۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۵۹
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85436747
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهار محوطه تاریخی خراسان‌شمالی پارسال تعیین حریم شد

۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۵۹
کد خبر: 85436747
چهار محوطه تاریخی خراسان‌شمالی پارسال تعیین حریم شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: چهار محوطه تاریخی استان در سال گذشته با هدف معرفی و حفظ ارزش‌های هنری، تاریخی و فرهنگی تعیین حریم شد.

علی مستوفیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: "تپه معصوم زاده" در بجنورد، "ویرانشهر" در فاروج، "منجاق" بام و صفی آباد و "تپه حیدران" جاجرم محوطه های تاریخی هستند که تعیین حریم شدند.

وی افزود: پس از تایید حریم این محوطه های تاریخی در شورای عالی ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، کلیه دستگاه های اجرایی ملزم به رعایت ضوابط مربوطه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی یادآور شد: تدوین ضوابط و شیوه نامه های لازم برای ساماندهی، حفظ، احیا، مرمت و تعیین حریم بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی شهرها و روستاها همه ساله در حال اجراست.

به گفته مستوفیان؛ حریم، محدوده‌ای است که برای آثار تاریخی بر اساس قانون موجود و در راستای حفظ آن تعیین اثر می‌شود.

وی با اشاره به مستندنگاری آثار تاریخی خراسان شمالی، گفت: ۶۴ شی تاریخی استان پارسال مستندسازی شد و برای طرح و دفاع در شورای ثبت ملی ارسال شده است.

مستوفیان افزود: همچنین در این بازه زمانی ۲۰ شی حاصل از کاووش های باستان شناسی استان نیز مرمت شد.

تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد به‌عنوان یکی از وسیع‌ترین تپه‌های تاریخی دوران اسلامی استان در سال ۴۶ با شماره ۷۰۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تاکنون باگذشت نیم‌قرن با تحولات شهری پیرامون دستخوش تغییرات زیادی شده است.

محوطه تاریخی ویرانشهر در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شهر فاروج و در شرق استان خراسان شمالی واقع شده است، این منطقه که سرچشمه‌های اترک را در خود جای داده است از دیرباز مورد توجه جوامع انسانی قرار داشته و عبور یکی از مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی شرق به غرب بر اهمیت زیستی آن منطقه افزوده است.

تپه حیدران نیز در دشت میانکوهی جاجرم و در فاصله حدود ۵۰۰ متری جنوب شهر جاجرم واقع شده است که در ۲۷ آبان ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۵۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha