راهکار مقابله با تروریسم اقتصادی، تولید است/بروکراسی اداری مانع مشارکت مردم

تهران- ایرنا- عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی جهش تولید با مشارکت مردم را ضرورتی انکارناپذیری خواند که مسئولان باید آن را باور کنند و مجلس هم وظیفه خطیر خود را انجام دهد.

امیر رضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، درباره وظایف قوا و دستگاه‌های ذی ربط برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردمی»، گفت: در حوزه‌های مختلف، زمینه‌های اقتصادی باید به شکلی باشد که شرایط برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی مهیا شود. امروز در دنیا مشاهده می‌کنیم که دولت‌ها خودشان به تنهایی نمی‌توانند همه معضلات و مشکلات حوزه اقتصاد را تحمل کنند.

وی افزود: به همین جهت دولت‌ها برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌کنند و مسئولان کارآمد را در حوزه‌های مختلف در بخش اقتصادی و تولیدی می‌گمارند و در عین حال با یک برنامه‌ریزی مدون به این سمت می‌روند که مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌ ای آنها در چرخه اقتصاد قرار بگیرد تا خود مردم بخشی از امور اقتصادی جامعه را به عهده بگیرند.

این فعال سیاسی بیان کرد: دولت‌های گذشته درگیر نرخ گوجه‌فرنگی، خیار و آجیل شب عید و از این قبیل مسائل می‌شدند، در حالی که در شأن یک دولت نیست که بخواهد به دنبال چنین مسائلی باشد؛ قوه مجریه باید به سمتی حرکت کند که با برنامه و ساز و کار تعریف شده امور را به سمت اقتصاد کلان با ظرفیت‌های مردمی پیش ببرد.

واعظ آشتیانی با بیان اینکه رهبر انقلاب همچنین بحث تولید دانش را مطرح فرمودند که بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: ایشان یک دهه است که درخصوص مسائل اقتصادی صحبت می‌کنند و موضوعاتی را مطرح کرده‌اند که باید انصافاً حکیمانه از آن یاد کنیم زیرا ایشان ریزبینانه و کارشناسانه با موضوع برخورد می کنند و به دولت‌ها و قوه مقننه و سایر قوا تکلیف کرده‌اند که با کمک یکدیگر این مهم را محقق سازند.

وی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی هم قید شده که اقتصاد ایران مبتنی بر سه محور دولتی، خصوصی و تعاونی است، آیا دولت‌های ما تا امروز توانسته‌اند این مهم را به سرانجام برسانند؟ ما اکنون در حوزه تعاون و خصوصی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه اقتصاد ضعیف هستیم، ما باید دانش بنیان‌ها را با استفاده از ظرفیت‌های علمی فعال کنیم و این کار بسیار حائز اهمیت است.

راهکار مقابله با تروریسم اقتصادی، تولید است

عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی با بیان اینکه امروز راهبرد آمریکا و اروپا و در حقیقت تروریسم اقتصادی علیه کشورهای مستقل از جمله ایران برای نابودی اقتصاد است، یادآور شد: در این راستا تنها راه نجاتِ ما و تمام کشورها، تولید است.

واعظ آشتیانی با بیان اینکه باید برای تولید اهمیت قائل شویم و ساز و کار برای آن فراهم کنیم، اظهار کرد: دولت باید به این سمت برود که برنامه‌ریزی و نظارت کند و بخشی از کارها را که توانایی اجرای آن را ندارد و یا جزو تصدی‌گری‌ها است را به مردم واگذار کنند.

دولت باید به سمت چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری حرکت کند

وی با اشاره به اینکه دولت باید به سمت چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری حرکت کند، تاکید کرد: زمانی که بهره‌وری، تولید و کیفیت افزایش یابد، اشتغال در کشور فراهم می شود، آسیب‌های اجتماعی و نگرانی‌ها کاهش پیدا می‌کند، جوانان به آینده امیدوار می‌شوند چراکه ما کشوری دارای نسل جوان هستیم.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: مقام معظم رهبری با توجه به این ظرافت‌ها به موضوع تولید تاکید دارند و دلیل آن این است که ایشان می‌دانند، اگر تولید کشور به‌درستی و در مسیر صحیح و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی دنبال و محقق شود، اتفاقات مثبتی در کشور رخ می‌دهد.

واعظ آشتیانی با بیان اینکه اگر ما به سمت تولید دانش حرکت کنیم، تکنولوژی نو می‌شود، گفت: در این صورت کیفیت محصول هم بالا می‌رود و وقتی کیفیت محصول بالا برود صادرات مهیا می‌شود و دیپلماسی سیاسی ما در خدمت دیپلماسی اقتصادی قرار می‌گیرد.

وی، جهش تولید با مشارکت مردم را ضرورتی انکارناپذیر خواند که مسئولان باید آن را باور کنند و مجلس هم وظیفه خطیر خود را انجام دهد و گفت: اگر با مشکل قانون مواجه هستیم آن مشکل باید برطرف شود.

وظیفه مجلس، نظارت بر ریل‌گذاری جهش تولید است

عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی تاکید کرد: مجلس وظیفه دارد جدا از قانونگذاری، بر ریل‌گذاری «جهش تولید» هم نظارت کند و اگر دولت در جایی از ریل خارج می‌شود او را در مسیر خود قرار دهد. بنابراین ما راهی جز این نداریم که به سمت تولید، به‌خصوص تولید دانش برویم.

واعظ‌آشتیانی، تولید دانش فنی را از ابزارهای درآمدزایی در حوزه اقتصاد دانست و گفت: کشورهایی را در دنیا سراغ داریم که فاقد هرگونه منابع زیرزمینی از جمله نفت هستند، اما در تولید دانش جزو سرآمدهای دنیا محسوب می‌شوند و ماشین‌آلاتی که می‌سازند و به کشورهای تولیدکننده نفت می‌دهند به مراتب بیشتر از صادرات نفتی است که خود آن کشورها صادر می‌کنند.

وی تاکید کرد: تولید دانش از نکات بسیار حائز اهمیت تلقی می شود از این رو نباید تولید را صرفاً محدود کالا کنیم بلکه باید تولید را در حوزه‌های کشاورزی، درمان، دارو و تولید دانش فنی گسترش داد.

عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ساز و کاری باید در جهت تسریع مشارکت مردم در حوزه اقتصادی تبیین شود، گفت: مقام معظم رهبری هم بر این نکته تاکید داشته‌اند که کشور باید در حوزه تولید به شکلی حرکت کند که فرایند آن، منطقی باشد.

واعظ‌آشتیانی گفت: تولید حتی می‌تواند در انتقال فرهنگ جامعه به کشورهای دیگر موثر باشد، چه بسا برخی از کشورها با فروش محصولات خود نوعی انتقال فرهنگ هم انجام می دهند. ما وظیفه داریم به گونه‌ای عمل کنیم که نتیجه سال ۱۴۰۳ «رشد اقتصادی» باشد؛ رشد اقتصادی یعنی خوب کردن حال کشور و وقتی حال کشور خوب باشد یعنی حال مردم آن کشور خوب است.

بروکراسی اداری مانع مشارکت مردم است

وی درباره موانعی پیش روی مردم برای مشارکت در اقتصاد کشور نیز بیان کرد: تعدد بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که همدیگر را نقض می‌کنند و همچنین بروکراسی اداری از عوامل بازدارنده مشارکت مردم در اقتصاد کشور است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه برای اجرایی کردن جهش تولید باید سازوکارهایی فراهم شود و اگر این اتفاق نیفتد و یا با تاخیر و تعلل انجام شود دور باطل خواهیم زد، گفت: دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند تمام خواسته‌های یک کشور را محقق کنند، بنابراین تنها راهکار این است که از ظرفیت‌های مردمی برای بهتر شدن شرایط استفاده کنیم.

واعظ آشتیانی درباره سیاست دولت برای کاهش سرعت تورم تصریح کرد: دولت واقعا وارث خرابی‌هایی است و اصلاح این خرابی‌ها انرژی مضاعفی نیاز دارد. در دولت گذشته شاهد بودیم که وزیر مسکن حتی سه پروژه مسکن مهر را هم افتتاح نکرد و در آخر هم افتخار داشت که ۸ سال تولید مسکن نداشتیم؛ رئیس جمهور وقت هم آمد و عذرخواهی و اعتراف کرد که کار اشتباهی مرتکب شده‌اند، در عین حال زمان و منابع کشور از بین رفت، با یک عذرخواهی که مشکل حل نمی‌شود در هر حال گلایه در این باره فراوان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha