توسعه کهگیلویه وبویراحمد با چاشنی ۲۰ پروژه تحول زای اقتصادی+ فیلم

یاسوج- ایرنا- سید احسان عسکری، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خدمات مهم و تحول زای اقتصادی دولت سیزدهم گفت: ۲۰ پروژه تحول زای اقتصادی که زمینه توسعه و پیشرفت استان را تا حدود زیادی فراهم می کند در دست اجرا است.

عسکری با تبیین و تشریح برخی اقدام ها و پروژه های مهم اقتصادی که می تواند این استان را در مسیر تحول بنیادی و رونق و توسعه همه جانبه قرار دهد گفت: میزان حجم سرمایه گذاری چهار طرح پتروشیمی در شهرهیا استان رقمی افزون بر ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است.

وی با اشاره به در دست اجرا بودن ۲۰ طرح مهم و کلان اقتصادی در استان گفت: میزان ارزش ریالی این طرح ها رقمی افزون بر ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است..

عسکری میزان اشتغالزایی این طرح ها را نیز بالای ۱۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: افزون بر سه هزار و ۹۹۰ نفر از این تعداد در طرح های پتروشیمی مشغول خواهند شد.

وی گفت: میزان سرمایه گذاری طرح پتروشیمی دهدشت ۱۲۰ هزر میلیارد ریال است که با بهره برداری از آن زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می شود.

وی اظهارداشت: طرح پتروشیمی «دی متیل اتر» دهدشت یکی از عظیم ترین پروژه هایی است که برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه اجرا می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با راه اندازی این پتروشیمی بخش مهمی از مواد اولیه کارخانه جات کشور تامین می شود.

وی ادامه داد: این پتروشیمی بر اساس برنامه آمایش سرزمین شهرستان کهگیلویه در شهرک صنعتی «دشت مازه» دهدشت اجرایی شده است.

این استان در بحث درآمد سرانه با احتساب درآمد نفت و گاز در رتبه اول کشور قرار دارد اما بدون احتساب درآمد نفت و گاز در رتبه آخر کشور است

اگرچه روند توسعه در این استان محروم نگه داشته شده توسط رژیم پهلوی، از پس از انقلاب آغاز شد و هرچه در این استان وجود دارد به برکت انقلاب اسلامی است اما به دلیل عمق محرومیتهای بجا مانده از گذشته هنوز زخمهای محرومیت بر تن زیبای این استان هویداست.

نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی کهگیلویه

معاون اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی در دهدشت با سرمایه گذاری افزون بر ۳۲۵میلیون یورو معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال یکی دیگر از طرح های مهم زیربنای در حوزه انرژی در این استان دانست.

وی افزود: ۳۰ هکتار زمین برای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی از سوی منابع طبیعی و راه شهرسازی در نظر گرفته شده است

وی مدت اجرای این طرح را سه سال عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح برق طرح‌های صنعتی کهگیلویه از جمله پتروشیمی، سیمان سپو و کارخانه آجر به‌صورت پایدار تأمین خواهد شد.

عسکری اظهار داشت: ساخت این نیروگاه گام مهمی از سوی دولت در راستای تأمین برق پایدار مورد نیاز شهرستان کهگیلویه است .

سفر دوم؛ آغازگر تحول در کهگیلویه وبویراحمد

سفر دور دوم رئیس جمهور و هیات دولت را در حقیقت باید سرآغاز تحول و توسعه شتابان کهگیلویه وبویراحمد دانست؛ در سفر دوم طرح های زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید .

معاون اقتصادی کهگیلویه وبویراحمد می گوید: برنامه های تحولی و راهگشا دولت سیزدهم و اهتمام ویژه این دولت در عرصه اقتصادی زمینه ساز بهره برداری از طرح های کلان و احیای مجدد کارخانه هایی شد که برخی ها با بیش از دو دهه دچار رکود بود.

کارخانه های بزرگی در استان افتتاح شده و کارخانه های بزرگ دیگری در دست احداث است که سال‌های آینده نتیجه و تاثیر گذاری آنها را خواهیم دید.

عسکری اضافه کرد: چهار کارخانه بزرگ در منطقه به بهره برداری رسید که مهمترین آن کارخانه پتروشیمی گچساران بود که به زودی اتیلین تولیدی آن وارد شبکه فروش می شود و گردش مالی خوبی برای استان ایجاد خواهد کرد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت استان سال ها تعطیل بود، ادامه داد: این کارخانه در سفر دولت به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر ۱۴۶ نفر در آن شاغل هستند و به زودی ۷۰ نفر دیگر اضافه می شوند.

وی افتتاح پروژه موج های آبی را از دیگر طرح های بزرگ در استان دانست و عنوان کرد: کارخانه صنایع تبدیلی شهدناب ۱۲ سال تعطیل بود که فعال شد و در حال ورود به تولید برخی محصولات جدید است.

عسکری تصریح کرد: فسفات چرام تنها معدن کشور در این زمینه است، یکسال و نیم در این معدن در حال کار هستیم و در کنار آن کارخانه اسید فسفریک را احداث می‌کنیم.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کارخانه بیواتانول باشت سال ها تعطیل بود که در پذیره نویسی بورس عرضه و ۲۰ هزار میلیارد ریال تامین مالی شده است و ظرف دو سه ماه آینده احیاء می‌شود.

وی از احداث ۲ کارخانه زنجیره مرغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه ای در بهمئی و گچساران به عنوان دیگر پروژه های اقتصادی در دست احداث استان یاد کرد که تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

عسکری عنوان کرد: پتروشیمی دیگری تحت عنوان پلی اتیلن در حال ساخت است که ۴۰ درصد پیشرفت دارد، همچنین روند ساخت پتروشیمی دهدشت سرعت گرفته و برنامه‌ریزی شده که ظرف ۲تا سه سال آینده به بهره برداری برسد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از در دست احداث بودن پنج واحد خوراک آبزیان خبر داد و گفت: تا پایان سال سه مورد از این واحدها به بهره برداری می رسید.

وی با اشاره به ساخت پروژه پل معلق، تله کابین و سورتمه ریلی گفت: فرآیند اداری پل معلق در حال انجام است و مهمترین مجتمع گردشگری کشور خواهد بود.

عسکری از در دست احداث بودن طرح گاوداری پنج هزار راسی در استان خبر داد و گفت: قبل از دولت سیزدهم ۳۳ هکتار گلخانه در استان داشتیم اما طی ۲ سال اخیر در قالب پنج شهرک گلخانه ای ۱۳۷ هکتار در حال ساخت و تامین زیرساخت است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۸هزار تن سردخانه قبل از دولت سیزدهم در استان ایجاد شد که در حال حاضر ۳۶ هزار تن در حال ساخت است که بخشی عمده به بهره برداری رسیده است.

وی تاکید کرد: فاز سوم کارخانه گیاهان دارویی زردبند و سینره تحت عنوان درماکلین که ایام کرونا خدمات خوبی به مردم ارائه کرد هم اینک با جدیت در حال فعالیت است..

عسکری ادامه داد: پتروشیمی اوره و آمونیاک چرام دیگر طرح حوزه اقتصادی است که روی میزان خوراک آن با وزارت نفت در حال رایزنی هستیم.

عسکری ابراز کرد: پتروپالایشگاه گچساران دیگر طرح حوزه اقتصادی بوده که در دوران ساخت برای پنج هزار نفر شغل ایحاد کرده است و دوران بهره برداری یک هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می کند.

تحول در کشاورزی؛ فزایش سردخانه ها به دو برابر

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۳۱ هزار و ۷۰۰ تن به ظرفیت سردخانه های استان اضافه شد که این اقدام نوید یک تحول جدی در زیرساخت‌ های بخش کشاورزی است.

عسکری بیان کرد: همچنین شمار گلخانه ها از ۳۳ مورد به ۱۳۳ گلخانه در قالب پنج شهرک گلخانه ای افزایش یافت.

سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که ۳٠٠ هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد و تنها ظرفیت ظرفیت خانه های استان ۱۶ هزار و ۶۵۰ تن است .

۴۰ طرح بزرگ سرمایه گذاری در صنعت گردشگری

عسکری همچنین اجرای ۴۰ طرح بزرگ سرمایه گذاری با حمایت و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را از دیگر اقدام های مهم اثتصادی در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین محورهای توسعه همه جانبه استان به توجه موقعیت خاص و مناظر طبیعی و تاریخی و مذهبی سرمایه گذاری روی صنعت گردشگری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha