغذیه هستند خطرناک باشد.»

امیه خماش (Umaiyeh Khammash) رئیس سازمان بهداشت جوزور (Juzoor) به گاردین گفت: مردم شمال غزه در جهنم روی زمین زندگی می کنند. ما بارها تلاش کردیم غذا به این منطقه برسانیم؛ یک بار توانستیم کامیون حامل غذا را وارد کنیم اما هدف حمله قرار گرفت و ۲۰ نفر کشته شدند. غذا مشکل اصلی در شمال غزه است.

وی همچنین گفت پزشکانی که با او کار می کنند شاهد از دست رفتن کودکان و نشانه های گرسنگی شدید هستند. استخوان های آنها بیرون زده و بسیار لاغر شده اند. بسیاری همچنین دچار کم آبی شدید، اسهال و عفونت هستند.

صلحا سرپرست بیمارستان العوده در شمال غزه نیز گفت به دلیل کمبود یا نبود آرد، مردم محلی برای تهیه نان غذای خشک حیوانات را آسیاب می کردند. وقتی کمک های هوایی می رسید مردم را می دیدم که بر سر غذا با هم می جنگند. آنها در تلاش برای تهیه غذا برای خود و فرزندانشان می میرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha