۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85437725
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه اسبق انگلیس: برگزیت، به کاهش قدرت بریتانیا منجر شده‌است

تهران- ایرنا- «دیوید میلیبند» وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در دولت‌های «تونی بلر» و «گوردون براون»، برگزیت را دلیل کاهش قدرت بریتانیا در عرصه جهانی دانست و خواستار برقراری روابط دوباره لندن با اتحادیه اروپا در قالب ساختارها و تعهدات جدید شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه گاردین، این سیاستمدار انگلیسی اظهار داشت: اگر لندن بخواهد پیشرفت کند، باید روابط نزدیکتری با اروپا برقرار کند.

وی افزود: بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا نفوذ خود را از دست داده و به یکی از «قدرت‌های متوسط» جهان تبدیل شده است.

وزیر امور خارجه دولت های تونی بلر و گوردون براون که اکنون سمت ریاست و مدیر اجرایی کمیته نجات بین المللی را عهده دار است، همچنین در مقاله‌ای برای روزنامه انگلیسی آبزرور نوشت: بریتانیا برای مقابله با این کاهش قدرت، باید وارد ساختارها و تعهدات جدیدی با اتحادیه اروپا در زمینه سیاست خارجی شود.

این مقام سابق دولت بریتانیا اضافه کرد: روابط ما در ائتلاف نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قدرتمند است، اما با اتحادیه اروپا تقریبا هیچ ارتباطی وجود ندارد و از زمانی که جنگ در اوکراین، اتحادیه اروپا و ناتو را به هم نزدیکتر کرده، این وضعیت آشکارتر شده است.

میلیبند یادآور شد که در صورت انتخاب مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال جاری میلادی (آبان ماه)، روند نزولی قدرت بریتانیا احتمالا سریعتر می شود.

وی همچنین تاکید کرد: چنانچه حتی جو بایدن هم برای دومین بار پیروز انتخابات شود، وضعیت هشداردهنده در مورد صبر و توانایی آمریکا برای رهبری راهبردی جهانی ادامه خواهد داشت.

این عضو حزب کارگر انگلیس خاطرنشان کرد: در دنیایی که اتحادیه اروپا در حال ارسال سلاح به اوکراین است و با وجود ۶ میلیون پناهنده اوکراینی، انگلیس بازیگر مهمی در عرصه های گوناگون است و از همین رو نیاز به تغییر رویه ضرورت دارد.

وی سپس سیاست بریتانیا را در مورد روسیه و چین بدون در نظر گرفتن سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضعیف‌تر و با اثرگذاری کمتر ارزیابی و اضافه کرد: تصمیم بریتانیا در سال ۲۰۱۹ برای امتناع از روابط سیاسی با اتحادیه اروپا باید تغییر یابد و لازم است ساختارها و تعهداتی برای پیشبرد همکاری و هماهنگی در بسیاری از حوزه‌های مشترک سیاست خارجی، دفاعی، امنیتی و توسعه با اتحادیه اروپا ایجاد شود.

میلیبند که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ وزیر امورخارجه بریتانیا بود، تشریح کرد که «یکی از توهمات برگزیت» این بود که سرنوشت کشور تنها به تصمیمات خود بستگی دارد، نه توانایی تعامل و چانه زنی با دیگر کشورها.

وی در پایان هشدار داد: موضع ما در حوزه منافع حیاتی از اقتصاد گرفته تا بحران آب و هوایی، امنیت ملی و توسعه بین‌المللی، بدتر از این هم خواهد شد مگر آنکه دست به کار شویم و دلیل آن هم کاملا مشخص است؛ جهان به سمت یک بی‌ثباتی ناسالم می رود و بریتانیا در سمت نادرست برخی روندهای کلیدی قرار دارد.

دولت بریتانیا در پی یک همه‌پرسی که در سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا برگزار شد، اعلام کرد که در ۲۹ مارس ۲۰۱۷ رویه رسمی خروج را آغاز خواهد کرد و در نهایت روز جمعه ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی ساعت ۱۱ شب به وقت محلی از اتحادیه اروپا خارج شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha