ناکامی و انزوا؛ سهم اسرائیل از جنگ غزه به روایت شبکه ان‌بی‌سی

تهران- ایرنا- شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی سهم رژیم صهیونیستی اسرائیل از جنگ در باریکه غزه را ناکامی و انزوا ارزیابی و تاکید کرد که سرنگونی حماس و بازپس‌گیری اسرا وعده‌های تخلف‌پذیر و دست‌نیافتنی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم بود که آینده سیاسی خود را پای آن گذاشته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه ان‌بی‌سی، ۶ ماه پس از آغاز جنگ غزه ناکامی نتانیاهو در همه‌ قاب‌های رسانه‌ای از شورش‌های خیابانی معترضان به آزاد نشدن اسرای اسرائیلی گرفته تا تلاش‌های ناموفق مذاکره‌کنندگان صلح در قاهره مشهود است. رژیم اسرائیل ۲ هدف خود از کشتار ۳۳ هزار غیرنظامی فلسطینی نوار غزه که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند را آزادسازی ۱۳۰ اسیر صهیونیست و نابودی حماس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است؛ اهدافی که در نظر نظاره‌گران بین‌المللی دست‌نیافتنی هستند.

انزوای اسرائیل در فضای بین‌الملل به‌حدی رسیده است که اصلی‌ترین متحد آن یعنی ایالات متحده با صدور اولتیماتوم خواستار رفع محدودیت‌ ارسال کمک‌های بشردوستانه به یک میلیون غیرنظامی در معرض قحطی در غزه شده است.

کشتار ۶ امدادگر سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» موج محکومیت‌های جهانی را بیش از پیش بالا برده و اعتراضات هرچه بیشتری را در اروپا و آمریکا علیه فروش و ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی به‌دنبال داشته است.

نتانیاهو در داخل نیز آماج اعتراضات گسترده خیابانی برای برکناری به‌دلیل مدیریت اسفبار جنگ شده است. خانواده‌های اسرای اسرائیلی، نتانیاهو را متهم می‌کنند که با طولانی کردن جنگ برای به تعویق انداختن پرونده‌های حقوقی‌ و اختلاس، سرنوشت اسرا را قربانی آینده سیاسی خود کرده است.

شب گذشته (شنبه شب) ده‌ها هزار نفر با شرکت در تظاهرات گسترده‌ای در تل‌آویو، اعتراض خود را نسبت‌به عملکرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی ابراز کردند. این تظاهرات توسط پلیس این رژیم سرکوب شد.

ان‌بی‌سی در این گزارش می‌افزاید: نظاره‌گران داخلی و خارجی وقوع درگیری نظامی مستقیم بین رژیم اسرائیل و ایران درپی حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه و شهادت فرماندهان نظامی ایران را عامل جدی دیگری برای نگرانی می‌دانند.

این شبکه آمریکایی به‌نقل از یوزی مکلبرگ محقق پژوهشکده چتم‌هاوس در لندن می‌افزاید: در چنین جنگی هیچ پیروزی‌ وجود ندارد. وضعیت غزه به‌تمام معنا فاجعه‌بار است و آن‌وقت اسرائیل خود را وارد معرکه‌ دیگری همچون رودررویی نظامی با ایران می‌کند. خدا می‌داند چند نفر از اسرا هنوز زنده‌اند و آن‌وقت اسرائیل مصرانه خود را به کشوری منفور تبدیل می‌کند.

ان‌بی‌سی با استناد به گزارش سازمان خیریه جهانی اکسفام نوشت: گذشته از شهادت بیش از ۳۳ هزار فلسطینی، ۴۵ درصد بناهای غزه با خاک یکسان و نزدیک به ۲ میلیون نفر آواره شده‌اند. به‌علاوه، ۳۰۰ هزار فلسطینی در شمال غزه گرفتار شده‌ که با روزی ۲۴۵ کالری یعنی ۱۲ درصد از میزان ضروری روزانه زنده‌اند.

بااین‌حال این نه شهادت روزانه زنان و کودکان فلسطینی، که کشتار ۶ شهروند اروپایی، آمریکایی و استرالیایی عضو «آشپزخانه جهانی مرکزی» بود که خشم جهانی علیه اسرائیل را به نهایت رساند و سبب شد لفاظی همیشگی جای خود را به عمل‌گرایی نسبی بدهد.

در پی کشتار اعضاء «آشپزخانه جهانی» جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلستان با تغییر لحن همیشگی، هشدار دادند که تداوم حمایت‌ آنها منوط به «مراقبت بیشتر» اسرائیل در کشتار غیرنظامیان و امدادگران است.

افزایش فشارهای غرب هم‌زمان با افزایش خطر درگیری مستقیم بین ایران و اسرائیل درپی حمله موشکی به کنسولگری ایران در سوریه رخ می‌دهد. اگرچه کارشناسان احتمال وقوع چنین درگیری را ضعیف می‌دانند، اما تکرار اشتباهات محاسباتی از این دست را عامل تشدید تنش در منطقه قلمداد کرده و نسبت‌به آن هشدار می‌دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha