ایرالکو اگر مطابق برنامه‌ زمان‌بندی انتقال آندسازی حرکت نکند جریمه می‌شود

اراک - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: برنامه ۱۵ ماهه جدید برای انتقال آندسازی ایرالکو به بیرون از شهر در نظر گرفته شده و اگر این شرکت مطابق برنامه زمان‌بندی شده حرکت نکند، جریمه می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر اسدی روز دوشنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری این استان در اراک، افزود: همه تلاش‌ها در حمایت از این شرکت برای انتقال آندسازی به کار گرفته شده تا این کار انجام شود و اگر طبق برنامه زمان‌بندی انجام نشود، ایرالکو بر اساس ماده ۱۴ هوای پاک باید سه درصد از درآمد ناخالص خود را باید جریمه پرداخت کند.

وی بیان کرد: انتقال آندسازی آلومینیوم نیازمند یک‌سری زیرساخت‌ها است که مصوبه قانونی دارد و به زودی و در روزهای آینده وضعیت جاده، آب، برق و گاز این منطقه با حضور دستگاه‌های مسئول بررسی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: دستگاه‌هایی که وظایف خود را در انتقال آندسازی آلومینیوم اراک انجام نداده باشند به هیات تخلفات معرفی می‌شوند.

اسدی اظهار کرد: شرکت ایرالکو باید اعتبار مورد نیاز را برای اجرای طرح آندسازی در سال جاری ببیند.

وی عنوان کرد: شرکت ایرالکو باید هرگونه توسعه خود را در منطقه خیرآباد و زمینی که به آنها واگذار شده، انجام دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در خصوص مازوت سوزی نیروگاه شازند هم گفت: بر اساس مصوبه کارگروه ماده ۱۴ و کارگروه کاهش آلودگی هوای این استان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی باید از ظرفیت ماده‌های ۱۲ و۱۴ قانون هوای پاک استفاده و پیگیری لازم را داشته باشد.

اسدی بیان کرد: محیط زیست استان باید نامه‌ای به وزارت نیرو ارسال کند که ورودی مازوت سوزی نیروگاه پلمپ شود و در ابن راستا دستگاه قضایی نیز باید کمک وحمایت کند.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو باید بداند استان مرکزی برای سال جاری مازوت ندارد و باید یا تولید برق را کم کند یا اختصاص گاز را زیاد کند.

معاون دادستان شهرستان اراک هم در ادامه این نشست گفت: مجوز شعب ویژه حقوق عامه سال گذشته در این شهرستان اخذ شد و شعبه پنجم در این راستا مشغول به کار است.

مجید قنبری افزود: تکلیف مازوت سوزی نیروگاه شازند باید تا شهریورماه مشخص شود و پیگیری‌ها باید از ابتدای سال و با جدیت تمام صورت گیرد.

وی بیان کرد: موضوع پیگیری قطع مازوت‌سوزی نباید در ماه‌های ابتدای سال فراموش شود و به زمان شروع مازوت سوزی برسد.

معاون دادستان اراک ادامه داد: دستگاه قضا با هرگونه کم‌کاری در این خصوص برخورد می‌کند و با هیچ‌کسی تعارف و شوخی ندارد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: اراک در سال گذشته ۱۳۷ روز ناسالم، شازند ۱۰۴ روز ناسالم و ساوه ۶۹ روز ناسالم داشت.

علیرضا محرابیان افزود: آلاینده مسئول ۱۰۸ روز ناسالم اراک ذرات معلق کمتر از ۲ ونیم میکرون، ۲ روز ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ۲۷ روز، دی‌اکسید گوگرد بود.

وی بیان کرد: تعداد روزهای ناسالم هوای اراک در سال گذشته ۲ روز نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشت و از ۱۳۵ روز به ۱۳۷ روز رسید.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در ایستگاه حافظیه( استانداری) اراک سال گذشته تا قبل از استفاده از مازوت در نیروگاه شازند هیچ روزی آلاینده مسئول دی‌اکسید گوگرد رویت نشد و بعد از مازوت‌سوزی ( ۲۰ آذرماه تا ۲۷ اسفندماه) ۴۰ روز آلایندع مسئول در این ایستگاه دی‌اکسید گوگرد بود.

محرابیان اظهار کرد: در ایستگاه میرزای شیرازی ( شریعتی) نیز تا قبل از استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند هیچ روزی آلاینده مسئول دی‌اکسید گوگرد رویت نشد و بعد از مازوت سوزی، ۲۵ روز آلاینده مسئول در این ایستگاه با دی‌اکسید گوگرد ثبت شد.

وی یادآور شد: میزان مصرف مازوت نیروگاه شازند در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۸ روز با ۴۷۵ میلیون و ۶۸۱ هزار لیتر در روز، سال ۱۴۰۱ با ۱۲۶ روز به ۷۰۳ میلیون و ۴۲۱ هزار لیتر در روز و سال گذشته با ۱۰۳ روز مصرف مازوت به ۳۷۳ میلیون و ۸۴۲ هزار لیتر در روز ثبت شد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اراک سال گذشته با ۱۳۷ روز ناسالم، دومین شهر آلوده کشور بود.

محرابیان در خصوص وضعیت زیست محیطی آلومینیوم اراک نیز گفت: ۱۵ سال تلاش مستمر و با استفاده از تجارب کشورهای خارجی و همچنین متخصصین داخلی که با صرف میلیون‌ها دلار ومیلیاردها ریال توام بود، هیچ‌یک از طرح‌های کنترل آلودگی در کارگاه احیا این شرکت به نتیجه نرسیده و مسئولان شرکت و وزارت صنایع و معادن، تنها راه چاره را جایگزین کردن فناوری جدید و همگن با فناوری فعای اعلام کرده‌اند.

وی عنوان کرد: در وضعیت جدید، فعالیت صنعت دارای توجیه اقتصادی است و با استفاده از درپوش گذاری کلیه دیگ‌های احیا و انتقال سرپوشیده مواد خوراک کننده به کارگاه و اتوماسیون و ایجاد مراکز کنترل آلودگی فعالیت صنعت در حد استانداردهای زیست‌محیطی تعهد گردید و مقرر شد تمام خطوط قدیمی تولید در زمان راه‌اندازی طرح جدید برچیده شد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: مصوبات متعدد هیات وزیران در دولت‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم که با برخی تمدیدهای زمانی توام بود، در نهایت راه‌اندازی طرح جدید را در قبال خارج نمودن خطوط قدیمی تولید و با رعایت ضوابط و مقررات زیست‌محیطی تا پایان سال ۸۷ مصوب نموده است.

محرابیان بیان کرد: روند پیگیری‌های زیست محیطی برای انتقال آند شرکت ایرالکو قدمتی بیش از ۱۵ ساله دارد و احکام قضایی متعددی جهت تعطیلی خطوط قدیمی به دلیل عدم رعایت زمان بندی‌های مقرر در تعهدات صادر شده و در حال حاضر حدود ۳۸۷ دیگ از ۷۳۰ دیگ موجود، تعطیل شده است.

وی گفت: متاسفانه در هر مقطعی از اجرای احکام قضایی و یا زمان انجام تعهدات با پیش کشیدن موضوع رفع آلودگی از واحد که در یک دوره ۱۵ ساله با استفاده از همه تجارب و امکانات و اعتبارات تحقق نیافت، از انجام تعهدات خود استنکاف کرده و به دنبال آن است که صنعت آلوده فعلی را با بهانه و ابراز فیلتراسیون طرح قدیم و شعار اشتغال و تولید تثبیت کند.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ماحصل فعالیت این شرکت اضافه شدن ۱۰۰ درصدی ظرفیت کارخانه در سایت فعلی بوده است.

محرابیان گفت: شرمت ایرالکو در حال تاسیس نیروگاهی ۲۵ مگاواتی و ۸۰ مگاواتی است که ساخت آنها مربوط به سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ است و در این راستا هیچ مجوزی از محیط زیست اخذ نکرده است.

مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر هم در این نشست گفت: پروژه آندسازی با چند چالش مواجه است که رفع آنها نیاز به حمایت جدی دارد.

خسرو غفاری افزود: مصوبه سال ۸۶ در راستای خروج اندسازی از محدوده شهر اراک دارای سه بند است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: یکی از بندهای این مصوبه اختصاص زمین مناسب برای اجرای آندسازی بوده که زمینی نامناسب در منطقه کویری داده شده است.

مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر ادامه داد: اختصاص ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز از دیگر بندها است که تاکنون محقق نشده است.

غفاری اظهار کرد: هیچ‌کارگاهی بدون زیرساخت نمی‌تواند حرکتی داشته باشد.

وی گفت: ۴۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح برآورد شده و با بانک‌های مختلف رایزنی شده اما هنوز توفیقی در اعطای تسهیلات صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر اضافه کرد: منابع داخلی ایرالکو هم پاسخگوی این اعتبار نیست.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: بدقولی‌های ایرالکو چندساله وطولانی است.

سیاوش آقاخانی افزود: شرکت ایرالکو از قدیم و از دوران استانداری آقای مقیمی که بحث انتقال آندسازی جدی شد و یک برنامه ۲۴ ماه داده شد، با بیشترین حمایت مجموعه دولت همراه شد.

وی بیان کرد: قیمت زمین در آن زمان به ازای هر مترمربع ۶۰۰ هزار ریال بود که به قیمت ۶۰ هزار ریال به شرکت آلومینیوم داده شد.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: مجموعه دولت تعهدات خود را در قبال این شرکت انجام داده و در آن زمان مقرر شده بود امتیاز گاز، برق و آب به ایرالکو واگذار شود و جاده توسط خود شرکت ایجاد شود.

آقاخانی اظهار کرد: بخش دولتی استان مرکزی تا این حد حمایت از یک شرکت خصوصی را در سابقه خود ندارد و امتیازات خوبی به این شرکت داده شده است.

وی گفت: این نشست، کارگروه کاهش آلودگی هوا است و جلسه شورای گفت وگوی بخش خصوصی با دولت نیست و مدیران شرکت ایرالکو باید در این نشست عدم اجرای برنامه ۲۴ ماهه، برنامه ۱۸ ماهه که اجرا نشده را ارایه دهند نه اینکه انگشت اتهام به دیگران داشته باشند.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: مجدد به شرکت ایرالکو و در راستای حمایت از صنعت برنامه ۱۵ ماه داده شده است.

آقاخانی عنوان کرد: شرکت ایرالکو در سفر هیات دولت قبلی، وام گرفته اما امروز طلبکارانه همه را محکوم می‌کنند.

وی اظهار کرد: شرکت ایرالکو نیروگاه ۱۳۰ مگاواتی قدیمی و گازوئیلی را به بهانه تامین برق در مجموعه کارخانه راه‌اندازی کرده که جای بحث دارد.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی افزود: هر نوع خدمات به شرکت ایرالکو باید منوط به برنامه زمان‌بندی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha