راهکار توقف فاجعه انسانی در فلسطین اشغالی

۱۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۹:۱۵
کد خبر: 85434115
رضا مهدی
راهکار توقف فاجعه انسانی در فلسطین اشغالی

با وجود گذشت بیش از ۷۵ سال از اشغال فلسطین، جهان شاهد نسل کشی در نوار غزه و رفح در فلسطین اشغالی است.

با ممانعت رژیم اسرائیل از ارسال کمک های انسانی و امدادی به مردم بی دفاع غزه با هدف تداوم نسل کشی و نابودی زنان و کودکان، بی سابقه ترین فاجعه انسانی قرن حاضر در حال رخ دادن است.

آمار غم انگیز
در یکصد و شصت و پنجمین روز از جنگ علیه غزه انتشار آمار وحشتناک کشتار و ویرانگری رژیم اسرائیل عمق جنایات این رژیم علیه بشریت را نشان می دهد. طبق گزارش های موثق در این مدت بیش از ۷۰ هزار تن مواد منفجره بر سر مردم غزه فرو ریخته شده و با ارتکاب بیش از ۲ هزار و ۷۶۱ کشتار، حدود ۳۹ هزار نفر کشته و مفقود شده اند. ۳۱ هزار و ۳۴۱ نفر از جان باختگان به بیمارستان رسیده اند که ۱۴ هزار نفر از آنها کودک و بیش از ۹ هزار و یکصد نفر از آنها زن هستند. بیش از ۱۶ هزار زن فلسطینی توسط اشغالگران دستگیر و تحت شکنجه قرار گرفته اند. هر روز ۶۳ زن شهید می شوند که ۳۷ نفر از آنها مادر هستند. در این مدت ۳۶۴ نفر از کادر درمانی، ۱۳۳ خبرنگار جان باخته اند. هفت هزار نفر مفقود و ۷۳ هزار و ۱۳۴ نفر زخمی شده اند. ۷۲ درصد از مجروحان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که ۱۷ هزار کودک بی سرپرست شده و ۱۱ هزار مجروح به خاطر جراحت های شدید نیاز به درمان در خارج از غزه دارند. ۱۰ هزار بیمار سرطانی با خطر مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به بیماری واگیردار هستند. ۶۰ هزار زن باردار به علت نبود شرایط بهداشتی در معرض خطر قرار دارند. متأسفانه در جنایتی آشکار با گرسنه نگه داشتن مردم فلسطین توسط رژیم اسرائیل تعداد زیادی از زنان و کودکان فلسطینی جان باخته اند. در همین حال به علت نبود دارو ۳۵۰ هزار بیمار در معرض خطر قرار گرفته اند و در این مدت ۲۶۹ نفر از کادر درمانی و ۱۰ خبرنگار بازداشت شده اند.

راهکار توقف فاجعه انسانی در فلسطین اشغالی

تداوم مقاومت زیر بمباران رژیم اشغالگر
جنگ غزه تاکنون دو میلیون آواره برجای گذاشته است. ۱۶۶ مرکز دولتی از سوی اشغالگران ویران شده است. ۱۰۰ مدرسه و دانشگاه به شکل کامل به دست نظامیان رژیم اسرائیل ویران شده است. ۳۰۵ مدرسه و دانشگاه و ۲۲۳ مسجد به طور کلی و ۲۸۹ مسجد به شکل جزیی آسیب دیده است. ۳۲ بیمارستان و ۵۳ مرکز بهداشتی از کار افتاده است. ۱۵۵ مرکز درمانی از سوی اشغالگران هدف قرار گرفته است. همچنین ۱۲۶ آمبولانس از سوی ارتش اشغالگر هدف قرار گرفته و سه کلیسا ویران شده است. ۷۰ هزار واحد مسکونی به طور کلی ویران شده و غیرقابل زندگی است و ۲۰۰ مرکز تاریخی هم تخریب شده است و این جنایت ها همچنان ادامه دارد و رژیم اشغالگر اسرائیل به دنبال کوچاندن اجباری ساکنان غزه و کرانه باختری است . علیرغم این همه جنایت، مردم غزه در زیر شدیدترین بمباران ها نیز ضعف و سستی از خود نشان نداده و در برابر رژیم غاصب تسلیم نمی شوند و همچنان از خط مقاومت در برابر اشغالگران حمایت می کنند.

ریشه تداوم جنایات تل‌آویو
ریشه تداوم جنایات رژیم اسرائیل را باید در ۷۵ سال اشغال سرزمین فسلطین و نادیده گرفتن حق مسلم مردم فسلطین و بی کیفر ماندن جنایات ارتکابی رژیم اشغالگر جستجو کرد. بحران فلسطین از زمان تأسیس رژیم اشغالگر و روزی که فلسطینیان آن را روز نکبت می نامند شروع شده و تاکنون ادامه دارد. حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل فسلطینی جزء حقوق مسلم مردم فسلطین بوده و در اسناد معتبر بین المللی از جمله در منشور ملل متحد ، اعلامیه جهانی حقوق بشر ، میثاق حقوق مدنی و سیاسی و دیوان بین المللی دادگستری به رسمیت شناخته شده و بارها توسط قطعنامه های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تأکید قرار گرفته است اما به دلیل ناکارآمدی نهادهای بین المللی و حمایت مدعیان حقوق بشر از رژیم اسرائیل تاکنون خواسته مردم فلسطین محقق نشده است. تداوم ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در متوقف کردن جنگ ظالمانه علیه نوار غزه و کرانه باختری فلسطین به دلیل مخالفت آشکار دولت آمریکا با هرگونه اقدام مؤثر در این زمینه، اتخاذ اقدامات عملی از سوی جامعه جهانی و کشورهای اسلامی برای حمایت از مردم فلسطین را ضروری نموده است.

راهکار توقف فاجعه انسانی در فلسطین اشغالی

نقض آشکار قوانین بین‌المللی
رژیم اشغالگر در جریان حملات به غزه و دیگر سرزمین های فلسطین اشغالی سیاست نابودی کامل ملت و هویت فلسطینی را با همدستی آمریکا دنبال کرده و در طول ۷۵ سال اشغالگری، حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را به طور مداوم نقض کرده و مرتکب شدیدترین جنایات از جمله جنایت علیه بشریت و جنایت نسل زدایی شده است. جنایاتی که نقض آشکار قوانین بین المللی از جمله منشور سازمان ملل متحد، کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ،حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی است.
براساس اصول حقوق بین الملل، اسناد بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل، حق تعیین سرنوشت فلسطینیان و حق تشکیل کشور مستقل فلسطینی غیر قابل انکار است. با این وجود، پس از گذشت بیش از ۷۵ سال از اشغال فلسطین، مردم این سرزمین از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود نیز محروم هستند وجهان شاهد ارتکاب انواع جنایت رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم فلسطین است. نادیده گرفتن قواعد و اصول حقوقی و اخلاقی و انسانی در مواجهه با مردم تحت اشغال و ارتکاب شدیدترین جنایات بین المللی، زنگ هشداری است که جامعه بین المللی خطر رژیم اشغالگر برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را جدی تر گرفته و تلاش هایش را بر توقف فوری و بی قید و شرط کشتار بی رحمانه و جنایات جنگی علیه مردم غزه متمرکز نماید. در این زمینه ضروری است که کمک های امدادی و بشردوستانه بی درنگ و بدون هیچ مانعی به مردم غزه ارائه شده و از کوچاندن اجباری آنان جلوگیری شود.

موضع ایران
جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همیشگی حمایت از مردم مظلوم فلسطین ضمن محکومیت قاطع اقدامات تجاوزکارانه رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین و هشدار نسبت به تداوم بی رحمانه نسل کشی آشکار یک ملت، بر لزوم انجام اقدامات عملی و مؤثر با هدف توقف نسل کشی، رفع کامل محاصره انسانی غزه، فراهم کردن زمینه بازگشت ساکنان غزه به مناطق خود و به دست عدالت سپردن آمران و عاملان رژیم اشغالگر اسرائیل تأکید داشته و جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در فلسطین و غزه را مسئولیت فوری مجامع بین المللی و به خصوص سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و دادگاه بین المللی می داند وضمن جلب توجه کشورهای اسلامی و وجدان های بیدار بشری نسبت به هرگونه اقدام تجاوزکارانه اشغالگران در قدس شریف و مسجد الاقصی علیه نمازگزاران فلسطینی از جمله در ایام ماه مبارک رمضان هشدار داده است.

راهکار چیست؟
همانگونه که بیان شد برای برون رفت از بحران بایستی به اشغال سرزمین‌های فسلطین پایان داده شود. راهکار و ابتکار سیاسی و دموکراتیک حل بحران فلسطین، برگزاری همه پرسی در تمام سرزمین های اشغالی بین ساکنان اصلی فلسطین، شامل مسلمانان، مسیحیان و یهودیان و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف است. ابتکار اصولی و دموکراتیکی که از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. امید است پس از سال ها مبارزه و در سایه حمایت سازمان ملل و نهادهای بین المللی و کشورهای مسلمان، مردم فلسطین بتوانند کشور مورد نظر خود را تشکیل داده و از تجاوزات رژیم اشغالگر اسرائیل رهایی یابند.

* یادداشت از رضا مهدی، کارشناس مسائل بین الملل

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha