۱۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۵۷
کد خبر: 85433982
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشف جسد عامل جنجالی قرآن‌سوزی در سوئد؟

تهران- ایرنا- روز گذشته برخی رسانه‌های ایرانی مدعی شدند جسد سلوان مومیکا، پناهنده عراقی قرآن‌سوز توسط پلیس نروژ در محل آپارتمانش کشف شده است. اما آیا این خبر صحت داشت؟

از جمله این رسانه ها، ایکنا بود که به نقل از latestly، نوشت: «منابع خبری اعلام کردند جسد او در خانه‌اش در نروژ پیدا شده و پلیس تحقیقات درباره مرگ او را آغاز کرده است. بر اساس برخی گزارش‌های غیر رسمی جسد او به همراه یک نامه کشف شده که در آن آمده است: پیام خدا این است که کسانی که کتاب من را قبول ندارند رها کنید، اما کسانی را که به من و کتاب من بی‌احترامی می‌کنند زنده بر روی زمین نگذارید.»

سلوان مومیکا کیست و چرا اخبارش در ایران دنبال می‌شود؟

سلوان مومیکا، یک مسیحی عراقی است که به سوئد پناهنده شده بود و سال گذشته چندین بار اقدام به سوزاندن و هتک حرمت قرآن کرد و خشم و محکومیت مسلمانان را در سوئد و دیگر نقاط جهان برانگیخت. دولت سوئد هرچند هتک حرمت قرآن را محکوم کرد، اما بر قوانین این کشور درباره آزادی بیان و تجمع تاکید داشت و در مواردی که این فرد مجوز تجمع می‌گرفت، پلیس امنیت او را هم برقرار می‌کرد. این اقدامات باعث افزایش تهدیدات علیه این کشور شد و سازمان اطلاعات سوئد ناگزیر سطح هشدار تروریستی خود را به چهار افزایش داد.

در پی این اقدامات، ایران نیز اعلام کرد به دلیل اهانت صورت گرفته، سفیر جدید خود را به این کشور اعزام نمی‌کند. این خبر تیر ماه سال گذشته درست یک روز پس از دیدار خداحافظی «حجت‌الله فغانی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سوئد با امیرعبداللهیان در آستانه عزیمت به سوئد اعلام شد. همچنین تجمعاتی در ایران علیه قرآن سوزی انجام شد و در عراق نیز عده ای به سفارت سوئد حمله کرده و بخشهایی از آن را آتش زدند.

قرآن سوزی برای حاشیه امن پناهندگی؟

با وجود آن که سوئد مانع قرآن سوزی این پناهنده عراقی نشد و به رغم هزینه‌های گزاف سیاسی و امنیتی، امنیت او را تامین کرد، اما مدتی بعد دادگاه مهاجرت استکهلم از تمدید مجوز اقامت سلوان مومیکا خودداری کرد، چون مشخص شد او در درخواست پناهندگی خود اطلاعات دروغ داده و اطلاعات ضروری را مخفی کرده است. البته مشاور دادگاه مهاجرت گفت، تا زمانی که وی در خطر آزار و اذیت باشد، تصمیم اخراج او به عراق قابل اجرا نیست.

به تدریج فشارها برای ترک سوئد بر این شخص افزایش یافت و هفته گذشته او گفت با لغو مجوز اقامتش در سوئد، این کشور را ترک کرده و به نروژ رسیده و قصد دارد در آنجا پناهندگی بگیرد. با این که مومیکا باعث دردسر گسترده برای سوئد شد، در پیامی نوشت: به دلیل آزار و اذیت نهادهای دولتی سوئد را ترک کردم، حمایت از حقوق بشر در سوئد «یک دروغ بزرگ» است. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز سوئد را ترک کردم و اکنون در نروژ تحت حمایت مسئولان نروژی هستم. من برای پناهندگی و حمایت بین‌المللی در نروژ درخواست دادم.

خبر قتل مومیکا از کجا آمد؟

گویا منشا این خبر، یک توئیت بوده است، اما رسانه‌های معتبر سوئد و نروژ این خبر را منتشر نکرده بودند. سایت latestly که منبع رسانه‌های ایرانی بود، در گزارشی نوشته: رادیو جنوا ابتدا مرگ مومیکا را گزارش کرد اما بعداً اعلام کرد که منتظر تایید بیشتر است. توییتی که مرگ او را اعلام می کرد و بیش از 1 میلیون impression داشت، متعاقبا حذف شد.

این سایت افزود: پلیس نروژ شایعات مرگ درباره منتقد اسلام معروف به برگزاری تظاهرات قرآن سوز را تکذیب کرد. واحد مهاجرت پلیس از پیدا شدن جسد سلوان مومیکا در نروژ اطلاعی ندارد و شایعات مطرح شده در سطح بین المللی تکذیب شده است.

از سوی دیگر رسانه معتبر اینترنتی Hedlund که توسط یک خبرنگار تحقیقی در سوئد اداره می‎‌شود، موضوع را بررسی کرده و گفته این خبر تنها یک دروغ 13 (یا دروغ اول آوریل) بوده و با پیگیری از پلیس نروژ دروغ بودن این خبر ثابت شده است.

چند شاخص دروغ بودن خبر

از آنجا که سلوان مومیکا جنجال زیادی در دنیا ایجاد کرده و مشهور شده بود، قتل او طبعا خبر جذابی بود، با این حال چند نشانه از غیرقابل اتکا بودن خبر مرگش وجود داشت: اولا منبع معتبری این خبر را نداده بود و صرفا به برخی شبکه های اجتماعی استناد می‌شد. ثانیا نه تنها پلیس نروژ خبر را تایید نکرده بود، بلکه رسانه‌های سوئد و نروژ (محل اقامت این پناهنده) اشاره ای به این خبر نکرده بودند و این تردید را بیشتر می کرد. نکته سوم انتشار خبر، درست در روز اول آوریل که برخی تمایل به شوخی با انتشار یک خبر دروغ جنجالی دارند و باید در این مقاطع تامل بیشتری کرد. اعتماد به هر منبع خارجی، از آسیب‌های رسانه های کشور ماست و این موضوعی است که اهالی رسانه باید به آن توجه کنند.

طبعا کسی که به کتاب الهی اهانت می‌کند، از نظر مسلمانان منفور است و در آخرت هم معذب خواهدشد. حالا مشخص شده این فرد تلاش کرده با استفاده از قوانین کشورهای اروپایی، از طریق اهانت برای خود زمینه مصونیت و پناهندگی ایجاد کند و البته به دلیل دروغگویی در همین کشورها هم بی آبرو شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha