مهمانی بهارانه تالاب‌های چهارمحال و بختیاری به شرط حفظ محیط‌زیست

شهرکرد- ایرنا- تالاب‌های چهارمحال و بختیاری پس از بارش‌های فروردین‌ماه جان تازه‌ای گرفته‌اند و مسافران و گردشگران تعطیلات عید فطر می‌توانند در کنار طبیعت بکر لذت تماشای پرندگان مهاجر را در این جاذبه‌های طبیعی تجربه کنند اما به شرط رعایت نکات زیست محیطی که برای تالاب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری بسیاری است که مسافران و گردشگران با سفر به این استان ضمن اینکه می توانند از مناطق طبیعی و بکر این استان دیدن کنند با رفتن به تالاب‌های دیدنی استان علاوه بر گذراندن ساعات خوشی در طبیعت لذت تماشای پرندگان مهاجر را تجربه کنند.

روزهایی که حال تالاب‌های استان خوب است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در استان هفت تالاب از جمله تالاب چغاخور، گندمان، سولقان، علی‌آباد، چال‌ِتر، چاله‌خشک، دهنو و یک تالاب هم در ارتفاعات کوه کلار "جمله قزل‌گل" وجود دارد.

سعید یوسف‌پور ادامه داد: برخی از تالاب‌های استان فصلی است اما سه تالاب چغاخور، گندمان و سولقان از تالاب‌های اصلی استان به شمار می‌رود که در طول سال آب دارند.

وی با بیان اینکه تمامی تالاب‌های استان در شرایط مطلوبی به سر می‌برند و به لحاظ منابع آبی در وضعیت خوبی قرار دارند، تاکید کرد: مسافران تعطیلات اخیر در کنار تالاب ها نکات و مسائل زیست‌محیطی را نیز رعایت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در تالاب گندمان وضعیت منابع آبی به ویژه پس از بارش‌های فروردین‌ماه مطلوب است و خروجی تالاب را باز شد تا آب وارد زمین‌های کشاورزی اطراف نشود.

تالاب گندمان؛ بهشت پرنده‌نگری کشور

مهمانی بهارانه تالاب‌های چهارمحال و بختیاری به شرط حفظ محیط‌زیست

یوسف‌پور به ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ارزشمند تالاب‌های استان اشاره کرد و گفت: تالاب گندمان به بهشت پرنده‌نگری استان معروف است و از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان آبزی خاورمیانه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در تالاب گندمان برج پرنده‌نگری وجود دارد که می‌تواند جاذبه خوبی برای علاقه‌مندان به این موضوع باشد و فضای خوبی برای انجام سفرهای علمی و دانشگاهی است و سازه‌ای در دستور کار قرار دارد تحت عنوان مخفیگاه پرنده‌نگری که به وسیله این بُرج علاقه‌مندان و گردشگران می‌توانند بدون هیچ گونه سر و صدایی به تماشای پرندگان بپردازند تا آرامش محیط برهم خورده نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به تجربه موفق احیای تالاب گندمان، تصریح کرد: این تالاب ۲ دهه خشک بود و با چالش‌هایی نظیر آتش‌سوزی روبرو بود اما احیای تالاب از سال ۹۰ و در پنج فاز در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر در فاز پنجم قرار داریم و تکمیل بند خروجی تالاب در دست اجراست.

یوسف‌پور به ویژگی‌های تالاب چغاخور نیز اشاره کرد و گفت: این تالاب از نخستین تالاب‌هایی است که پس از انقلاب اسلامی در رامسر سایت به ثبت رسید و هم از حیث منظرگاه و هم به لحاظ اکولوژیک جزو سازه‌های خوب کشور به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص برنامه‌ اداره‌کل محیط زیست استان برای رفع چالش گیاه پرطاووسی در تالاب چغاخور توضیح داد: به دنبال سفر رییس‌ سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته مقرر شد تا مطالعات مهار و کنترل این گیاه مهاجم در سالجاری آغاز شود که این مهم به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

گردشگری تالاب‌ها نیازمند طرح جامع

وی با تاکید بر تدوین طرح جامع گردشگری ویژه گردشگری تالاب‌ها، تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که گردشگری در مناطق بکر و تالاب‌ها نیاز به طرح جامع دارد تا بتوان بر اساس آن همه موارد زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در نظر گرفت و در نهایت گردشگری در آن منطقه اقتصاد پایدار را شکل دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در حال حاضر پسماندها و زباله‌هایی که از گردشگران در طبیعت باقی می ماند چالش جدی است و اگر مدیریت گردشگری در این مناطق ساماندهی شود و زیرساخت‌های مناسب متناب با ضوابط ایجاد شود گردشگری پایدار در این مناطق شکل می‌گیرد.

این استان دارای ۳ تالاب اصلی و بزرگ است که از ارزش علمی و طبیعی بالایی برخوردار هستند.

تالاب بین‌المللی چغاخور

مهمانی بهارانه تالاب‌های چهارمحال و بختیاری به شرط حفظ محیط‌زیست

تالاب چغاخور از زیباترین و بزرگترین تالاب‌های استان است که رشته کوه کلار با قله سه هزار و ۸۳۰ متری از سمت جنوب غربی مشرف بر آن است. مساحت آبی تالاب از ۹۶۰ هکتار قبل از احداث سد بر روی آن به یک هزار و ۵۰۰ هکتار بعد از احداث سد افزایش یافته است. مساحت منطقه شکار ممنوع تالاب ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است. متوسط طول تالاب پنج هزار و ۴۰۰ متر و عرض آن بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ متر در بخش‌های مختلف متغییر است.

از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری که در تالاب بین‌المللی چغاخور شناسایی شده‌اند می‌توان به انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر، انواع حواصیل، لک‌لک سفید، خروس کولی و فلامینگو اشاره کرد.

در تالاب بین‌المللی چغاخور غیر از پرندگان یاد شده انواعی از آبزیان نیز زیست می‌کنند که ماهی کچور و کولی از مهمترین آنها محسوب می‌شوند.

همچنین زیست نوعی ماهی از خانواده گامبوز( ماهی گورخری) در این مکان است.

تالاب سولقان یا سولگان

مهمانی بهارانه تالاب‌های چهارمحال و بختیاری به شرط حفظ محیط‌زیست

تالاب سولقان در ۶ کیلومتری شهر ناغان قرار دارد. منبع تامین آب تالاب، آب حاصل از ذوب برف‌ها و همچنین روان‌آب‌های سطحی است و رودخانه دائمی به تالاب وارد نمی‌شود.

عمده کاربری‌های آن در درجه اول سیراب ساختن مراتع اطراف تالاب است که مورد استفاده دامداران منطقه قرار می‌گیرد. این تالاب به دلیل قرار گرفتن در ضلع جنوبی جاده چهارمحال و بختیاری به خوزستان از نظر موقعیت گردشگری دارای ارزش‌های منحصر به فردی است.

گذشته از آن یکی از مناطق ارزشمند زادآوری پرندگان آبزی به خصوص اردک است. بیش از ۲۵ گونه گیاهی و ۱۱ گونه ماهی از جمله سیاه ماهی و کپور و دوزیستان و خزندگانی همچون قورباغه و وزغ و لاک‌پشت در تالاب زیست می‌کنند.

حدود ۴۸ گونه پرنده بومی و مهاجر از جمله انواع اردک، خوتکا، عقاب، سارگپه، دلیجه، کبک، بلدرچین، درنا، کشیم، بوتیمار، حواصیل، لک‌لک، فلامینگو، غاز، قو و همچنین پستاندارانی چون موش صحرایی، شغال و روباه در اراضی و کوه‌های اطراف تالاب چغاخور زیست دارند.

تالاب گندمان

مهمانی بهارانه تالاب‌های چهارمحال و بختیاری به شرط حفظ محیط‌زیست

تالاب گندمان در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر بروجن قرار دارد. این تالاب به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آقبلاغ با فاصله‌ای نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است بطوریکه بخشی از آب خروجی تلاب چغاخور به این تالاب سرازیر می‌شود. اطراف آن نیز همچون تالاب چغاخور پوشیده از مرغزاری زیباست که به طور معمول به عنوان مرتع غنی برای چرای احشام استفاده می‌شود.

بیش از ۲۵ گونه پوشش گیاهی تالاب و زمین‌های حاشیه آن را تشکیل می‌دهد. این تالاب زیستگاه حدود ۱۱ گونه ماهی از جمله انواع سیاه‌ماهی، کپور و ماهی کولی است.

دوزیستانی همچون وزغ و قورباغه و خزندگانی نظیر لاک‌پشت نیز در این تالاب زیست دارند. وجود ۴۸ گونه پرنده بومی و مهاجر مانند انواع اردک، خوتکا، عقاب، دلیجه، بالابان، کبک، تیهو، درنا، بلدرچین، کشیم، بوتیمار، حواصیل، کفچه، لک‌لک، فلامینگو، غاز خاکستری و قو را به یکی از مناسب‌ترین مکان‌های پرنده‌گری در تمام فصول سال برای علاقمندان تبدیل کرده است.

قسمت پر آبگیر محدوده تالاب گندمان مانند تلاب چغاخور پناهگاه و زیستگاه پرندگان مهاجر است و همه ساله اواخر فصل پاییز انواع مختلفی از پرندگان نواحی سردسیر شمالی جهت گذران دوره زمستان و تخمگذاری به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

از انواع پرندگان دائمی و مهاجری که در تالاب شناسایی شده‌اند می‌توان به انواع مرغابی اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری شامل ۱۰۸ جاذبه طبیعی، ۶۷۴ جاذبه فرهنگی و تاریخی، هشت اثر دست‌ساز، ۱۲ روستای هدف گردشگری ملی، ۱۵ منطقه نمونه گردشگری مصوب دولت است.

این استان همچنین ۷۲۷ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که شامل ۶۲۸ اثر غیرمنقول، پنج اثر منقول، ۷۸ اثر ناملموس و ۱۷ اثر طبیعی است که هر یک از این آثار جاذبه‌ای دیدنی برای دوستداران تاریخ و طبیعت‌گردی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha