افزون بر هفت هزار خدمت درمان ناباروری در خراسان‌شمالی ارایه شد

بجنورد- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: هفت هزار و ۴۷۳ مورد خدمت درمانی در تنها مرکز درمان ناباوری استان سال گذشته ارایه شد.

دکتر عبدالله کبریایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این تعداد ۱۰۷ مورد خدمات «آی یو آی» است که ۲۵ مورد از آن مثبت بوده و ۷۰ مورد نیز خدمات تخصصی «آی وی اف» است که ۱۶ مورد از آن موفقیت آمیز بود.

وی افزود: دارو درمانی، مشاوره و ویزیت پزشکان متخصص از دیگر خدمات ارایه شده به زوج های نابارور در این مرکز درمانی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال جدید نیز ۸۳ زوج نابارور از خدمت ویزیت و مشاوره ای این مرکز درمانی بهره مند شدند.

کبریایی ادامه داد: همچنین چهار پرونده جدید ناباروری در این بخش تشکیل شد که زیر نظر پزشک فوق تخصص خدمات دارو درمانی، «آی او» و «آی یو آی» را با همکاری مامای ارشد  دریافت خواهند کرد.

«آی وی اف» مخفف (In Vitro Fertilization) به معنی "بارور ساختن تخمک در آزمایشگاه" است. اولین بار این روش در سال ۱۹۷۸ انجام شد. لقاح ساده تخمک زن با اسپرم مرد در آزمایشگاه، آی وی اف است و پس از لقاح، جنین را تا مرحله‌ای معین در آزمایشگاه پرورش داده و سپس این جنین را از طریق گردن رحم (سرویکس) به رحم زن وارد می‌سازد.پ

وی یادآور شد: راه‌اندازی مرکز خدمات سطح سه درمان ناباروری در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد یک اتفاق بزرگ برای زوج‌های نابارور خراسان شمالی است به گونه ای که این افراد برای انجام آی وی اف نیازی برای مراجعه به سایر استان ها را نخواهند داشت.

بیمارستان بنت الهدی در بجنورد دارای ۱۳۲ تخت فعال در بخش های مختلف زنان، مامایی، جراحی، اتاق عمل و نوزادان است.

کلینیک درمان ناباروری این مرکز نیز از سال ۹۸ راه اندازی شد و در سال ۱۴۰۱ به مرکز درمان ناباروری سطح سه ارتقا یافت.

خراسان شمالی در میزان ناباروری جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است که این میانگین در کشور ۱.۸ درصد در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha