انتخابات پارلمانی کره جنوبی؛ ارجحیت نیازهای اجتماعی بر سیاست خارجی

تهران- ایرنا- انتخابات کره جنوبی برای برگزیدن اعضای جدید پارلمان، امروز (چهارشنبه) آغاز می‌شود و بسیاری از شهروندان، معیشت و افزایش اشتغال و... را به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌های انتخاباتی خود عنوان کرده‌اند و موضوعات همیشگی چون تهدید هسته‌ای کره شمالی و تعهد امنیتی آمریکا اهمیت خود را از دست داده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مردم کره جنوبی در انتخابات سراسری امروز چهارشنبه ( ۱۰ آوریل/۲۲ فروردین) به پای صندوق های رای خواهند رفت و صاحبان ۳۰۰ کرسی مجلس ملی را برمی‌گزینند. ترجیحات سیاسی شهروندان کره‌ای تغییر کرده است و اختلافات سیاسی سنتی دیگر نتایج انتخابات را مشخص نمی‌کند، علاوه بر این، احساس ناامیدی گسترده از سیاست‌های سئول در این انتخاب اثر به سزایی دارد.

بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، الگوهای جدیدی از نظر نگرش‌ رأی‌دهندگان و ترجیحات سیاست‌گذاری قابل توجه در این رأی‌گیری پیش‌رو است؛ به طور سنتی، سیاست کره جنوبی از خطوط منطقه‌ای پیروی کرده و تقریباً بخش جنوبی شبه جزیره کره را به غرب و شرق تقسیم می‌کند، قسمت شرقی محافظه کار و قسمت غربی مایل به ترقی است. اگرچه این الگوها هنوز قابل لمس هستند، شکاف‌های اجتماعی جدید در جامعه به ویژه از نظر سن و جنسیت آشکارتر می شوند. جدیدترین داده‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که تعداد محافظه‌کاران در گروه مسن‌تر بیشتر است اما رای‌دهندگان مایل به ترقی بیشتر در همه گروه‌های سنی توزیع شده‌اند.

نقش‌آفرینان در انتخابات، نهادهای شناخته شده در سیاست کره هستند. حزب دموکرات کره (DPK) در حال حاضر مجلس ملی را کنترل می‌کند و از همکاری با احزاب کوچک‌تر در سمت چپ طیف سیاسی سود می‌برد اما حزب قدرت مردم (PPP) در سال ۲۰۲۰ برنده کرسی ریاست جمهوری در انتخابات شد.

انتخابات پارلمانی کره جنوبی؛ ارجحیت نیازهای اجتماعی بر سیاست خارجی

چرخه اخبار نیز سیاست های انتخاباتی را هدایت می کند. دولت با اعتصاب پزشکان در کشوری با کمبود دسترسی پزشکی در جامعه‌ای که به سرعت در حال پیری است، با وجود درجه بالایی از تخصص پزشکی در جمعیت، مواجه است. بانوی اول کیم کئون هی رسوایی های زیادی را به بار آورده است. از جمله اتهام دست‌کاری سهام و جعل رزومه خود برای ارسال درخواست های شغلی. او را به خاطر دریافت هدایای لوکس با ماری آنتوانت (ملکه فرانسه) مقایسه می کنند، دریافت این هدایا نقض قانون اساسی کره جنوبی مبنی بر عدم دریافت هدایایی به ارزش بیش از ۷۵۰ دلار توسط همسران مقامات دولتی محسوب می‌شود. یون همچنین در سال گذشته با کاهش میزان محبوبیت دست و پنجه نرم کرده است و عملکرد او مطمئناً بر نظرات رأی دهندگان نسبت به حزب قدرت مردم نیز تأثیر می گذارد.

کارشناسان می گویند حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از ۴۴ میلیون رای دهنده کره جنوبی از نظر سیاسی بی طرف هستند و کسانی که در نهایت حمایت این افراد را به دست آورند، نتایج انتخابات ۱۰ آوریل را رقم می‌زنند.

نگاهی به انتخابات کره جنوبی و مسائلی که بر احساسات رأی دهندگان تأثیر می گذارد:

انتخابات پارلمانی کره جنوبی؛ ارجحیت نیازهای اجتماعی بر سیاست خارجی

میانه روها

شکاف محافظه کار-لیبرال کره جنوبی به حدی شدید است که به نظر می رسد بسیاری از رأی دهندگان به جای نگاه کردن به سیاست های کاندیداها، بر اساس وابستگی حزبی خود به چه کسی رأی خواهند داد.

به گفته چوی جین، مدیر موسسه پژوهش های راهبردی ریاست جمهوری مستقر در سئول، دو قطبی شدن شدید منجر به گسترش میانه‌روی‌هایی شده است که از درگیری‌های حزبی خسته شده‌اند و بیشتر بر مسائل معیشتی مانند قیمت‌ها، مشاغل و مالیات تمرکز می‌کنند.

چوی تخمین زد: تقریباً ۳۰ درصد از شهروندان کره جنوبی محافظه کار، ۳۰ درصد دیگر لیبرال و ۴۰ درصد بقیه میانه رو هستند. سایر کارشناسان نیز نسبت میانه‌روها را ۳۰ درصد می‌دانند.

چوی گفت: به طور خلاصه، حتی اگر محافظه‌کاران و لیبرال‌ها به شدت بر سر مسائل سیاسی با هم نزاع کنند، این موضوع تأثیر زیادی بر نتایج انتخابات نخواهد داشت. سرنوشت یک انتخابات را میانه‌روهایی تعیین می‌کنند که بی‌گفت‌وگو بر مسائل معیشتی نظارت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند به چه کسی رای بدهند.

برخی ناظران می گویند احزاب لیبرال مخالف حزب حاکم می توانند وضعیت اکثریت خود را حفظ کنند و رئیس جمهور محافظه کار یون سوک یول که دوره پنج ساله او در سال ۲۰۲۷ به پایان می رسد، به پایان کار خود نزدیک می‌شود، اما برخی دیگر خاطرنشان می‌کنند که بسیاری از میانه‌روها هنوز تصمیم نگرفته‌اند، بنابراین برای پیش‌بینی اینکه چه کسی برنده خواهد شد، خیلی زود است.

انتخابات پارلمانی کره جنوبی؛ ارجحیت نیازهای اجتماعی بر سیاست خارجی

اقتصاد و معیشت مردم

کارشناسان می گویند صرف نظر از نتیجه انتخابات، برنامه های اصلی سیاست خارجی یون بدون تغییر باقی خواهد ماند، مانند تقویت همکاری امنیتی با آمریکا و ژاپن و اتخاذ موضع سختگیرانه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی.

یون زمانی که ماه گذشته از یک مرکز خرید مواد غذایی سئول بازدید کرد تا تلاش‌های دولت برای کاهش قیمت مواد غذایی را تبلیغ کند، بیش از آن چیزی که چانه‌زنی می‌کرد، به دست آورد اما در نهایت با اشتباه درباره قیمت پیاز سبز انتقاداتی را برانگیخت.

قیمت محصولات کشاورزی در اسفندماه نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است. قیمت سیب نزدیک به ۹۰ درصد افزایش یافت که بزرگترین جهش یک ساله از سال ۱۹۸۰ تاکنون محسوب می‌شود.

انتخابات پارلمانی کره جنوبی؛ ارجحیت نیازهای اجتماعی بر سیاست خارجی

اعتصاب پزشکان کارآموز

اعتصاب‌های چند هفته ای هزاران پزشک دردسر دیگری برای یون است.

پزشکان، همه کارورزان و دستیاران پزشکی، به تلاش یون برای افزایش سقف پذیرش سالانه دانشکده پزشکی به میزان دو سوم برای ایجاد پزشکان بیشتر معترض هستند. آنها می گویند: دانشگاه ها نمی توانند این افزایش شدید دانشجویان را تاب بیاورند و این موضوع خدمات پزشکی آینده این کشور را تضعیف می کند، هرچند منتقدان می گویند که آنها صرفا نگران درآمد کمتر در پی حضور پزشکان بیشتر هستند.

جمعیت کره جنوبی به سرعت در حال پیر شدن است و نسبت پزشکان به جمعیت آن کمترین میزان در کشورهای توسعه یافته را دارد، اما تلاش‌ها برای اضافه کردن کرسی‌ها در دانشکده‌های پزشکی، پروژه‌ای از لحاظ سیاسی مخاطره‌آمیز است که دولت‌های گذشته به دلیل اعتراض‌های شدید مشابه توسط پزشکان و دانشجویان پزشکی فعلی نتوانسته بودند به آن دست یابند.

یون در ابتدا از محبوبیت فزاینده ای در مورد طرح استخدام خود برخوردار بود، اما اکنون با افزایش درخواست ها برای سازش مواجه است زیرا اعتصابات پزشکان باعث لغو جراحی های متعدد در بیمارستان ها و ناراحتی های دیگر برای بیماران شده است.

***

تعداد رای دهندگان بلاتکلیف از ماه دسامبر () در حال کاهش است، با این حال نتایج نظرسنجی ها ارقامی به شدت نزدیک به هم را نشان می‌دهد که نمی توان نتیجه را پیش بینی کرد. همراه با چرخه تقریباً روزانه رسوایی های سیاسی گزارش شده و دستکاری در سیستم رای‌دهی، اولویت های سیاست برای جلسه بعدی پارلمان تا زمانی که آرا شمارش نشود مشخص نخواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha