۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۳۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85437826
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۶ اثر خراسان‌شمالی پارسال در فهرست آثار ملی ثبت شد

۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۳۵
کد خبر: 85437826
۱۶ اثر خراسان‌شمالی پارسال در فهرست آثار ملی ثبت شد

بجنورد- ایرنا- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی گفت: ۱۶ اثر منقول، غیرمنقول، ناملموس و طبیعی استان سال گذشته در فهرست آثار ملی ثبت شد.

محمدرضا قهرمانیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: آثار منقول شامل پایه ستون سنگی ریوی و جام سفالین ریوی و آثار غیر منقول نیز شامل؛ قوش صخره ای باش محله فاروج، قلعه علی آباد جاجرم، تپه یک و ۲ آقا جاجرم، رنگین نگاره های آق کمر فاروج و گورستان خواجه نارنج گرمه است.

وی افزود: غار کسگ و چنار قلعه چه ایرج اسفراین از آثار طبیعی ثبت شده و آیین اماج کماج، آیین اول عید، آیین دسته روی ایام محرم و صفر، پخت خوراک قلیف چال، غذای محلی( کمه جوش، قورتو، ده و که لی) و نان علفی از آثار معنوی ثبت شده در فهرست ملی است.

قهرمانیان گفت: این آثار در شورای‌ عالی ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و به تایید همه اعضای شورا رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی یادآور شد: پارسال نیز ۳۰ اثر منقول تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی با اشاره به شناسایی چهار اثر تاریخی در خراسان شمالی، یادآور شد: با شناسایی این آثار جدید مجموع آثار شناسایی شده استان به هزار و ۱۵۱ اثر رسیده است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha