خون شیعه و سنی در حادثه تروریستی چابهار و راسک عجین شد؛ هفت شهید بلوچ و اهل سنت

زاهدان- ایرنا- آمیختن خون شیعه و سنی در حادثه تروریستی چابهار و راسک بار دیگر حماسه‌ای ماندگار در پایتخت وحدت ایران اسلامی رقم زد به کسانی که بدنبال ایجاد تفرقه هستند نشان داد شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در حفظ امنیت و حراست از میهن تا پای جان کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان پایتخت وحدت امت اسلامی و نگین زیبا در دل ایران است که وحدت و همدلی مردمان شیعه و سنی آن زبانزد خاص و عام و البته خاری در چشم دشمنان است که از این برادری و همدلی درصدد یافتن اختلافات مذهبی برای اجرای اهداف پلیدشان با همراهی استکبار جهانی در قالب تشکیل گروهک‌های مختلف تروریستی هستند که در این بین خون‌های به ناحقی بر زمین ریخته و خون شیعه و سنی را با هم عجین کرده؛ خونی که باعث افزایش توان و استقامت مردم برای دفاع از انقلاب شده است.

حادثه تاسوکی، بمب گذاری در مسیر تاسوعای حسینی، بمب گذاری انتحاری در پیشین، حمله به پاسگاه‌های مرزی و ربودن یا به شهادت رساندن نیروهای مدافع امنیت، حادثه مسجد جامع و مسجد علی ابن ابیطالب زاهدان، حمله تروریستی جاده خاش- زاهدان، حمله به مقر انتظامی در راسک اینها تنها گوشه‌ای از جنایت‌های گروهک‌های تروریستی جیش الظلم در جنوب شرق کشور است که هر یک از آنها گواهی بر تفکر پلید این افراد خودفروخته و اربابان استکباری آنها است که برای رسیدن به اهداف شوم خود از هیچ عملی ابایی نداشته، و در این میان ریختن خون شیعه و سنی برایشان تنها وسیله‌ای برای اثبات سرسپردگی آنان است.

جیش الظلم تاکنون تلاش‌های زیادی برای تضعیف امنیت و ضربه وارد کردن به وحدت مردم سیستان و بلوچستان داشته غافل از اینکه این خون‌هایی که از شهدای شیعه و سنی در هم آمیخته می‌شود، وحدت را در این خطه از ایران اسلامی روز به روز محکم‌تر می‌کندگروهک‌هایی که با شعار دفاع از مظلومیت اهل سنت؛ دست به چنین اقدامات ننگین و ضد بشری زده اند اما همواره خون شیعه و سنی برای تداوم امنیت این مرز و بوم و وحدت اقوام و مذاهب در کشورمان در هم آمیخته است.

با این وجود اما؛ بار دیگر دست ننگین دشمن دین و انسانیت از آستین خشم و کینه و نفاق و ترور بیرون آمد و در زمانی که مردم در ماه مبارک رمضان بسر برده و خود را آماده برگزاری راهپیمایی روز قدس برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین می‌کردند، ضربه ناجوانمردانه‌ای را با حمله تروریستی به شهرستان‎‌های چابهار و راسک وارد و منجر به شهادت ۱۵ نفر از مدافعان امنیت شدند که در بین آنها هفت نفر اهل سنت و بلوچ هستند.

گروهک «جیش الظلم» تاکنون تلاش‌های زیادی برای تضعیف امنیت و ضربه وارد کردن به وحدت مردم سیستان و بلوچستان داشته غافل از اینکه این خون‌هایی که از شهدای شیعه و سنی در هم آمیخته می‌شود، وحدت را در این خطه از ایران اسلامی روز به روز محکم‌تر می‌کند.

هدف از این اقدامات ترویستی و جنایتکارانه علاوه بر ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و جنگ قومیتی بین مردم همیشه در صحنه و پایکار انقلاب سیستان و بلوچستان؛ جلوگیری از توسعه این استان بویژه سواحل مَکُران و فرار سرمایه گذاران و گردشگران است؛ هر چند که هرگز این توطئه دشمن عملی نشد و همیشه با شکست مواجه شد و برعکس باعث همدلی و تقویت روحیه مردم برای ادامه دادن راه انقلاب شده است.

افزایش تعداد شهدای حادثه تروریستی جنوب سیستان و بلوچستان

به دنبال حمله تروریستی گروهک جیش الظلم به ۲ شهرستان چابهار و راسک که در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه به‌قصد برهم زدن امنیت و سلب آرامش مردم به‌طور همزمان به چهار نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی برقرارکننده امنیت انجام شد، تعداد شهدای حادثه تروریستی در این عملیات‌ها به ۱۵ نفر رسید که از این تعداد هفت نفر اهل سنت و بلوچ هستند.

در این عملیات ۱۸ تن از تروریست‌ها و اشرار مسلح مهاجم به هلاکت رسیدند؛ همچنین به دنبال حادثه تروریستی در راسک و چابهار و شهادت جمعی از مدافعان امنیت امروز شنبه عزای عمومی اعلام شد، و بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز برای بررسی روند مجروحان این حوادث تروریستی به سیستان و بلوچستان سفر کرد.

هدف عملیات جیش الظلم؛ ناکام گذاشتن «طرح توسعه مَکُران»

گروهک تروریستی جیش الظلم ساعتی بعد از عملیات تروریستی در شهرستان‌های چابهار و راسک با انتشار بیانیه‌ای هدف این حمله تروریستی را «ناکام گذاشتن طرح توسعه سواحل مَکُران» عنوان کرد؛ طرحی که در ۲ سال گذشته امید به سرمایه‌گذاری و توسعه سیستان و بلوچستان را شدت داده؛ به گفته مردم محلی ناامنی ایجاد شده توسط گروه‌های تروریستی یکی از عوامل عدم پیشرفت استان است.

حمله تروریستی با هدف جلوگیری از توسعه سیستان و بلوچستان

فرماندار ویژه چابهار گفت: حمله تروریستی در شهرستان‌های چابهار و راسک با هدف جلوگیری از روند رو به رشد توسعه سیستان و بلوچستان و توسعه سواحل مَکُران انجام شد.

جواد سپاهی اظهارکرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم می‌توانیم به کوری چشم جیره خوران رژیم صهیونیستی روز به روز سواحل مَکُران را در مدار پیشرفت قرار دهیم.

وی بیان کرد: دشمن دنبال صدمه زدن و مانع پیشرفت سواحل مَکُران بوده ولی ما می‌توانیم با کارهای فرهنگی و آگاه سازی دقیق مردم با همراهی رسانه‌ها و نخبگان جوان در معرفی مثبت این خطه اقتصادی و گردشگری قدمی مثبت برداریم.

فرماندار چابهار نگاه و خواسته‌های مردم را برای توسعه این منطقه ستودنی دانست و گفت: مردم یکی از مهمترین همراهان و همفکران مدیران شهرستان هستند و تمامی مدیران می‌توانند برای رونق شهرستان همراهی ویژه‌ای با مردم داشته باشد.

وی با بیان اینکه تکریم مقام شهدا و مجروحان حادثه تروریستی چابهار در اولویت کاری است افزود: تمامی مسوولان می بایست در تکریم مقام شهدا و مجروحان حادثه اخیر طوری مدیریت و برنامه ریزی کنند که در مرحله اول رسیدگی برای درمان مجروحین براساس نیازهای هر فرد را انجام دهیم و در صورت نیاز هیچ مشکلی برای انتقال آنها به مراکز فوق تخصصی مورد نیار نداریم و در مرحله بعد درصد جراحت را مشخص و برای خدمات رسانی آنها اقدام خواهیم کرد.

در سال جهش تولید با مشارکت مردم می‌توانیم به کوری چشم جیره خوران رژیم صهیونیستی روز به روز سواحل مَکُران را در مدار پیشرفت قرار دهیم

سپاهی ادامه داد: روند درمان حادثه دیدگان با حضور وزیر بهداشت در ایرانشهر و معاون درمان وی در چابهار در حال پیگیری و مقدمات مورد نیاز برای افرادی که نیاز به انتقال برای درمان تخصصی تر هستند صورت گرفته است.

وی ضمن تشکر از تمامی عوامل دخیل در آزاد سازی گروگان ها و مدیریت بعد از آن که نشان دهنده یک خردجمعی بود، گفت: تمامی دست اندرکان از سازمان آتش نشانی، خدمات شهری شهرداری، هلال احمر، اورژانس و تمامی نیروهای امنیتی که توانستند با یک فرماندهی واحد این بحران را مدیریت کنند قدردانی می‌شود.

رییس شورای تامین چابهار ادامه داد: کادر بهداشت که در جبهه درمان سنگ تمام گذاشته و از همان لحظه اولیه در آماده باش کامل بوده و تمامی نیروهای متخصص غیر شیفت را فراخواندند و توانستند براساس امکانات موجود به حادثه دیدگان خدمات رسانی کردند.

وی بیان کرد: با همراهی مردم، معتمدان ریش سفیدان می‌توانیم اهداف پلید دشمن را خنثی کنیم چرا که تفرقه اصلی دشمن منفی جلوه دادن استان و سواحل مَکُران است.

بیشتر بخوانید:

خون‌هایی که دشمن برای ممانعت از توسعه و آرامش سیستان و بلوچستان می‌ریزد

فیلم | روایت حادثه تروریستی چابهار از زبان یکی از مجروحان

جان‌هایی که امنیت و وحدت می‌بخشند + فیلم

خون شیعه و سنی در حادثه تروریستی چابهار و راسک عجین شد؛ هفت شهید بلوچ و اهل سنت

محکومیت حادثه تروریستی چابهار و راسک توسط امام‌جمعه اهل‌سنت چابهار

امام‌جمعه اهل‌سنت چابهار با اشاره به درگیری اخیر در چابهار و راسک، افزود: حادثه‌ای که در شب چهارشنبه و روز پنجشنبه پیش آمد یک حادثه بسیار دردناکی بود.

مولانا عبدالرحمن چابهاری ادامه داد: همه ما که در این کشور زندگی می‌کنیم؛ مانند اعضای یک‌خانه (خانواده) هستیم پس چقدر زشت است که در یک‌خانه همیشه جنگ و جدال باشد و گاهی وضعیت به قتل و کشتار برسد.

وی تاکید کرد: جان یک مسلمان جای خود حتی یک قطره خون مسلمان نیز خیلی عزیز است، مسلمان باید در هر شرایطی بویژه در مورد خون یک انسان اسلام را مدنظر قرار دهد، مسلمان که جای خود حتی ریختن خون یک کافر هم به‌ناحق جایز نیست، آن کسانی که به خیال خود دم از جهاد و دفاع از حقوق مردم می‌زنند اندکی فکر کنند آیا این کارشان دفاع از حقوق مردم است.

امام‌جمعه اهل‌سنت چابهار خاطرنشان کرد: آن کسانی که جهاد را کُشتن مسلمان و قتل ناحق می‌دانند تا خود به نوایی برسند خوب توجه کنند که در حدیث آمده اگر کسی یک ذمی یعنی کافر تحت‌الحمایه کشور اسلامی یا یک مسلمان را بکُشد بهشت جای خود حتی بوی بهشت هم به مشام قاتل نمی‌رسد، حال‌آنکه بوی بهشت از فاصله چهل سال هم به مشام‌ها می‌رسد؛ در این درگیری یک سرباز وظیفه هم در بین شهدا بود این سرباز چه جرمی مرتکب شده بود؟ آیا جهاد همین است؟ ما این جنایت را محکوم می‌کنیم و خود آن‌ها نیز یک روز می‌فهمند که کارشان محکوم است.

آمیختن خون شیعه وسنی برای حفظ امنیت و اقتدار

مدیر حوزه‌های علمیه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا شکست نهایی اسرائیل غاصب و حامیان آن در میدان خواهیم بود، گفت: شیعه و سنی در کنار هم برای تحقق آرمان‌های الهی قدم برمی‌دارند و از هیچ چیز دریغ نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی رمضانی در خصوص عملیات تروریستی حامیان و جیره خواران اسرائیل در جنوب سیستان و بلوچستان، بیان کرد: اینجا پایتخت وحدت امت اسلامی است تروریست‌ها ثابت کردند نه حامی شیعه و نه سنی بوده؛ بلکه روزی خواران استکبار جهانی هستند.

وی افزود: خون شیعه و سنی برای حفظ امنیت و اقتدار سیستان و بلوچستان و کشور با هم درآمیخته شده، شیعه و سنی در کنار هم برای تحقق آرمان‌های الهی قدم برمی‌دارند و از هیچ دریغ نمی‌کنند، تا آخر خط ایستاده‌ایم تا خط حق بر خط شیطانی پیروز شود.

انتقام سخت از صهیونیست‌ها در راه است

سرطایفه بزرگ شاهوزهی در سیستان و بلوچستان گفت: بار دیگر درآستانه روز قدس مزدوران رژیم اشغالگر قدس دست به اقداماتی تروریستی و ددمنشانه در جنوب استان زد؛ ولی فرزندان ایران زمین اهداف شومشان را ناکام گذاشتند و جانانه دفاع کردند.

حاج محمد شاهوزهی افزود: یکی از پیامدهای این جنایت باعث شرکت هرچه باشکوه تر در راهپیمایی روز قدس شد.

وی تاکید کرد: قطعا انتقام سخت از صهیونیست‌ها در راه است تا قلب مومنان آرام گیرد، مردم نیز باید بیشتر از قبل هوشیار باشند و بدانند که اینگونه ناامنی‌ها به ضرر سیستان و بلوچستان و ساکنان آن تمام خواهد شد؛ بنابرانی باید مردم و مسوولان در کنار یکدیگر با تمام قوا برای حفظ امنیت تلاش کنند.

آمریکا؛ ام‌الفساد قرن

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: مزدوران منطقه‌ای اربابان آمریکایی و اسرائیلی که منشأ فساد در کره خاکی هستند در منطقه ما هم هماهنگ با تعرض اسرائیل در سوریه در استان ما و بلوچستان عملیات تروریستی انجام دادند و به چند محل حمله کردند و به لطف الهی و با رشادت نیروهای نظامی، انتظامی، مدافعان امنیت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیجیان این عملیات ناکام ماند و نتوانستند به اهدافشان برسند و اشرار کشته شدند؛ اما نشان دادند سرچشمه همه این فسادها یک جاست و همه به هم مرتبط هستند و منشأ آن آمریکاست که ام‌الفساد قرن است و به‌درستی حضرت امام فرمود هر آنچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید و فریاد مردم ما مرگ بر آمریکاست.

آیت الله مصطفی محامی بیان کرد: این اتفاقات در موقعیتی رخ داد که در ایام نوروز بودیم و سفرهای نوروزی به سیستان و بلوچستان زیاد و این استان به‌عنوان پدیده گردشگری معرفی شد، در موقعیتی که استان به‌سوی توسعه و پیشرفت شتاب داشت و این‌ها چنین اقدامی داشتند تا استان را ناامن جلوه دهند، از بهبود وضعیت مردم استان جلوگیری کنند و عجیب اینجاست که شعار دفاع از بلوچستان را می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: مهم این است که ما حواس خود را جمع کنیم، وحدت را تقویت و از دوقطبی‌سازی به بهانه مذهب، قومیت و اختلافات سیاسی بپرهیزیم و همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند دچار درگیری نشویم و شیرینی انتخابات را در کام ملت تلخ نکنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان تاکید کرد: باید برای انسجام، وحدت و پیشرفت کشور و استان گام برداریم آن هم در سالی که رهبر معظم انقلاب نام آن را رشد تولید با مشارکت مردم قرار دادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha