۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۵۲
کد خبر: 85437179
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

کتاب مردم شناسی تطبیقی استان یزد رونمایی شد+فیلم

۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۵۲
کد خبر: 85437179
کتاب مردم شناسی تطبیقی استان یزد رونمایی شد+فیلم

یزد-ایرنا- آیین رونمایی از کتاب مردم شناسی تطبیقی استان یزد نوشته "محمد سعید جانب‌اللهی"، شنبه شب با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر استان در محل خانه مهندس این شهر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این آیین گفت: بهانه برگزاری این سلسله نشست ها،معرفی آیین ها و آداب سنتی یزد است .

احسان عابدی افزود: امشب که بیست و هفتم ماه مبارک رمضان است نیز این نشست برگزار شد تا جمعی از فرهیختگان گرد هم جمع شده و در مورد این آیین ها صحبت شود .

کتاب مردم شناسی تطبیقی استان یزد رونمایی شد

وی اظهار داشت: محور اصلی این نشست ها، یزد فرهنگی است و در این نشست شاهد حضور و استقبال خوب نخبگان و به خصوص جوانان هستیم که علاقه مندانه برای حفاظت از فرهنگ یزد حضور دارند و امیدواریم تا پایان سال حداقل ۱۰ نشست برگزار شود .

دبیر برگزاری مراسم و پژوهشگر و فعال فرهنگی و رسانه ای استان یزد نیز در این مراسم گفت: محمد سعید جانب اللهی همواره برای ثبت و نگهداشت فرهنگ ایران زمین و به خصوص شهر و دیار زادگاهش کوشیده است .

کتاب مردم شناسی تطبیقی استان یزد رونمایی شد

حمیدرضا امیری اظهار داشت: کتاب مردم شناسی تطبیقی استان یزد در ۲ جلد منتشر شده که جلد اول در مورد قنات و جلد دوم در مورد آیین و رسوم یزد است و حاصل تلاش ۵۶ ساله این مردم شناس میبدی است که سالهاست در تهران زندگی می کند و با اصرار ما به یزد آمد تا این رونمایی انجام شود.

حسین مسرت نویسنده و پژوهشگر یزدی نیز در این مراسم گفت: استاد جانب اللهی سالها در میراث فرهنگی تهران مشغول بکار بوده و در حال حاضر نیز با دایره المعارف فرهنگ عامه همکاری دارد و این کتاب نیز حاصل سالها تلاش و ممارست این نویسنده است و انشالله با انتشار اینگونه کتاب ها بخشی از فرهنگ و تاریخ اصیل یزد برای آیندگان منتقل شده و ماندگار شود.

کتاب مردم شناسی تطبیقی استان یزد رونمایی شد

نویسنده کتاب مردم شناسی تطبیقی استان یزد نیز در این مراسم گفت: از سال ۱۳۵۴ که رسماً وارد عرصه پژوهش و مردم شناسی شدم تا زمان بازنشستگی در سال ۱۳۸۱ صدها صفحه یادداشت حاصل پژوهشهای متعدد و مکرر به استانها و شهرستانها روی دستم مانده بود.

محمد سعید جانب اللهی افزود: نزدیک به 200 مقاله مردم شناسی از این نوشته ها استخراج و در نشریات معتبر علمی به چاپ رسید و بیش از 30 گزارش مردم شناسی نیز به آرشیو سازمان میراث فرهنگی افزوده شد اما این مقالات و گزارشها مثل بچه های یتیمی بودند آواره و سرگردان و افراد کمی از جمله همشهریانم از وجود آن اطلاع داشتند .

کتاب مردم شناسی تطبیقی استان یزد رونمایی شد

وی اظهار داشت: از این سرنوشت تلخ آزرده خاطر بودم؛ این کتاب حاصل تلاش بیش از ۵۶ سال پژوهشهای میدانی در عرصه های مختلف مردم شناسی استان یزد است که با زحمت و شکنجه زیاد گرد آمده است .

در این نشست از کتاب ۲ جلدی مردم شناسی تطبیقی استان یزد رونمایی شد همچنین آیین سنتی "دوست دوست علی" نیز در حاشیه مراسم به صورت نمادین اجرا شد و فیلم مستند لباس مراد به نمایش درآمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha