۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۴۵
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85439546
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جلوه های اقلیم چهار فصل در زندگی عشایری کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - نیمه دوم فروردین ماه در حال سپری شدن است و عشایر کهگیلویه و بویراحمد با توجه به تنوع اقلیمی در حال تجربه روزگار تلخ و شیرینی در مناطق عشایری هستند.

به گزارش ایرنا،اختلاف دمای این روزهای کهگیلویه و بویراحمد در گرمترین و سردترین نقاط این استان بیشتر از ۲۰ درجه سانتیگراد است به همین علت در حالی که مراتع مناطق سردسیری تازه در حال روییدن است در برخی مناطق مانند باشت مراتع سبز و در بخش های جنوبی و گرمسیری مراتع کاملا خشک شده از آنجا که زندگی عشایر بستگی زیادی به خوراک دام دارد این امر زندگی آنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق ویژه عشایری کشور محسوب می شود به طوری که ۱۰ درصد از ساکنان این استان دامداران کوچنده هستند و در قالب ۱۲ هزار خانوار عشایری در سیاه چادرهایشان زندگی می کنند.

براساس اعلام ستاد کوچ قرار است روز دهم اردیبهشت ماه آهنگ کوچ عشایر به مناطق ییلاقی آغاز شود اما در حالی که گرمای هوای برخی مناطق، بهمن شدن مراتع و کم آبی عرصه را برخی از اهالی ساکن زیستگاه های مناطقی چون بی بی حکیمه و باباکلان تنگ کرده اما هوای مطبوع،جوشش چشمه ساران و مراتع غنی روزگار خوبی را برای خانواده های ساکن در برخی سکونتگاه ها در شهرستان هایی چون باشت ایجاد کرده است.

اهالی مناطق عشایر نقاطی مانند باباکلان با اشاره به بهمن شدن برخی از مراتع و گرمای هوا می گویند: امکان ادامه سکونت آنان در این مناطق نیست و آهنگ کوچ زود هنگام را آغاز کرده اند اما حال و هوای زندگی عشایرنشینان در مناطقی چون شهرستان باشت متفاوت است.

اینجا هوای کاملا بهاری،مراتع سرسبز و جوشش چشمه ساران روزگار خوشی را برای اهالی مناطق عشایری ایجاد کرده تا جایی که صدای نی چوپانان، تکاپوی مادرانی که صبحگاهان تا شامگاهان برای درست کردن دوغ، تلاش مردان برای پشم چینی و درست کردن دوغ به سبک سنتی نشان گویای این مدعاست.

در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد زبان، موسیقی، غذاهای محلی، پوشاک، ترانه، صنایع دستی، رقص و لباس‌های محلی به همراه آیین‌هایی مانند جشن‌های محلی سبک و سیاق زندگی این قشر تلاشگر را خاص و متفاوت کرده است و می توان گفت زندگی در سکونتگاه های عشایری همچنان زیبایی های خودش را دارد تا جایی که این روزها فعالیت‌های روزانه چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی و قالی‌بافی با نوای نی مردان و نغمه های زنان ایل گردشگران زیادی را برای تماشای این جذابیت ها به مناطق عشایری کشانده است.

مرارت های عشایر در گرمترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد

رییس اداره بهسازی و امور تولید اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد می گوید: مراتع برخی مناطق عشایر گرمسیری استان مانند دریلا، هلیگان و بی بی حکیمه در حال خشک شدن است و زندگی اهالی این مناطق با مشکلاتی مواجه شده است.

جلوه های اقلیم چهار فصل در زندگی عشایرنشینی کهگیلویه و بویراحمد

عشایر مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد می گویند که بهمن و خشک شدن مراتع باعث شده که بدن گوسفندان از جمله چشمان آنان هنگام چرا آسیب ببیند.

سید مهدی عباسیان اظهار کرد: اهالی ساکن در این مناطق می توانند تا زمان فرا رسیدن رسمی کوچ در میان بندها جابه جا شوند.

وی عنوان کرد: هم اکنون شرایط مراتع مناطقی مانند شلال دان و بابامیدان برای چرای دام ها مناسب است.

کمرنگ شدن کوچ سنتی

رییس اداره بهسازی و امور تولید اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کوچ در سال های اخیر در استان به صورت خودرو انجام می شود که این امر از زیبایی های آن کاسته ضمن اینکه هزینه های زیادی را به خانواده های عشایری تحمیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه عشایر با طبیعت مانوس هستند وعبور از کنار مزارع طلایی رنگ گندم و کلزا در مناطق گرمسیری و طبیعت سرسبز مناطق سردسیری و اتراق در استراحتگاه ها تجربه ای بسیار لذت بخش است تاکید کرد: هم اکنون تنها ۳۰ درصد از کوچ خانواده های عشایری به مناطق ییلاقی به شکل سنتی صورت می گیرد.

آمادگی امور عشایر برای خدمات رسانی در زمان رسمی تقویم کوچ

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: این دستگاه متولی با همکاری دستگاه های مرتبط برای تامین امنیت،آبرسانی، ایجاد امکانات بهداشتی و سایر ملزومات کوچ در زمان رسمی اعلام شده برنامه ریزی کرده است.

جلوه های اقلیم چهار فصل در زندگی عشایرنشینی کهگیلویه و بویراحمد

فیض الله آذر با اشاره به عواقب کوچ برای مراتع خدمات رسانی تا پیش از تاریخ برنامه ریزی شده صورت نمی گبررد.

چرا اجازه کوچ صادر نمی شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: کوچ زودهنگام عشایر باعث نابودی و از بین رفتن مراتع می‌شود و برای صیانت از عرصه های طبیعی دهم اردیبهشت ماه امسال زمان مناسب کوچ عشایر تعیین شده است.

سیدجواد هاشمی اظهار کرد:کوچ زودهنگام عشایر باعث نابودی و از بین رفتن مراتع می‌شود و لازم است عشایر برای عدم تخریب مراتع و تداوم فعالیتهای دامداری در زمان مناسب اقدام به کوچ کنند.

وی ادامه داد: نیروهای انتظامی درکنار سپاه عشایر تامین کننده امنیت عشایر از نقطه آغاز کوچ هستند و به وسیله گشت و استقرار پایگاه‌های سیار و همچنین پایگاه‌های مقاومت امنیت آنها را تامین می‌کنند.

هاشمی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی هم موظف است خدمات بهداشتی را به عشایر ارائه دهد، همچنین با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود در زمان کوچ عشایر بارش‌ها رخ دهد هلال احمر نسبت به خدمات‌رسانی به عشایر اقدام کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه کوچ زودهنگام عشایر می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به منابع طبیعی و محیط زیست وارد کند، گفت: استان محل عبور عشایر استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خوزستان است.

سعید جاوید بخت افزود: نیروهای منابع طبیعی در ۱۵ گلوگاه ثابت و سیار در شهرستان‌های مختلف این استان از کوچ پیش از موعد عشایر این استان جلوگیری خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: گلوگاه های ثابت و سیار در شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران، باشت، بویراحمد، بهمئی، لنده و دنا برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مناطق ییلاقی فعالیت خود را آغار کردند.

جلوه های اقلیم چهار فصل در زندگی عشایرنشینی کهگیلویه و بویراحمد

وی افزود: با توجه به شرایط دمایی، اقلیم مناسب و علوفه کافی در استان‌های همجوار، لزومی ندارد دامدار کوچ پیش از موعد داشته باشد.

وی اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک ایل راه بزرگ در مسیر کوچ بهاره استان‌های همجوار واقع شده است و همه ساله بخاطر این موضوع، خسارت زیادی به مراتع آن وارد می‌شود.

اهمیت حمایت از عشایر

حمایت از اهالی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد که با تولید ۴۵ درصد از گوشت مصرفی مردم استان ،۳۵ درصد از صنایع دستی و بخش قابل توجهی از محصولات دامی از شیر،روغنن، دوغ تا کشک افزون بر جلب رضایت این قشر تولیدکننده گامی به سوی امنیت غذایی نیز محسوب می شود.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد که با در اختیار داشتن داشتن۲۶ درصد از عرصه های زراعی، ۱۷ درصد باغستان ها و پرورش یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام برای تولید محصولات غذایی در تکاپو هستند با انجام این خدمات انگیزه مضاعفی برای تلاش کسب کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha