تاثیرات رخدادهای غزه در روز قدس متجلی می‌شود/ عبور غربی‌ها از «نتانیاهو»

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: رخدادهای دردناک غزه که جامعه جهانی را وارد فضای التهاب آمیزی کرده و بر آینده غزه تاثیر خواهد داشت، در روز جهانی قدس امسال متجلی خواهد شد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در خصوص اهمیت برگزاری روز جهانی قدس امسال باتوجه به تحولات منطقه و جنگ ۶ماهه غزه، اظهارداشت: رخدادهای دردناک اخیر غزه که وارد هفتمین ماه خود شده جامعه جهانی را وارد یک فضای التهاب آمیزی کرده که قطعا این فضا بر سرنوشت آینده غزه تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

وی گفت: خاستگاه و تجلی این تاثیر گذاری در روز جهانی قدس خواهد بود زیرا به دلیل شرایط غزه و منطقه قطعا شعارهای روز جهانی قدس در مقایسه با سال‌های گذشته تفاوت اساسی می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه این تلقی از دیدگاه ناظران سیاسی جهان از چند زاویه قابل تجزیه وتحلیل است، تصریح کرد: نخست اینکه با گذشت بیش از ۱۸۰ روز از عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی علیرغم ارتکاب نسل کشی علیه اهالی بی‌دفاع شهر غزه نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

هانی‌زاده بیان کرد: کشتار بی هدف زنان وکودکان غزه، خشم عمومی را بر انگیخته است به‌گونه‌ای که حتی هم پیمانان غربی رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا دیگر بیش از این قادر به پرداخت هزینه‌های حیثیتی و سیاسی برای اسرائیل نیستند.

وی تصریح کرد: رخدادهای دردناک غزه که جامعه جهانی را وارد فضای التهاب آمیزی کرده و بر آینده غزه تاثیر خواهد داشت، در روز جهانی قدس امسال متجلی خواهد شد.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: قطعنامه اخیر شورای امنیت که پس از ۸ دور نشست های پی در پی با رأی ممتنع آمریکا مواجه شده رژیم صهیونیستی را ملزم به پذیرش آتش بس در غزه ساخته است.

هانی‌زاده با بیان اینکه آمریکا که همه پیش نویس قطعنامه های سابق شورای امنیت را وتو کرده بود در آخرین نشست این شورا تحت فشار افکار عمومی ناچار شد به قطعنامه رای ممتنع بدهد، افزود: این امر از بروز شکاف در دیدگاه آمریکا و غرب با رژیم صهیونیستی بویژه شخص «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل حکایت دارد. هر چه کشتار مردم غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی افزایش یابد، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به دلیل همراهی با این کشتارها دچار انزوای سیاسی خواهند شد.

وی گفت: موضوع دیگری که شرایط بحرانی غزه را پیچیده تر کرده حمله ددمنشانه هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق بود. از آنجایی که طبق پروتکل های ژنو و وین مقرهای دیپلماتیک از مصونیت لازم بر خوردار هستند بر این اساس این عمل تروریستی نشانه نقض آشکار قوانین بین المللی از سوی رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: شورای امنیت سازمان ملل و اغلب کشورهای جهان این عمل تروریستی را محکوم کردند، اما رژیم صهیونیستی قطعا در آینده هزینه‌های سنگینی بابت ارتکاب جنایات جنگی در غزه و نقض قوانین بین المللی پرداخت خواهد کرد.

هانی‌زاده تصریح کرد: اکنون غرب به خاطر رفتارهای وحشیانه ارتش اسرائیل علیه مردم غزه از شخص بنیامین نتانیاهو و کابینه او عبور کردند و تنها تلاش آمریکا واروپا این است که بقای رژیم صهیونیستی را به هر شکل ممکن حفظ کنند. علت این امر هم این است که جنگ ۶ ماهه غزه اگر چه هزینه های سنگینی برای مردم فلسطین به همراه داشت اما زیر ساختارهای امنیتی، نظامی، اقتصادی واجتماعی رژیم صهیونیستی را دچار اختلال جدی کرده است.

وی تصریح کرد: نگرانی آمریکا و اروپا سقوط کابینه بنیامین نتانیاهو نیست بلکه مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی به سمت کشورهای غربی است که منجر به ورود اسرائیل به چرخه فروپاشی خواهد شد و همین نگاه نگرانی اصلی آمریکا واروپا را تشکیل می‌دهد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: روز جهانی قدس نقطه جوشش مبارزات ملت‌های اسلامی و آزاده جهان علیه قدرت های استکباری و هم پیمان رژیم صهیونیستی تلقی می شود و در سرنوشت مردم فلسطین تاثیر راهبردی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha