واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر مطابق برنامه در حال احداث است

بوشهر- ایرنا- رییس نیروگاه اتمی بوشهر گفت: ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر در کنار واحد اول احداث شده، به ظرفیت هر کدام یک هزار و ۵۷ مگاوات مطابق با برنامه در حال احداث است.

رضا بنازاده روز دوشنبه و همزمان با روز ملی فن‌آوری هسته‌ای در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: نیروگاه اتمی بوشهر از ابتدای تولید انرژی تا پایان سال ۱۴۰۲، به میزان حدود ۱۰۳.۲ میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه‌جویی کرده و از انتشار حدود ۶۳.۳۹ میلیون تُن انواع گازهای آلاینده زیست‌محیطی جلوگیری کرده است.

وی افزود: تولید برق هسته ای توسط نیروگاه اتمی بوشهر تاکنون منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی و جلوگیری از تولید گازهای گل خانه ای شده است.

رییس نیروگاه اتمی بوشهر تصریح کرد: بشارت‌بخش دسترسی مطمئن به انرژی ارزان، دوستدار محیط زیست و یکی از عوامل توسعه پایدار کشور در ایجاد نیروگاه های اتمی قرار دارد.

بنازاده ادامه داد: محدودیت سوخت‌های فسیلی تجدیدناپذیر، روند رو به رشد اقتصاد جوامع بشری، افزایش جمعیت، ظهور آلاینده‌های زیست محیطی خطرناک به ویژه گازهای گلخانه‌ای در کنار چالش‌هایمختلف جهانی در یک قرن اخیر، دستیابی به یک منبع انرژی ارزان قیمت پایدار را در اولویت برنامه دولت‌ها قرار داده است.

وی عنوان کرد: از میان همه منابع انرژی موجود در طبیعت، انرژی هسته‌ای با مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فراوان، امروزه نقش چشمگیری را در تامین انرژی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بازی می‌کند.

رییس نیروگاه اتمی بوشهر گفت: کشورمان ایران که در تاریخی طولانی از سابقه درخشان بهره‌مندی از علوم و فنون نوین در سایه دانش دانشمندان پرتلاش برخوردار است، با توجه به رشد اقتصادی فزاینده و کاهش منابع انرژی فسیلی در راه بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای به عنوان پدیده‌ای نوظهور گام برداشته است در این میان نیروگاه اتمی بوشهر نماد بهره‌مندی ایران از یک منبع اقتصادی پایدار و مطمئن است.

وی با تبریک بیست فروردین روز ملّی فناوری هسته‌ای به آحاد مردم کشور و همه تلاشگران عرصه دانش و صنعت بیان کرد: در سالگرد این مناسبت مهم، مسؤولان و مردم کشور، ضمن ارج نهادن به زحمات و خدمات فعالان عرصهی هستهای، یاد و خاطره شهدای صنعت هست های را گرامی می دارند.

راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در آغازین سال‌های قرن بیست و یکم یکی از عوامل توسعه پایدار

بنازاده یادآور شد: نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۴۰۲ سالی موفق با دستاوردهای متعدد را تجربه کرد که از جمله این مهمترین دستاوردها، تولید بیش از ۷.۶ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته ای بود که تأثیر بسیار مهمی در تأمین انرژی مورد نیاز کشور داشت.

وی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۲ نیروگاه اتمی بوشهر دهمین سال بهره‌برداری و تولید برق خود را با حضور اقشار مختلف جامعه جشن گرفت.

تولید 66 میلیارد کیلووات‌ساعت برق

رییس نیروگاه اتمی بوشهر ادامه داد: واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در مجموع در سال‌های راه‌اندازی از سال ۱۳۹۰ و بهره‌برداری تجاری از مهرماه ۱۳۹۲ تا پایان ۱۴۰۲، به میزان ۶۶ میلیارد کیلووات‌ساعت برق تولید کرده است.

بنازاده یادآور شد: موجب افتخار است که این نیروگاه برق به عنوان اولین نیروگاه تولید برق هسته ای توسط متخصصان ارزشمند داخلی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی بیان کرد: نیروگاه اتمی بوشهر با رعایت همه الزامات ایمنی و پایبندی به قوانین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از طی همه آزمایش‌های موفقیت‌آمیزبه طور ایمن در مدار تولید قرار دارد.

رییس نیروگاه اتمی بوشهر با اعلام این که نیروگاه اتمی بوشهر به طور مداوم مورد ارزیابی ارگانهای فنی و نظارتی بین المللی قرار دارد، عنوان کرد: از جمله دستاوردهای ارزشمند سال ۱۴۰۲ برگزاری ارزیابی های مداوم و کسب نتایج عالی و قرارگیری این نیروگاه در یک چهارم اول (چارک اول) رتبه بندی برتر بین المللی نیروگاههای جهانی بود.

بنازاده گفت: در دوره‌های مختلف انجمن جهانی بهره‌برداران نیروگاه‌های هسته‌ای با انجام یک دوره ارزیابی جامع، ارتقاء جایگاه نیروگاه اتمی بوشهر را از نظر ضرایب ایمنی مورد تأیید قرار داده اند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ فعالیت های سازمان انرژی اتمی دارای شتاب و گسترش چشمگیری بود.

رییس نیروگاه اتمی بوشهر تاکید کرد: از اهداف توسعه بلندمدت صنعت هسته‌ای کشور، احداث و راه اندازی واحدهای جدید نیروگاهی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha