معرفی مقصران حذف دهدار از المپیک؛ از مربی که در سالن نبود تا مدیری که مجوز لیگ را امضا کرد

تهران- ایرنا- ناکامی نماینده ایران در کسب سهمیه المپیک دسته ۱۰۲ کیلوگرم وزنه برداری تک عاملی نیست بلکه برونداد اتفاقاتی است که در ۱۸ ماه گذشته در این رشته شکل گرفت.

به گزارش ایرنا، رضا دهدار ملی پوش دسته ۱۰۲ کیلوگرم وزنه برداری ایران نتوانست حد نصاب لازم را برای رسیدن به جمع ۱۰ نفر برتر این دسته کسب و از رسیدن به المپیک پاریس بازماند. حذف دهدار از المپیک ۲۰۲۴ پاریس نخستین ناکامی پولادمردان ایران در سال ۱۴۰۳ بود ناکامی که به قیمت از دست رفتن ۳۳ درصد از سهمیه های این رشته برای وزنه برداری ایران رقم خورد.

در المپیک پاریس هر کشور سه سهمیه دارند و نمایندگان آنان در یک پروسه بلند مدت موفق به کسب این سهمیه خواهند شد. برای ایران میرمصطفی جوادی سهمیه دسته ۸۹ کیلوگرم را قطعی و علی داودی نیز در جمع چهار نفر برتر دسته فوق سنگین قرار دارد. داودی با وزن کشی و تست دوپینگ در تایلند سهمیه دوم ایران را مسجل می کند.

اما چرا نمایندگان ایران در دسته ۱۰۲ کیلوگرم نتوانستند سهمیه المپیک را کسب کنند؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است چند پرده از اتفاقات مهم وزنه برداری ایران در ۱۸ ماه گذشته مورد بررسی قرار گیرد اتفاقاتی که در نهایت سد راه دهدار و دیگر مدعیان این وزن برای رسیدن به ایستگاه پاریس شد.

معرفی مقصران حذف دهدار از المپیک؛ از مربی که در سالن نبود تا مدیری که مجوز لیگ را امضا کرد

آبان ۱۴۰۱ و لیگی که ناموقع بود

ریشه نخستین ناکامی وزنه برداری ایران را باید در آبان ماه سال ۱۴۰۱ جستجو کرد جایی که مسوولان فدراسیون با برگزاری رقابت های لیگ برتر این رشته موافقت کردند تا ملی پوشان اوزان مختلف یکماه پیش از مسابقات جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا به روی تخته بروند. این رقابت در حالی شکل گرفت که در مهرماه همان سال پولادمردان کشورمان در پیکارهای قهرمان آسیا شرکت کرده بودند.

در میانه این مسابقات بود که خبری ورزش ایران را شوکه کرد. تصاویری از سالن مسابقات لیگ برتر منتشر شد که حکایت از مصدومیت شدید قهرمان جهان داشت. سید رسول معتمدی در رقابت با رضا دهدار از ناحیه آرنج مصدوم و بازگشت وی به تخته مسابقات در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

معتمدی در آن مسابقات با لباس تیم ذوب آهن به روی تخته رفت و دهدار نیز عضو تیم وزنه برداری ملی حفاری بود. مصدومیت معتمدی خاطرات تلخ حذف سهراب مرادی از المپیک ۲۰۲۰ توکیو را تداعی کرد اما برخی باور داشتند که او زودتر از مرادی به تخته بازخواهد گشت.

معتمدی بعد از آن مصدومیت مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ و مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ جینجو را از دست داد و در جایزه بزرگ کوبا نیز تنها وزن کشی کرد. قهرمان جهان هر چند به رقابت های جهانی ریاض اعزام شد اما فاصله رکورد مجموع وی با مدعیان نجومی بود. اعزام به رقابت های قطر کاپ نیز برای پدیده وزنه برداری ایران کارساز نبود و او در نهایت از کسب سهمیه بازماند.

البته تاثیر لیگ تنها بر روی معتمدی نبود بلکه انرژی دهدار را نیز تحلیل کرد. دهدار یکماه بعد از لیگ به کلمبیا اعزام شد و به نایب قهرمانی جهان رسید. هر چند که مدال وی ارزشمند و رکورد مجموع ۳۹۰ کیلوگرم در بوگوتا ثبت شد اما تحلیل انرژی دهدار موجب شد وی نتواند بیش از این وزنه بزند. شاید اگر در آن رقابت دهدار ۲ تا ۳ کیلوگرم بیشتر ثبت می کرد امروز نام وی در لیست مسافران پاریس قرار داشت.

معرفی مقصران حذف دهدار از المپیک؛ از مربی که در سالن نبود تا مدیری که مجوز لیگ را امضا کرد

مقصر برگزاری لیگ چه کسی بود؟

برگزاری لیگ وزنه برداری کمتر از ۲ پس از مسابقات قهرمانی آسیا و یک ماه پیش از مسابقات قهرمانی جهان موجب اعتراض کارشناسان در آن برهه از زمان شد اما چه کسی دستور برگزاری لیگ را صادر کرد. حسین توکلی عضو کمیته فنی فدراسیون سعید علی حسینی سرمربی وقت تیم ملی را مقصر دانست و اعلام کرد وی باید در سالن حضور داشت و بر وزنه ملی پوشان نظارت می کرد اما علی حسینی صراحتا اعلام کرد که در کمیته فنی با برگزاری لیگ مخالف و زمان برگزاری رقابت های لیگ در سالن آکادمی کمیته ملی المپیک مشغول تمرین شماری از ملی پوشان بوده است.

اینکه چه کسی دستورالعمل برگزاری لیگ را امضا کرد و چرا کمیته فنی برخلاف نظر سرمربی وقت این رقابت ها را در تهران برگزار کرد سوالی است که شاید در آینده پاسخ آن از سوی طرفین داده شود اما این پاسخ نمی تواند قانع کننده باشد زیرا برگزاری لیگ در آن برهه از زمان پیامدهایی داشت که مهمترین آن از دست رفتن ۳۳ درصد سهمیه وزنه برداری ایران در المپیک بود.

معرفی مقصران حذف دهدار از المپیک؛ از مربی که در سالن نبود تا مدیری که مجوز لیگ را امضا کرد

جا ماندن اقتدار دهدار در بوگوتا

رضا دهدار در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا یکی از بهترین نتایج دوران ورزشی خود را به ثبت رساند. دهدار با کسب نشان طلای یکضرب و نقره مجموع در میان مدعیان به عنوان نایب قهرمانی دسته ۱۰۲ کیلوگرم رسید. وی در کلمبیا رکورد مجموع ۳۹۰ کیلوگرم را به ثبت رساند رکوردی که تا جام جهانی تایلند وی را مسافر پاریس کرد اما او در دیگر گزینشی ها نتوانست این رکورد را ارتقا دهد.

دهدار پس از مسابقات جهانی تایلند به رقابت های قهرمانی آسیا اعزام شد اما با ثبت مجموع ۳۸۳ کیلوگرم عنوانی بهتر از پنجم را کسب نکرد. ناکامی دهدار در تابستان ۱۴۰۲ هم ادامه داشت. وی در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض عملکرد چشمگیری نداشت و با ثبت مجموع ۳۸۶ کیلوگرم به عنوان نهم دسته ۱۰۲ کیلوگرم رسید. البته این پایان ناکامی دهدار نبود بلکه وی در بازی های آسیایی هانگژو نیز دست خالی سرزمین اژدها را ترک کرد. دهدار در چین حتی از ثبت رکورد مجموع عاجز ماند.

انتظار بود که دهدار به مسابقات قهرمانی آسیای ازبکستان اعزام شود اما با تصمیم کمیته فنی و اعلام نواب نصیرشلال تنها سه جوان به این دوره از رقابت ها اعزام شدند تا مهدی کرمی و سید رسول معتمدی عملا شانسی برای حضور در المپیک نداشته باشند.

معرفی مقصران حذف دهدار از المپیک؛ از مربی که در سالن نبود تا مدیری که مجوز لیگ را امضا کرد

دهدار رقیب رضا شد

اعلام اسامی مسافران تاشکند و غیبت معتمدی و کرمی، موجب شد تا رضا دهدار تنها شانس ایران برای کسب سهمیه المپیک در دسته ۱۰۲ کیلوگرم باشد. بی رقیب شدن دهدار عملا ۲ آسیب مهم داشت از یک سو وی در غیاب معتمدی و کرمی یک آرامش خاطر برای کسب سهمیه داشت و در باد رکورد مجموع 390 کیلوگرم کلمبیا خوابیده بود. اما این رکورد برای دهدار آتش زیر خاکستر بود زیرا دهدار بعد از آن رقابت ها در سه مسابقه بزرگ جهانی و آسیایی نتوانست موفقیتی کسب کند. ناکامی در قهرمانی آسیا جینجو، قهرمانی جهان ریاض و بازی های آسیایی بار روانی را برای پسر خوزستانی وزنه برداری ایجاد کرد که در نهایت به ناکامی او ختم شد.

این همان واقعیتی بود که نصیرشلال دقایق بعد از ناکامی نماینده ایران به آن اشاره کرد. سرمربی تیم ملی وزنه برداری بعد از پایان رقابت دهدار صراحتا اعلام کرد که وزنه بردار خوزستانی نتوانست بار روانی را مدیریت کند و در مهار وزنه ۲ کیلوگرمی ناموفق بود. البته نصیرشلال هیچگاه اشاره نکرد که چه کسی باید به دهدار کمک می کرد تا به آرامش ذهنی برسد.

معرفی مقصران حذف دهدار از المپیک؛ از مربی که در سالن نبود تا مدیری که مجوز لیگ را امضا کرد

مدیریت مسابقه دهدار

با پایان رقابت های جام جهانی در دسته ۱۰۲ کیلوگرم این ذهنیت ایجاد شد که با توجه به نیاز دهدار به مهار وزنه ۲۱۴ کیلوگرمی کادر فنی در انتخاب وزنه حرکت نخست دوضرب این قهرمان دچار یک اشتباه راهبردی شد. برخی باور دارند که دهدار می توانست در نخستین حرکت پشت وزنه ۲۱۴ کیلوگرم قرار گیرد تا انرژی او تحلیل نرود. دهدار در حرکت یکضرب فشار زیادی را متحمل شده بود و حتی ۲ کیلوگرم رکورد مجموع خود را ارتقا داد. او در حرکت سوم یکضرب حتی یک درد جزیی از ناحیه دست داشت که از دید عکاسان سالن پنهان نماند.

اینکه چرا نصیرشلال و تیم تصمیم گیرنده وی در حرکت اول به یکسره کردن سهمیه المپیک دهدار نبودند خود سوال جداگانه است که پاسخ آن را به مربیان و کادر حاضر در سالن گرم رقابت ها سپرده خواهد شد.

معرفی مقصران حذف دهدار از المپیک؛ از مربی که در سالن نبود تا مدیری که مجوز لیگ را امضا کرد

مدیریت ذهنی دهدار

یریت یک قهرمان توسط سرمربی در ۲ بخش بدنی و ذهنی است اینکه تمرینات بلند مدت نصیرشلال چه تاثیری بر افزایش رکورد پولادمردان داشته خود یک سوال است اما پاسخ به این سوال نیاز به زمان دارد. این زمان طولانی نیست و شاید ۱۲۰ روز دیگر دوستداران دوستداران وزنه برداری به پاسخ آن برسند. این همان وعده ای بود که سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزنه برداری آن را به بعد از المپیک حواله داد.

انوشیروانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از المپیک زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد نصیرشلال است.

معرفی مقصران حذف دهدار از المپیک؛ از مربی که در سالن نبود تا مدیری که مجوز لیگ را امضا کرد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha