۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85439472
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

محصول چهار هکتار گلخانه باغی خراسان شمالی به بار نشست

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: میوه‌های نوبرانه برای دومین سال در سطح چهار هکتار از سطح گلخانه‌های این استان به بار نشست و اینک محصولات باغی این خطه وارد بازار کشورهای هدف شده است.

صفدر صفدری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سطح از گلخانه‌های استان به کشت انواع درختان نوبرانه از جمله انگور و میوه های هسته دار هلو، شلیل، گیلاس، گوجه سبز و بادام و همچنین میوه های گرمسیری از جمله پاپایا و آناناس اختصاص یافته است.

وی افزود: در سال گذشته به صورت محدود برخی از گلخانه ها محصول میوه های نوبرانه برداشت کردند اما امسال گلخانه داران به صورت اقتصادی محصول برداشت می کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: اینک گلخانه داران این خطه انگور با ارقام ترکمن، کندری و یاقوتی برداشت می کنند و در بازهای تهران با قیمت بسیار مناسب به فروش می رسانند.

وی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی ۹۳ هکتار گلخانه وجود دارد خاطرنشان کرد: از این سطح ۵۳ درصد مربوط به کشت محصولات سبزی و صیفی و مابقی نیز مربوط به سایر محصولات است.

صفدری با بیان اینکه در سال های اخیر گلخانه داران به سمت محصولات باغی نیز رفته اند گفت: در واقع برداشت میوه های نوبرانه بسیار اقتصادی است که این مهم در برنامه بهره برداران قرار گرفته است.

وی گفت: اما کاشت درخت در گلخانه نیاز به دانش بیشتری دارد چرا که درختان برای باردهی با گرده افشانی حشرات و همچنین سرما نیاز دارند که باید در این زمینه بهره برداران با توجه به توصیه های کارشناسان اقدام کنند.

صفدری افزود: گلخانه هایی که بدون دانش باغبانی و نظرات کارشناسان اقدام کرده اند بعضا درخت به گل نشسته است اما به دلیل نبود گرده افشانی محصول نداشته است.

وی از باغدران خواست تا برای کاشت درخت در گلخانه از ارقامی که کارشناسان توصیه می کنند استفاده کنند و افزود: برخی ارقام خود و دگرگرده افشانی دارند و همچنین نیاز سرمایی کمتری دارند که باید مد نظر گلخانه داران قرار گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید میوه های نوبرانه در فضای بسته و گلخانه ای به صورت آزمونه در شهرستان مانه و سملقان اجرایی شده است که اینک درختان به بار نشسته اند.

وی افزود:‌ استقبال خوبی از میوه های نوبرانه در فصل بهار می شود چرا که کاشت میوه های نوبرانه در گلخانه ها صرفه اقتصادی خوبی دارد و محصول در خارج فصل با چندین برابر قیمت به فروش می رسد و محصول سریع وارد بازار خواهد شد و از نظر تولید نیز بیش از ۱۰ برابر محصول در محیط های باز است.

به گزارش ایرنا، از مجموع گلخانه های این استان سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار تن انواع محصول در فصل و خارج از فصل تولید می شود.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن ۲۶ گونه محصول باغی در گستره ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار برداشت می شود.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha