۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 2923
کد خبر: 85438481
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشرفت فیزیکی طرح جامع پایانه مرزی «دوغارون» به ۴۹ درصد رسید

تایباد- ایرنا- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: طرح جامع پایانه مرزی «دوغارون» همجوار با کشور افغانستان و به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های فعال کشور، اکنون از پیشرفت ۴۹ درصدی برخوردار است.

جعفر شهامت روز دوشنبه در حاشیه سفر به تایباد و بازدید از مراحل اجرای عملیات طرح جامع پایانه مرزی دوغارون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در پهنه‌ای به وسعت ۳۳ هکتار اجرا می شود که اکنون ز پیشرفت فیزیکی بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی در بخش عملیات خاکبرداری و تخریب در قسمتهایی از مجموعه قبلی پایانه مرزی دوغارون، اسکلت بندی بناهای سالن مسافری، توسعه سالن مسافری و بازسازی سالن مسافری برخوردار است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرح جامع پایانه مرزی دوغارون در ۲ فاز اجرا می شود، گفت: مرحله اول این پروژه بزرگ، سالن مسافری و مرحله دوم آن نصب سردرب ها، گیت های ورود و خروج و سالن تجاری است.

وی با بیان اینکه عملیات مراحل ساخت و ساز طرح جامع پایانه مرزی دوغارون هیچ گونه تداخلی با طرح منطقه آزاد دوغارون ندارد، اظهار کرد: با نهایی شدن این طرح، ۱۰۰ درصد کنترل ورود و خروج کالا در پایانه مرزی دوغارون و در نقطه صفر مرزی انجام می شود، و عملیات تخلیه و بارگیری در سایر نقاط مناطق اقتصادی این مرز رسمی صورت می گیرد.

شهامت ادامه داد: عملیات اجرایی طرح جامع پایانه مرزی دوغارون در ۱۵ فروردین ماه سال گذشته آغاز شد، در حال حاضر این طرح یک پیمانکار دارد که با اجرای عملیات اجرایی آن بستر اشتغال مستقیم بیش از ۱۰۰ نفر از جوانان جویای کار این منطقه فراهم شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون برای این طرح هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و پیش بینی می شود بخش مسافربری و جابه جایی کالا در این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

۶۵ درصد کالاهای صادراتی از پایانه مرزی دوغارون صادر می شود

فرماندار تایباد در ادامه با تاکید براینکه توسعه روابط با کشورهای همسایه از مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم است، گفت: طرح ساماندهی پایانه مرزی دوغارون نقش زیادی در روابط بین ایران و افغانستان در حوزه های، صادرات، واردات، ترانزیت و بخش مسافری دارد.

مهدی شیردل افزود: در زمان حاضر افزون بر ۶۵ درصد کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی از پایانه مرزی دوغارون به سمت افغانستان و بازارهای هدف این کشور صادر می شود که نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعاملات افغاستان در بخش های مختلف از طریق دروازه رسمی دوغارون انجام می شود، ادامه داد: نزدیکی شهر هرات دومین بازار اقتصادی این کشور به مرز دوغارون و مرکز استان خراسان رضوی و از همه مهمتر امنیت آن باعث شده تا بیشترین رفت و آمد اتباع افغانستانی از طریق معبر زمینی دوغارون انجام شود.

فرماندار تایباد اضافه کرد: سالانه افزون بر یک میلیون مسافر ایرانی و خارجی به صورت قانونی از طریق گذرگاه زمینی دوغارون بین دو کشور ایران و افغانستان رفت و آمد می کنند که این حجم زیاد تردد مسافر از مرز نقش بسزایی در اشتغال کشور همسایه در حوزه های مختلف دارد.

وی با بیان اینکه دوغارون اولین چشم انداز برای اتباع کشور افغانستان به شمار می رود، گفت: باید از همه ظرفیتهای موجود برای شکوفایی این کانون اقتصادی در شرق ایران استفاده کرد و مشکلات پیش روی آن با تعامل و هم افزایی مسوولان به حداقل برسد.

شیردل افزود: گذرگاه زمینی دوغارون مهمترین دروازه اقتصادی ایران با افغانستان به شمار می رود که توسعه آن می تواند در رونق اقتصادی خانواده های مرزنشین تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی طرح جامع پایانه‌ مرزی دوغارون به عنوان مهمترین گذرگاه مرزی ایران با افغانستان اسفند سال ۱۴۰۰ در شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور به تصویب رسید.

بر اساس اعلام گمرک دوغارون سالانه افزون بر یک میلیون تن انواع کالا از طریق این مرز به سمت افغانستان صادر می شود.

پایانه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان ۱۴۵ هزار نفری نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha