برای چهار تصفیه خانه کهگیلویه و بویراحمد پرونده قضایی تشکیل شد

یاسوج- ایرنا- رئیس اداره پایش و آزمایشگاه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای چهار تصفیه خانه فاضلاب این استان از جمله یاسوج، سی سخت، گچساران و دهدشت به دلیل آلایندگی بالاتر از حد استاندارد پرونده قضایی تشکیل شده است.

حمیده روزبهی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آلایندگی ها در هر فصل اخطار داده می شود و اکنون تصفیه خانه های استان در لیست صنایع آلاینده سال ۱۴۰۲ قرار دارند و به طور متناوب در سال قبل همگی آلایندگی داشته اند.

وی افزود: طبق آخرین آزمایش های انجام شده "باکتری کلی فرم کل" و "کلی فرم میکروبی" همه این تصفیه خانه ها بالاتر از یک هزار و ۱۰۰ بوده که بیشتر از حد مجاز بوده است.(کلی فرم کل نباید بیشتر از هزار و کلی فرم مدفوع نباید بیش از ۴۰۰ باشد اما معمولا در حد بینهایت است.)

رئیس اداره پایش و آزمایشگاه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پساب خروجی تصفیه خانه شهر یاسوج استاندارد های زیست محیطی لازم را ندارد چه برسد به اینکه پساب خام وارد محیط ( زمین های کشاورزی و رودخانه) شود.

روزبهی ادامه داد: در فصل زمستان طبق نمونه های انجام شده BOD تصفیه خانه یاسوج بالاتر از حد مجاز بوده و پاییز هم BOD، COD، DO خارج از حد استاندارد بوده اند.

و یتاکید کرد: زمین های کشاورزی بویراحمد در مناطقی همچون شهرک امام حسین، شهرک امام علی، کرد لاغزی، با فاضلاب خام و پساب و روان آب های سطحی آبیاری می شود.

رئیس اداره پایش و آزمایشگاه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۶ ماه پیش لجن تصفیه خانه یاسوج وارد رودخانه شده بود که به مراجع قضایی معرفی شد.

روزبهی ابراز کرد: آلایندگی تصفیه خانه گچساران یا همان BOD در حد ۲۵۰ است که پنج برابر حد مجاز است در حالی که این تصفیه خانه در ایام نوروز غیر فعال بود و کار نمی کرد و وضعیت این تصفیه خانه مناسب نیست.

اعلام ۸۰۰ مورد گزارش آبیاری نامتعارف با فضلاب در بویراحمد

رئیس اداره روابط‌عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اداره کل محیط‌زیست استان با علوم پزشکی به‌عنوان متولی بهداشت عمومی مکاتبه داشته و این دانشگاه اعلام کرده که در ۶ماهه نخست سال گذشته ۸۰۰ مورد گزارش آبیاری نامتعارف (آبیاری با فاضلاب) که استانداردهای لازم را نداشته ثبت شده است.

هادی سینایی افزود: اداره کل حفاظت محیط‌زیست این موضوع را با درجه اهمیت بالا به جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان متولی کشاورزی با یادآوری تجمع فلزات سنگین با درصد خطر ریسک بالا در بسیاری از بیماری‌ها در نتیجه آبیاری با فاضلاب، مکاتبه و اعلام داشته اما تاکنون جهاد کشاورزی پاسخی قانع کننده به مکاتبات رسمی این اداره کل نداده است.

وی ابراز کرد: محیط‌زیست یک دستگاه حاکمیتی است که وظیفه نظارتی خود را دراین‌خصوص انجام داده، جهاد کشاورزی به مکاتبات ما جواب نمی‌دهد، مسئولان این سازمان باید پاسخگوی ۸۰۰ مورد آبیاری نامتعارف طی ۶ ماه باشد، علوم پزشکی متولی تهدید علیه بهداشت عمومی است، از آب و فاضلاب پذیرفتنی نیست که خروجی تصفیه‌خانه مرکز یک شهر غیراستاندارد باشد.

رئیس اداره روابط‌عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: محیط‌زیست به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی به‌صورت دوره‌ای، پساب صنایع را رصد می‌کند در صورت مشاهده هر گونه اهمال‌کاری، ابتدا با تذکر و در صورت عدم توجه به مراجع قضایی معرفی می‌کند. (حداکثر وظایف محول شده در قانون مدیریت پسماند)

وی تصریح کرد: با نظارتی که همکاران ما در بخش معاونت نظارت و پایش بر خروجی تصفیه‌خانه شهر یاسوج دارند، متأسفانه پساب خروجی این تصفیه‌خانه به منابع پذیرنده (رودخانه بشار) بالاتر از استاندارد بوده و به‌نوعی می‌شود گفت که خروجی پساب آلوده است.

سینایی بیان کرد: بنابراین بارها به‌صورت مکتوب، تذکرات زیست‌محیطی لازم به مسئولین آب و فاضلاب شهری داده شد در آخرین اقدام، به دلیل عدم رفع آلایندگی طی سال گذشته ( ۱۴۰۲) با طرح شکوائیه از طریق مراجع قضایی به موضوع ورود کردیم، ضمن آنکه این شرکت در لیست صنایع آلاینده سازمان نیز قرار گرفته و این خود متعاقباً هزینه‌هایی مالیاتی را بر این شرکت متحمل خواهد نمود. (حداکثر اقدامی که محیط‌زیست مطابق با قانون و وظیفه محوله باید انجام بدهد.)

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha