اتاق رصد جمعیت مازندران راه اندازی شد+ فیلم

ساری- ایرنا- اتاق وضعیت رصد جمعیت مازندران امروز پنجشنبه با حضور استاندار، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل اداره کل امور زنان و خانواده استانداری واقع در ساری راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از آن جایی که طبق آمار جمعیت مازندران به دلیل کاهش فرزندآوری که خود متاثر از موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق است در حال حرکت به سوی سالمندی است؛ وضعیتی که به اعتقاد کارشناسان در کنار مهاجرت پذیری استان در صورت بی‌توجهی به تهدید هویت نسلی در دهه‌های آینده تبدیل خواهد شد.

آمارهای ثبت احوال در ارتباط با جمعیت سه‌میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفری مازندران براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ تعداد موالید در این استان با ۳۵ درصد کاهش از ۴۶ هزار و ۴۶۶ نفر به ۳۰ هزار و ۲۰۳ نفر رسید و میزان باروری کلی هم در استان در این دوره زمانی از ۱.۵ به ۱.۲ کاهش یافت.

کاهش قابل توجه موالید و فرزندآوری در مازندران و رسیدن نرخ رشد به ۱.۲ درصد طی یک دوره ۶ ساله در حالی است که میانگین نرخ باروری در کشور بیشتر از ۲ است و در واقع نرخ باروری در مازندران به نصف میانگین کشوری رسیده است.

میزان باروری عمومی هم در استان در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰ در یک‌هزار تولد برای خانم‌هایی که در سن باروری هستند، رسید در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۰ طبق آمار ثبت احوال ۵۰ در یک‌هزار تولد بود.

طبق گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران هم نرخ رشد جمعیت در مازندران طی سه دهه گذشته همواره از میانگین کشوری کمتر و از دغدغه‌های برنامه‌ریزان استان بوده است. به عنوان نمونه طی نخستین سرشماری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۵، نرخ رشد جمعیت در کشور ۳.۹ درصد و در استان مازندران ۳.۷ درصد بود که در سرشماری سال ۱۳۹۵، نرخ رشد جمعیت در کشور به ۱.۷ درصد و در استان مازندران به ۱.۳ درصد تنزل پیدا کرد.

همچنین طبق اعلام دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، مازندران با ۱۳.۲۶ درصد جمعیت سالمند پس از استان گیلان دومین استان پیر کشور به لحاظ جمعیتی به شمار می‌رود.

مسوولان مازندران هم مانند کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل اساسی در کاهش نرخ زادآوری در استان سوای موضوعات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی و افزایش طلاق و کاهش ازدواج در بین جوانان است چرا که طی سال‌های ۱۳۸۷ تا سال۱۴۰۰ تعداد موارد ازدواج در مازندران در مقایسه با مدت مشابه ۱۳ سال قبل آن ۴۴.۸ دهم درصد کاهش و میزان طلاق هم در این مدت ۵۴.۳ دهم درصد افزایش یافته است.

استانداری مازندران به منظور جلوگیری از بحران پیری جمعیت استان، یکی از ماموریت های مهم اداره کل زنان و خانواده استانداری را رصد وضعیت جمعیت استان به صورت هر محله و روستاها اعلام کرد.

فعالیت ۲۰۰ کنشگر در طرح جوانی جمعیت مازندران

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری مازندران با بیان این که بیش از هفت هزار ساعت برای اجرای طرح های جوانی جمعیت کشور کار میدانی در دولت سیزدهم عملیاتی شده است، گفت: ساختار جمعیتی از ازدواج شروع می شود بنابراین شاخص ازدواج، باروری، ناباروری، فاصله ازدواج و فرزندآوری، سقط جنین و طلاق از مقولات مهم در رسیدن به شاخص های مطلوب جوانی جمعیت است.

فرشته پازوکی مهمترین ماموریت امسال امور زنان و خانواده استانداری مازندران را رسیدن به پیش بینی ۲۱ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار تولد فرزند در سال جاری عنوان کرد و توضیح داد: همسو با این رویکرد چهارگام جبهه و شبکه سازی جوانی جمعیت، هوشیار سازی مسوولان، راه اندازی اتاق رصد وضعیت جمعیتی و احصا داده های جمعیتی هر شهرستان، اقدام و عمل ازدواج و فرزندآوری دنبال می شود.

وی با ذکر این نکته که احصا مشکلات جوانی جمعیت در محلات شهرها و روستا های مازندران انجام شده است، گفت: اتاق رصد وضعیت جمعیت شهرستان های مازندران ۲۷ شاخص جوانی جمعیت را در مازندران احصا کرده است.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری مازندران نقش مردم در جوانی جمعیت را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: امسال ۲۰۰ نفر از کنشگران جوانی جمعیت مازندران در قالب ماما ها و بهورزان همکاری تنگاتنگی در محلات شهری و روستاهای مازندران خواهند داشت.

روند کاهشی نرخ فرزند آوری از سال ۹۵ در مازندران

مدیر کل ثبت احوال مازندران با بیان این که از سال ۹۵ تاکنون نرخ باروری و فرزند آوری در استان روند کاهشی دارد، گفت: طبق برنامه اتاق رصد وضعیت جوانی جمعیت افزایش ۱۰ درصد ازدواج و ۳۰ درصد تولد برای سال جاری پیش بینی شده است.

مجتبی فاطمی با بیان این که هوشیار سازی مردم نسبت به اهمیت جوانی جمعیت مازندران را همه باید جدی بگیریم، افزود: سال گذشته ۱۶هزار و ۷۹۰ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۱۸ هزارو ۹۴۰ واقعه بوده، کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این که نخستین نوزاد امسال در تنکابن به دنیا آمده است و اولین سه قلو زایی سال جاری در بابلسر بوده است، گفت: سال گذشته در مجموع ۱۲ سه قلو زایی به ثبت رسیده است.

وی گفت: بررسی آماری نشان می دهد که ازدواج و ولادت در مازندران از سال ۹۵ رو به کاهش است و ۳۵ درصد ازدواج ها در مازندران از سال ۹۵ تا کنون یا اصلا صاحب فرزند نشده اند و یا تک فرزند هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha