اتهام‌زنی متقابل ایروان و باکو درباره گلوله‌باران مواضع نظامی/ مسکو: ازمنستان فریب نخورد

تهران-ایرنا- خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی یکدیگر را به گلوله باران مواضع نظامی در مناطق مرزی خود متهم کردند که وزارت خارجه روسیه با اشاره به نشست بروکسل از ایروان خواست فریب غرب را نخورد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به اتهامات متقابل دو کشور در روز جمعه افزود: وزارت دفاع ارمنستان گفت نیروهای آذربایجان مواضع این کشور در استان‌های تاووش و گغارکونیک (Gegharkunik) را گلوله باران کرده است.

این وزارت خانه اعلام کرد که روز جمعه (۵ آوریل) یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با سلاح‌های سبک به سمت مواضع رزمی ارمنستان آتش گشودند.

در همین حال، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای ارمنستان، به مواضعی در مسیر شهرک مونجغلو (Munjuglu) در منطقه تووز تیراندازی کرده است.

مقامات باکو گفته‌اند که نیروهای ارمنستان تلاش کرده اند «اقداماتی» را با هدف بهسازی مهندسی یک سنگر در مقابل مواضع ارتش آذربایجان انجام دهند». ایروان این اظهارات را ارائه «اطلاعات نادرست» دیگری از سوی باکو عنوان کرده است.

به نوشته اسپوتنیک تعدادی از رسانه‌های آذربایجان همچون تارنمای خبری آکسار گزارشی را که به گفته این رسانه حرکت نیروهای مسلح ارمنستان به سمت مرز آذربایجان بوده است، منتشر کرده و مدعی شدند که ارمنستان در حال انباشت تجهیزات نظامی در منطقه مرزی جنوب شرقی سیونیک (Syunik) بخشی از منطقه موسوم به زنگزور (Zangezur) کرده است.

اسپوتنیک نوشت: ایروان هنوز درباره این گزارش‌ها اظهار نظر نکرده است. چندین رسانه ارمنی مدعی ند فیلم مربوط به این گزارش قدیمی است.

پیش‌تر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل دیدار کرده بود.

پاشینیان در این دیدار بر تعهد ارمنستان به عادی‌سازی روابط با آذربایجان بر اساس به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت و تمامیت ارضی تاکید کرد.

در همین حال، الهام علی اف گفت که این نشست سه جانبه علیه هرگونه همکاری در منطقه قفقاز جنوبی است. رئیس‌جمهوری آذربایجان افزود که طرح آماده شده برای قفقاز جنوبی می‌تواند «به یک فاجعه بزرگ در آینده منجر شود».

ایروان و باکو بارها همدیگر را به نقض آتش‌بس شکننده در مرزهای خود متهم کرده‌اند.

اکتبر ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا اولین ماموریت خود را برای نظارت بر وضعیت در مرز با آذربایجان در ارمنستان مستقر کرد. دو کشور به اقدام بر روی تحدید حدود و تعیین مرزها ادامه می‌دهند.

مسکو از ارمنستان خواست فریب غرب را نخورد

خبرگزاری تاس نوشت: وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای درباره برگزاری نشست در سطح مقامات عالی رتبه اتحادیه اروپا، آمریکا و ارمنستان گفت مسکو از ایروان خواسته است فریب غرب را نخورد.

این وزارتخانه با اشاره به نشست پاشینیان، فون در لاین و بلینکن افزود: مسکو «نشست اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ارمنستان را که در ۵ آوریل ۲۰۲۴ (۱۷ فروردین) در بروکسل برگزار شد، تلاش جمعی دیگری از سوی غرب برای سوق دادن قفقاز جنوبی به منطقه رویارویی ژئوپلیتیکی» قلمداد می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: مداخله غیرمسئولانه و مخرب نیروهای فرا منطقه‌ای در قفقاز جنوبی، تمایل به ایجاد شکاف بین کشورهای منطقه و همسایگان آنها، ممکن است تبعات منفی نسبتا منفی بر ثبات، امنیت و رشد اقتصادی در منطقه و اختلافات جدیدی را ایجاد کند و همچنین به تشدید کنترل نشده تنش‌ها منجر شود.

وزارت خارجه روسیه افزود: بدیهی است که غرب به دنبال تبدیل ارمنستان به ابزاری برای اجرای طرح‌های بسیار خطرناک خود در قفقاز جنوبی است. ما آگاه هستیم که واشنگتن و بروکسل با وعده‌های زودگذر، به دنبال خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، خروج از پایگاه نظامی روسیه و گاردهای مرزی هستند.

این وزارتخانه افزود:ما از رهبری ایروان می‌خواهیم فریب غرب را نخورند و کشور را در مسیر اشتباهی که پر از خلا امنیتی، مشکلات جدی در اقتصاد و فرارجمعیت است، قرار ندهند.

این بیانیه افزود: «کمک‌های بلاعوض اعلام شده از سوی بروکسل «در مقایسه با سودهای چند میلیارد دلاری که ارمنستان هنوز به دلیل همکاری با مسکو و در EAEU و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) به دست می‌آورد، بسیار ضعیف است».

وزارت خارجه روسیه افزود: این‌ها عواملی هستند که در سال‌های اخیر تجارت را چند برابر کرده است (افزایش چهار برابری نسبت به سال ۲۰۱۸) و در نتیجه منجر به رشد اقتصادی بالا و رفاه بهتر جمعیت شده است. ما بر تمایل خود برای تقویت و گسترش همه جانبه روابط با ارمنستان بر اساس اصول درج شده در اسناد و موافقت نامه های اساسی دوجانبه در چارچوب مجامع یکپارچگی مشترک تاکید می‌کنیم. مسکو متقاعد شده است که «پیشرفت پایدار همکاری روسیه و ارمنستان اجرای منافع اساسی مردم روسیه و ارمنی و افزایش امنیت و ثبات منطقه را تسهیل خواهد کرد».

غرب برای نابودی اساس عادی سازی روابط باکو و ایروان تلاش می کند

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: غرب از تلاش برای نابودی بنیاد اساسی عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان؛ بسته‌ای از بیانیه‌های سه‌جانبه سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۰ بین رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان دست برنداشته است. در این بسته تدابیری برای تدابیر لازم برای حل این مشکل، تسهیل روابط حمل و نقل و اقتصادی، تعیین حدود مرزها، تنظیم یک معاهده صلح، و افزایش اعتماد از طریق تماس با شخصیت های عمومی و کارشناسان در نظر گرفته شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: تحت فشار واشنگتن و بروکسل بود که ایروان رسما اجرای توافقات یاد شده را در حالی که طرفین به راه حل های قابل قبول دوجانبه در خصوص بسیاری از آنها به ویژه در رابطه با رفع محاصره حمل و نقل متقابل نزدیک شده بودند، متوقف کرد. مسکو همچنان آماده ارائه هرگونه کمک احتمالی برای دستیابی به صلح مورد انتظار بین آذربایجان و ارمنستان است.

تاکید بر توجه به منافع

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود همچنین خاطرنشان کرد که مشکلات منطقه‌ای و دوجانبه در قفقاز جنوبی «باید بر اساس اصل مسئولیت منطقه‌ای که در دومین نشست گروه مشورتی ۳+۳ در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ در تهران تصویب شد و ارمنستان نیز در آن حضور داشت، حل‌وفصل شود.

این وزارتخانه افزود: ما از بازیگران خارجی می‌خواهیم به این توافق‌ها احترام بگذارند و از ایروان می‌خواهیم نگرانی‌های کشورهای همسایه را هنگام تصمیم گیری درباره سیاست خارجی خود در نظر بگیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha