مبلغ فطریه و فدیه اهل سنت استان کرمانشاه اعلام شد

۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۲۴
کد خبر: 85439003
مبلغ فطریه و فدیه اهل سنت استان کرمانشاه اعلام شد

کرمانشاه- ایرنا- امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: براساس توافق اعضای شورای روحانیت و افتاء اهل سنت کرمانشاه در خصوص تعیین حد نصاب زکات فطر و فدیه امسال (۱۴۰۳) مقدار زکات فطر برای هر نفر حداقل ۵۰ هزار تومان و مقدار فدیه هم ۳۰ هزار تومان تعیین شده است.

ماموستا «عبدالرحمان مرادی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر بر همه مسلمانان دنیا و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مومنان روزه‌دار، افزود: برای ماه مبارک رمضان سال جاری برابر مذهب حضرت امام شافعی (ره) مقدار زکات فطر برای هر نفر حداقل ۵۰ هزار تومان تعیین می‌گردد اما با توجه به مفاد آیه شریفه " فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ " کسانی که تمکن مالی بهتری دارند می توانند مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: تعیین مقدار فوق الذکر بر مبنای قیمت گندم محاسبه شده است.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در ادامه گفت: مقدار فدیه برای کسانی که توان و قدرت بدنی برای گرفتن روزه را ندارند به ازای هر روز ۳۰ هزار تومان تعیین می‌گردد.

ماموستا مرادی همچنین در مورد پرداخت زکات نیز گفت: حد نصاب زکات پول رایج، با احتساب طلای ۱۸ عیار مبلغ ۲۹۰ میلیون تومان تعیین گردید. افرادی که پول نقد طلاجات و یا مال التجاره دارند اگر در طول سال دارایی آنها به مبلغ فوق الذکر برسد، بر آنها واجب است که زکات آن را بپردازند و به ازای هر ۴۰ میلیون تومان ۱ میلیون تومان پرداخت کنند.

وی یادآوری کرد که در حال حاضر نقره از نقود رایج خارج شده و موضوعیت ندارد بنابراین مبنای محاسبه نخواهد بود.

او با بیان اینکه زکات فطر را در طول ماه مبارک رمضان می توان پرداخت کرد، توضیح داد که پرداخت این زکات در شب عید فطر واجب می گردد و از این رو مومنان روزه دار باید قبل از اقامه نماز عید فطر مبلغ زکات فطریه را پرداخت کنند.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه اولویت پرداخت زکات فطر را افراد فقیر و مسکین و ناتوان از لحاظ مالی دانست و از مومنان روزه دار خواست در میان اقوام، نزدیکان و همسایگان اگر کسی را یافتند زکات فطر را به آنها پرداخت کنند.

ماموستا مرادی همچنین به اقامه نماز عید سعید فطر در پنج مسجد اهل سنت شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: نماز عید سعید فطر در مساجد امام شافعی (رض)، محمدالمصطفی دولت آباد، زردویی فیض آباد، برزنجی خیابان اربابی و امام محمد غزالی حکمت آباد شهر کرمانشاه اقامه می شود.

به گفته وی اقامه نماز عید سعید فطر از ساعت ۷ صبح فردا (چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه) در مساجد ذکر شده شروع می شود.

همچنین شورای روحانیت منطقه اهل سنت نشین اورامانات در شمال غربی استان کرمانشاه شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی نیز میزان زکات فطر به ازای هر نفر را ۵۰ هزار تومان و میزان فدیه را به ازای هر روز ۳۰ هزار تومان اعلام کردند.

عید سعید فطر امسال مصادف با روز چهاشنبه ۲۲ فروردین ماه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha