درخواست مسکو از آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد حملات اوکراین به نیروگاه زاپروژیا

تهران-ایرنا- خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: مسکو با بیان اینکه کی یف با تکرار حملات به نیروگاه هسته ای زاپروژیا با آتش بازی می کند، از آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) خواست مانع این اقدام اوکراین شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، اسپوتنیک نوشت: زاپروژیا بزرگترین نیروگاه در سطح جهان است و دارای ۶ هسته راکتور است که هر کدام یک گیگا بایت برق تولید می کند. این نیروگاه قدمت ۴۰ ساله دارد و از زمان شوروی سابق در اواسط دهه ۱۹۸۰ راه اندازی شد.

روسیه در مارس ۲۰۲۲ کنترل این نیروگاه حساس را برعهده گرفت و از آن پس در معرض خطر حملات اوکراین بوده است.

کی یف از پهپادها، موشک ها و توپخانه ها علیه این نیروگاه استفاده و بارها تلاش کرده کنترل این نیروگاه را بار دیگر بدست آورد.

این نیروگاه هسته ای، این هفته آخرین ارتباط باقی مانده خود با یک خط برق پشتیبانی را از دست داد و تیم آژانس که در محل حاضر بودند، گزارش هایی را درباره شنیده شدن صدای شلیک در نزدیکی آن منتشر کردند.

شرکت اپراتور این نیروگاه با انتشار بیانیه ای در پیام رسان تلگرام مدعی شد که این نیروگاه در معرض چندین حمله پهپادی اوکراین بوده است.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر در بیانیه ای گفت: ما قویا از آژانس بین المللی انرژی اتمی و مقامات آن می خواهیم با استفاده از کارشناسان حاضر در این تاسیسات به طور علنی همه موارد حمله از سوی طرف اوکراینی به این نیروگاه را ثبت کرده و به طور شفاف اعلام کنند که تهدید عملیات ایمن این تاسیسات واقعا از کجا می آید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha