انتقاد دوشنبه از تصمیم یکجانبه آنکارا برای تغییر نظام روادید

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد که هیچ اطلاعیه‌ رسمی از طرف ترکیه در رابطه با برقراری نظام روادید (ویزا) برای تاجیک‌ها دریافت نکرده است با این حال دوشنبه در حال آماده‌سازی اقدامات تلافی‌جویانه است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شوخین صمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان به آسیا پلاس گفت: بر اساس رویه بین‌المللی، طرف ترک باید از قبل به تاجیکستان در مورد تاریخ اعمال نظام روادید برای شهروندان تاجیکستان اطلاع می‌داد با این وجود ترکیه به طور رسمی لغو روند قبلی (لغو روادید) را اعلام نکرده است.

او تاکید کرد: طرف تاجیکستان هنوز چنین اطلاعاتی را از طریق کانال های دیپلماتیک دریافت نکرده است.

به گفته وی، در این راستا، وزارت امور خارجه قبل از دریافت اطلاعات رسمی از طرف ترکیه، به شهروندان تاجیکستانی که قصد سفر به ترکیه را دارند توصیه می کند مدارک لازم را برای سفر برنامه ریزی شده به دقت آماده کنند.

صمدی گفت: به شهروندان تاجیکستانی که قصد دارند از مسیر ترکیه به عنوان ترانزیت برای سفر به کشورهای ثالث استفاده کنند، توصیه می‌شود مسیرهای دیگر سفر را در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: طرف تاجیکستان بر اساس اصل عمل متقابل در حال بررسی موضوع ایجاد نظام روادید برای شهروندان ترکیه است.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، نظام لغو روادید برای شهروندان تاجیکستان را به حالت تعلیق درآورده است.

این سند در روزنامه رسمی دولت ترکیه منتشر شده و از لحظه انتشار لازم الاجراست.

در این فرمان آمده است: تصمیم گرفته شده است که رژیم بدون روادید برای شهروندان تاجیکستانی که دارای پاسپورت عادی خارجی در سفر به ترکیه هستند، لغو شود.

نشریات روسی تصمیم مقامات ترکیه را با حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس مرتبط می کنند. نشریه RBC یادآوری شد که پس از این حمله تروریستی، ترکیه چندین حمله را علیه حامیان داعش انجام داد که هسته آن مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

نشریه ترکیه‌ای حریت سه روز پیش گزارش داد که دو حامی داعش در استانبول بازداشت شده اند که گفته می شود قصد داشتند یک حمله تروریستی در ترکیه انجام دهند. در میان بازداشت شدگان یک شهروند ۳۷ ساله تاجیکستان نیز دیده می‌شود. این نشریه پیش از این نوشت که دو مظنون پرونده حمله تروریستی در کروکوس اخیرا به ترکیه سفر کرده اند.

حمله تروریستی در سالن شهر کروکوس در شامگاه ۲۲ مارس رخ داد. بر اساس آخرین اطلاعات، در نتیجه این حمله تروریستی ۱۴۴ نفر کشته و ۵۵۱ نفر زخمی شدند.

یک هسته داعش در افغانستان به نام ولایت خراسان تقریباً بلافاصله مسئولیت این رویداد را بر عهده گرفت. مقامات روسیه همچنین مساله دست داشتن اوکراین در این حمله تروریستی را مطرح کردند. کیف این اتهامات را رد می کند.

در ارتباط با این حمله تروریستی، ۱۱ نفر دستگیر شدند که تقریباً همه آنها اتباع تاجیکستان هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha