طنین فریاد حمایت از فلسطین در قلب پایتخت روسیه + فیلم

مسکو- ایرنا- آیین روز جهانی قدس جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با حضور برخی سفیران کشورهای اسلامی، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی و شمار زیادی از  مسلمانان در مسجد جامع مسکو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس شورای مفتیان و اداره امور دینی مسلمانان روسیه و سفیران جمهوری اسلامی ایران ، فلسطین و اردن در مسکو در این آیین بر لزوم توقف کشتار مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین های اشغالی فلسطین تاکید کردند.
رئیس شورای مفتیان روسیه در سخنانی در آغاز این آیین با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی به عنوان روز جهانی قدس گفت که این مناسبت هر سال به شکل ویژه‌ای توسط مسلمانان روسیه گرامی داشته می‌شود.
شیخ راویل عین الدین با اشاره به وضعیت کنونی نوار غزه و دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: امروز چشمان ما از ظلمی که بر مردم فلسطین صورت می‌گیرد، اشک‌بار است.
مفتی اعظم مسلمانان روسیه با اشاره به روحیه وحشیگری و سبعیت رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بیگناه غزه، افزود:‌این رژیم همواره کشورهای همسایه را نیز تهدید می‌کند و ما به عنوان مسلمانان روسیه همواره اقدامات این رژیم را محکوم کرده‌ایم.
وی در ادامه حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق را محکوم کرد و آن را مغایر با مقررات بین‌المللی دانست و برخورد با این تجاوز آشکار از سوی مجامع بین المللی را خواستار شد.

طنین فریاد حمایت از فلسطین در قلب پایتخت روسیه + فیلم

پیروزی از آن ملت فلسطین است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در سخنانی در این آیین با اشاره به وضعیت تأسف‌بار مردم غزه در ماه مبارک رمضان و ضمن محکومیت تداوم حرکت ماشین کشتار رژیم صهیونیستی گفت:‌ حدود دو میلیون نفر در منطقه کوچکی چندین سال است که محاصره هستند و در ۶ ماه گذشته نیز در محاصره توپ و تانک و در معرض بمباران صهیونیست‌ها هستند که در اثر این حملات بیش از ۴۲ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند و بیش از ۸۰ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.
کاظم جلالی افزود: در اثر حملات رژیم صهیونیستی،‌زنان و کودکان بسیاری جان باخته‌اند و مکان‌های مذهبی از جمله کلیساها و مساجد بسیاری تخریب شده است.
وی با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال جنایات رژیم صهیونیستی گفت: امروز اسرائیل جنایت می‌کند و آمریکا حمایت می‌کند؛ همچنانکه صدور قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل متحد با مخالفت‌های آمریکا به طول انجامید و قطعنامه‌ای که صادر شد، از نگاه واشنگتن، الزام آور نیست. حال آنکه اگر این قطعنامه علیه روسیه، ایران و دیگر کشورهای اسلامی بود، از نگاه آنها الزام‌آور بود.

مقاومت در قلب جهان اسلام
سفیر ایران در روسیه در ادامه یادآور شد:‌اگر امروز قلب‌ها، ذهن‌ها و توجه‌ها به جریان مقاومت است، به خاطر همین استانداردهای دوگانه غرب است؛ غرب در وقایع اخیر، ایران را متهم می‌کند و حال آنکه این رفتارهای غرب است که همه ذهن‌ها و قلب‌ها را متوجه مقاومت کرده است.
جلالی در ادامه نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس را گواهی بر درک صحیح امام خمینی از شرایط دنیا دانست و خطاب به شرکت‌کنندگان در آیین روز جهانی قدس در مسجد جامع مسکو گفت:‌ درود بر شما مردم مسلمان که با گردهمایی خود اعلام کردید که کنار مردم فلسطین هستید؛ قطعا پیروزی از آن ما است، پیروزی از آن فلسطین است.

طنین فریاد حمایت از فلسطین در قلب پایتخت روسیه + فیلم
دعا برای ملت فلسطین در پایان آیین روز جهانی قدس مسکو

وی ادامه داد: ۶ ماه است که مردم فلسطین با ششمین ارتش دنیا می‌جنگند اما اسرائیل نتوانسته است که آنها را شکست دهد.
سفیر ایران در مسکو خطاب به مردم فلسطین گفت: امروز قلب ما با شما است، همه وجود ما با شما است. ما بر این باور هستیم که شما پیروز خواهید شد، هرچند که اسرائیل اقدامات جنایتکارانه‌ای انجام می‌دهد، اخیرا حمله به کنسولگری ایران به عنوان یک مرکز دیپلماتیک نیز به جنایات صهیونیست‌ها افزوده شد.
وی ادامه داد: ما همه مسلمانان شیعه و سنی برای آزادی فلسطین در کنار هم هستیم و روزی خواهد رسید که در مسجد الاقصی نماز جمعه برپا خواهیم کرد.
جلالی در بخش دیگری از سخنان خود باری دیگر حادثه تروریستی کروکوس سیتی در نزدیکی مسکو را محکوم کرد و گفت:‌ این اقدام نیز توطئه دشمنان جهان اسلام بود که قصد داشتند وجهه مسلمانان را در روسیه و دیگر نقاط جهان تخریب کنند.
وی با تأکید بر اینکه مسلمان واقعی دارای روحیه اعتدال است، اظهار داشت: خوشحال هستیم که مدیریت حکیمانه کشور روسیه، مسلمانان و دیگر مردم این کشور هوشیار هستند و اجازه ندادند که حادثه کروکوس موجب سوء استفاده دشمنان شود.
سخنان سفیر ایران در این آیین بارها با فریاد تکبیر "الله اکبر" حاضران در مسجد جامع مسکو تأیید شد.

در ادامه این آیین،‌ سفیران فلسطین و اردن نیز در سخنانی بر لزوم پایان دادن فوری به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و تلاش مجامع بین‌المللی برای احقاق حقوق مردم فلسطین تأکید کردند.

مسجد جامع شهر دربند در جمهوری داغستان ، حسینیه حضرت فاطمه زهرا (س) مسکو، مسجد زنگار شهر کازان جمهوری تاتارستان، کنسولگری ایران در آستراخان و حسینیه امام علی(ع) شهر سن‌پترزبورگ از دیگر کانون‌های برپایی آیین روز جهانی قدس در روسیه بودند. 

پیش از این، آیین‌های جداگانه‌ای با شعار "افطار در قدس- مردم غزه را دریابید" از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شده است که معاون وزیر امور خارجه روسیه، رئیس شورای مفتیان و رئیس اداره مفتیات مرکزی این کشور و جمعی از سفیران کشورهای اسلامی درباره راهکارهای توقف خونریزی و کشتار اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت و گو کردند.
علاوه بر این، جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، شخصیت‌های سیاسی، اعضای جنبش‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد حامی آرمان رهایی قدس شریف از چنگال غاصبان صهیونیست عصر چهارشنبه در آستانه روز جهانی قدس مقابل سفارت فلسطین در مسکو تجمع برپا کردند.
همچنین جمعی از علما و اندیشمندان مسلمان شامگاه پنجشنبه در نشست "افطار در قدس، غزه را دریابید" به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، از بی‌عملی برخی کشورهای اسلامی در قبال جنایت‌های رژیم‌ صهیونیستی و همچنین سیاست دوگانه مجامع بین‌المللی در قبال فلسطین انتقاد کردند.این نشست در آستانه روز جهانی قدس با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو، نفیع‌الله عشیرف رئیس اداره دینی بخش آسیایی روسیه، حجت الاسلام و المسلمین موصلی نماینده آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق، مفتی انار رمضانوف رئیس اداره مفتیات مرکزی، معاونین اول مفتی آلبر کرگانوف رئیس مجمع دینی مسلمانان روسیه، مفتی سیدو فوزی رئیس اداره دینی مسلمانان اورال و برخی دیگر از روسای جمعیت‌ها و اندیشمندان شیعه و سنی مسکو برگزار شد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.
این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.
این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. مذاکرات برای برقراری آتش بس دوباره در غزه و آزادی اسرا با میانجیگری قطر و مصر و مشارکت آمریکا تاکنون به نتیجه نرسیده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش بینی کرده بود که تا قبل از ماه مبارک رمضان، حماس و اسرائیل برای دور جدید آتش بس به توافق دست یابند اما این پیش بینی به واقعیت نپیوست.
اکنون با توجه به وضعیت فاجعه بار غزه و هشدارهای پی در پی سازمان ملل درباره این منطقه از یک سو و تهدید رژیم اسرائیل برای حمله به رفح از سوی دیگر که می تواند بحران در غزه را به فاجعه ای غیرقابل توصیف تبدیل کند، تلاش ها برای جلوگیری از این فاجعه همچنان ادامه دارد.
قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ در غزه روز دوشنبه به وقت محلی ، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده است با این رویکرد که زمینه آتش‌بس پایدار را فراهم کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha