تلخ و شیرین تئاتر در چهارمحال و بختیاری

۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۰۰
کد خبر: 85434410
تلخ و شیرین تئاتر در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- نوروز امسال در چهارمحال و بختیاری خالی از نمایش تئاتر بود، چرایی این موضوع سبب شد تا به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های این شاخه از هنرهای نمایشی در استان پرداخته شود.

به گزارش ایرنا، نوروز سال ۱۴۰۳ نیز همانند سال‌های گذشته در حالی سپری شد که هیچ تئاتری در این استان به روی پرده اجرا نرفت و در این در حالی است که هفتم فروردین روز جهانی تئاتر نامگذاری شده بود و این روز از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم کشور به ثبت رسیده است که به گفته برخی از فعالان حوزه تئاتر، می‌شد این موضوع را به فال نیک گرفت و سالن‌های نمایش تئاتر در همین روزهایی آغازین سال جدید پررونق شود.

تقارن نوروز و تئاتر هماهنگی و همذاتی خجسته‌ای دارد به طوریکه نوروز روز نو است و تئاتر نوعی زایش و آفرینش هنری که مدام در حال نو شدن است اما در نوروز سالن‌های نمایش در چهارمحال و بختیاری بسته است.

از سوی دیگر نوروز این فرصت را برای خانواده‌ها فراهم می‌آورد تا در تعطیلات که فراغ بال بیشتری دارند در کنار هم به تماشای نمایش‌های هنرمندان استان بنشینند که این فرصت همانند سال‌های دیگر از دست رفت.

این موضوع بهانه‌ای شد تا به بررسی دغدغه‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های فراروی شاخه تئاتر در استان بپردازیم.

هنرمندان: تئاتر نیازمند حمایت بیشتری است

تلخ و شیرین تئاتر در چهارمحال و بختیاری

رییس سابق انجمن هنرهای نمایشی استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: اینکه چرا اجرای نمایش‌های تئاتر در استان در طول سال کمرنگ است و یا در نوروز نمایشی در استان به اجرا نرسید معلول شرایط کلی حاکم بر تئاتر است.

فرشید بزرگ‌نیا افزود: تئاتر متاثر از سیاستگذاری‌ها و به ویژه مسائل مالی است و متناسب با آن رشته تئاتر در استان نیز درگیر چنین وضعیتی است.

وی تصریح کرد: در استان نیز حمایت‌های خیلی کمی چه از سوی نهادهای متولی و چه بخش خصوصی از تئاتر می‌شود و همین موضوع بی‌میل و رغبتی هنرمندان برای اجرای نمایش‌های متعدد را موجب می‌شود.

این هنرمند رشته تئاتر، نگاه‌های سلیقه‌ای به این رشته را آفت جدی آن دانست و گفت: دولت باید نقش نظارتی داشته باشد و انجمن‌ها مسوول اجرای نمایش‌ها و بازوی اجرایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند.

بزرگ‌نیا تصریح کرد: رشته‌های فرهنگی هنری به حمایت بیشتری از سوی مسوولان نیاز دارند و اگر بخواهیم در این رابطه شکوفا شویم باید از مدیران ارشد تا مدیران میانی گرفته در اختصاص اعتبار و حمایت از هنرمندان گام‌های بیشتری بردارند.

وی تعداد هنرمندان رشته هنرهای نمایشی استان را حدود ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۷۰ تا ۱۰۰ نفر به طور جدی این رشته را دنبال می‌کنند و شغل اصلی و محل امرار معاش آنها از طریق نمایش تامین می‌شود.

تماشای تئاتر در استان نیازمند فرهنگسازی

تلخ و شیرین تئاتر در چهارمحال و بختیاری

یکی دیگر از هنرمندان رشته تئاتر استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به چالش‌های تئاتر در استان اشاره کرد و گفت: نه تنها تبلیغات و اطلاع‌رسانی در خصوص اجراهای تئاتر در استان به خوبی انجام نمی‌گیرد و در این رابطه فرهنگسازی نشده بلکه تئاتر در سبد خانوار جای ندارد و دغدغه‌های معیشتی مجال آن را نمی‌دهد که همگان بلیت اجرای تئاتر تهیه کنند.

ثریا امینیان افزود: تئاتر استان باید از سوی همه حمایت شود چه از سوی مسوولان و چه از بخش خصوصی به طوریکه تئاتر استان از نبود اسپانسر (پشتیبان) رنج می‌برد.

وی شغلی اصلی خود را اجرای تئاتر عنوان کرد و گفت: اگرچه شغل اصلی من اجرای نمایش است اما در طول سال موفق به اجرای یک نمایش می‌شوم و این شغل از نظر معیشتی به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای زندگی نیست و با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

این هنرمند رشته تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: هر بار که به اجرای نمایش اقدام می‌کنیم هرچند که نمایش هم از سطح کیفی بالایی برخوردار باشد اما بسیاری از صندلی‌ها خالی است و هزینه‌ای که بابت آن اجرا می‌شود با فروش ناچیز بلیط‌ها جبران نمی‌شود.

رونق تئاتر در استان نیازمند زیرساخت‌های بیشتر

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: استان در سال‌های گذشته قطب تئاتر کشور به شمار می‌رفت و جدی و تاثیرگذار در استان پیگیری می‌شد، اما از آنجا که سالن اختصاصی تئاتر، پلاتو و سالن حرفه‌ای در استان وجود ندارد نمی‌توان انتظار داشت در فصل‌های زمانی مختلف شاهد اجرای نمایش‌های تئاتر در استان باشیم.

احسان قائدی افزود: اگر سالن نمایش حرفه‌ای باشد کار حرفه‌ای هم تولید می‌شود و آن زمان با استقبال مردم روبرو می‌شود چرا که مردم هنر را دوست دارند و همان‌طور که از فیلم‌های خوب سینمایی استقبال می‌کنند از نمایش‌های تئاتر هم استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه در پردیس سینمایی بهمن شهرکرد پلاتو و سالن نمایش دیده شده است، تصریح کرد: این مجموعه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۳۰ درصد باقی مانده آن مربوط به پلاتو بوده که نیازمند اعتبار مناسب است که تلاش شد در سفر رییس‌جمهور اعتبار تخصیص داده شود که موفق نشدیم.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تئاتر یکی از رشته‌های تاثیرگذار در جامعه است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری این رشته هنری، حوزه هنری اقدام به حمایت از تولیدات مساله محور کرده است و علاوه‌بر آن رویدادهای مهمی را برای شکوفایی استعدادهای جوان ترتیب داده است.

قائدی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره جشنواره تئاتر تک در استان، اظهار داشت: این جشنواره امسال با رویکرد جدید و مساله‌محور با هدف ایجاد فضا برای نسل جدید و جوان در حال برگزاری است که برای این رویداد هنری ۳۳ اثر تولید شد که از این تعداد هشت اثر به مرحله نهایی راه یافته و از ۲۶ تا ۲۸ فروردین آیین داوری آثار و اختتامیه برگزار می‌شود.

وی برگزاری جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی "شیدای دهکردی" را از دیگر برنامه‌های این نهاد برای حمایت از رشته تئاتر استان عنوان کرد و گفت: یکی از راهکارهای رونق تئاتر در استان متن‌های قوی است چراکه هر چه متن قوی‌تر و مساله‌محور باشد اثر نمایشی از کیفیت بالایی برخوردار می‌شود که در قالب این جشنواره از ۱۰ نمایشنامه برتر که متناسب با محورهای جشنواره از جمله آسیب‌های اجتماعی، خانواده و زندگی مشاهیر استان باشد، حمایت می‌شود.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: جشنواره تئاتر "ماه" با رویکرد زیست‌بوم استان از دیگر تلاش‌های حوزه هنری برای رونق تئاتر حرفه‌ای استان است که در مراحل منطقه‌ای و ملی نیز برگزار می‌شود.

قائدی با اشاره به رویداد تئاتر بچه‌های مسجد، افزود: سال گذشته از ۴۵ گروه فعال در رویداد تئاتر بچه‌های مسجد حمایت شد که هر یک از این گروه‌ها به مدت ۱۰ شب نمایش اجرا کردند.

وی ادامه داد: در حوزه تئاتر حرفه‌ای نیز از چهار اثر حمایت کردیم و به اجرای عمومی رسیدند.

دستاوردهای حوزه تئاتر استان در سال گذشته

تلخ و شیرین تئاتر در چهارمحال و بختیاری

کارشناس امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال گذشته تئاتر یکی از بخش‌های هنری فعال در استان بود و افتخارات بسیاری از سوی هنرمندان این حوزه کسب شد.

امید بسیم افزود: اگر چه نمی توان گفت که بخش تئاتر استان از رونق بالایی برخوردار بود اما در حد بضاعت از گروه‌های تئاتر حمایت می‌شود و در سال گذشته نمایش‌های متعددی در طول سال در استان اجرا شد که می‌توان به نمایش "خط استوا" به کارگردانی روح‌الله سمیع، "شهر شکلاتی" از رضا علوی، "آخرین حکایت فرهاد" از سروش ضیاء، اجرای نمایش میدانی "ضامن" در مدارس لردگان، نمایش "زاغ‌ها" به کارگردانی علیرضا فرهنگ و "فراتر از صداقت" از رضا ولی‌پور اشاره کرد.

وی تصریح کرد: علاوه‌بر آن جشنواره تئاتر استان را در سال گذشته برگزار کردیم که در این جشنواره ۱۰ اثر موفق به اجرا شدند در حالی که در سال‌های گذشته آن بیش از ۶ اثر به مرحله اجرا نمی‌رسید که این خود نوعی حمایت از گروه‌های شرکت‌کننده بود.

کارشناس امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به دیگر دستاوردهای حوزه تئاتر استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سمیرا سلیمانی فارسانی نویسنده جوان استان با نمایشنامه "وای خداجون برف میاد" توانست در جمع برترین‌های بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان قرار گیرد.

بسیم تصریح کرد: نمایش "کَل" در بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، تندیس افتخار نمایش اثر برگزیده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش کارگردانی، دیپلم افتخار بخش موسیقی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش بازگیری مرد و سه لوح تقدیر بازگیری زن در جشنواره را از آن خود کرد.

وی افزود: همچنین سال گذشته "حکیمه ایدر" بازیگر نمایش "عاشقانه، عامدانه، قاتلانه" لوح تقدیر بازیگری زن در جشنواره تئاتر راه ابریشم را کسب کرد.

بسیم در پاسخ به این سوال که اداره‌کل در سال گذشته در اجرای نمایش‌های تئاتر نقش داشته و به حوزه اجرا ورود کرده است نیز گفت: انجمن هنرهای نمایشی استان چندی است که غیرفعال شده است و باید منتظر برگزاری انتخابات این انجمن باشیم که پیش‌بینی می‌شود در اردی‌بهشت ماه انتخابات این انجمن برگزار شود و تا آن زمان مسئولیت اجرای بخش تئاتر با این اداره‌کل است.

برای تقویت زیرساخت‌های بخش تئاتر در تلاشیم

تلخ و شیرین تئاتر در چهارمحال و بختیاری

کارشناس امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در عید نوروز امسال نمایش حرفه‌ای تئاتر در استان به اجرا نرسید، افزود: این در حالی است که نمایش سیاه‌بازی"شرایط" به سبک نمایش‌های روحوضی به مدت سه شب در یکی از کانون‌های تبلیغات استان به اجرا رسید.

بسیم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رونق رشته تئاتر استان را از اولویت‌های این اداره‌کل برشمرد و گفت: تمام تلاش خود را برای دریافت بودجه برای احداث پلاتو و تعمیر، تجهیز و نوسازی پلاتوهای موجود به کار گرفته‌ایم اما این موضوع زمان‌بَر است و باید فرایند آن طی شود.

وی یادآور شد: امید می‌رود با همکاری و مشارکت بیش از پیش هنرمندان این رشته و همچنین حمایت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر در تمامی ایام سال در استان جریان داشته باشد و محدود به زمان‌های خاص نشود.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و انتظار است زیرساخت‌های لازم برای حضور تماشاگران بیشتر در زمان اجراهای تئاتر در همه شهرستانها فراهم شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha