۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۱۹
کد خبر: 85437419
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم | جزییات ارسال پرونده ثبت جهانی روستای کندلوس کجور نوشهر به اسپانیا

نوشهر - ایرنا - محمد ولی پور رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره اینکه تمام اقدامات و برنامه ریزی ها برای ثبت جهانی روستای کندلوس با همکاری و همدلی مسوولان دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی انجام گرفته است، افزود : پرونده این روستا هفته آینده برای ثبت جهانی به کشور اسپانیا فرستاده می شود.

به گزارش ایرنا، کندلوس به عنوان نخستین روستای استان مازندران است که در فهرست ثبت جهانی هفت روستای دیگر کشور قرار گرفته است در تعطیلات نوروز امسال در استان مازندران می توان رد پای حضور مسافران را دید، اما برخی نقاط در این استان مقصدهای خاص گردشگری هستند. یکی از این نقاط هم روستای زیبا و منحصربه‌فرد کندلوس است، روستایی تاریخی با جاذبه‌های خاص گردشگری و تاریخی و فرهنگی در بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر که سال‌هاست به تنهایی بخش مهمی از بار گردشگری فرهنگی در غرب مازندران را به دوش می‌کشد.

این روستا که یکی از نخستین روستاهای نمونه گردشگری ایران به شمار می‌آید، از دهه ۷۰ با راه‌اندازی مجموعه تاریخی-موزه‌ای کندلوس و انجام برخی اقدامات زیرساختی مانند توسعه کشت گیاهان دارویی و بهسازی بافت روستا بر اساس معماری بومی که توسط دکتر علی‌اصغر جهانگیری یکی از اهالی روستا انجام شد به طور جدی مورد توجه گردشگران قرار گرفت و به مرور به مقصدی مستقل برای گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی در غرب مازندران تبدیل شد.

حالا چند سال است که از این روستا به عنوان یکی از نامزدهای ثبت در فهرست میراث جهانی نام برده می‌شود و اخیرا نیز زمزمه‌ها پیرامون این موضوع بیشتر از گذشته مطرح شده است. مرداد ۱۴۰۲ مهدی بهاروند رئیس گروه توسعه جاذبه‌ها و محصولات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد که هشت روستای ایران برای انتخاب به عنوان روستای جهانی توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با هم رقابت دارند که یکی از این روستاها روستای زیبای کندلوس است.

روستاهای فهرج(یزد)، میمند(کرمان)، اصفهک (خراسان جنوبی)، قلعه بالا(سمنان)، پالنگان(کردستان)، ابیانه(اصفهان) و بیشه(لرستان) رقبای کندلوس در این رقابت جهانی هستند که هر کدام ویژگی‌های ممتازی در زمینه گردشگری و تاریخ و فرهنگ دارند. اما کندلوس در این بین طی بیش از سه دهه تلاش اهالی و دوستداران این روستا توانسته مجموعه‌ای از امتیازها را کسب کند که شانس بالای این روستا برای ثبت جهانی را رقم زده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha