۱۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۰۸
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85433921
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دزفول از اعتبارات آبخیزداری بی‌بهره است

دزفول – ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان گفت: متاسفانه سالها است که دزفول از اعتبارات آبخیزداری بی‌بهره است.

به گزارش ایرنا، محمد شفیعی زاده روز چهارشنبه در دیدار جمعی از مدیران شهرستان با امام جمعه دزفول در دفترامام جمعه بیان کرد: آبخیزداری و آبخوان داری در منطقه شمال خوزستان به ویژه حوزه استحفاظی شهرستان دزفول با توجه به شرایط اقلیمی و ظرفیت‌های طبیعی ضروری است.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری را نیاز به کار مطالعاتی دقیق دانست و ادامه داد: تمام طرح ها و بندهای آبخیزداری این شهرستان باید دارای پیوست مطالعاتی باشند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با اشاره به محروم بودن این شهرستان از اعتبارات آبخیزداری تاکید کرد: اهتمام فرمانداری ویژه شهرستان دزفول برای تخصیص اعتبار لازم اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری از محل اعتبارات متوازن ضرورت دارد.

دزفول از اعتبارات آبخیزداری بی‌بهره است

افزایش بازدهی مصرف آب موجب رشد تولید در دزفول می‌شود

امام جمعه دزفول نیز در این دیدار با تاکید بر لزوم جهت گیری همه دستگاه های شهرستان در تحقق شعار سال گفت: تسهیل فرآیندها، سرعت بخشی به صدور مجوزها و بسترسازی برای جذب سرمایه گذار از جمله اقدام‌های اولویت دار و موثر در توسعه اشتغال و رشد تولید است.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود بهرامپور افزایش بازدهی مصرف آب را موجب رشد تولید در این شهرستان دانست و بیان کرد: تبدیل شیوه آبیاری از روش ثقلی و سنتی به روش‌های تحت فشار و نوین در سال جدید باید در اولویت برنامه های اجرایی مدیرت جهاد کشاورزی دزفول قرار گیرد.

وی با تاکید بر اجرای طرح‌های آبخیزداری به منظور حفاظت از خاک و کنترل سیلاب افزود: استفاده از ظرفیت بندهای آبخیزداری یکی از راه های بهره برداری از آب های سطحی به منظور توسعه اراضی کشاورزی و باغات است که این مهم باید به عنوان اولویت توسط اداره منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌های متولی دنبال شود.

انجام ۲ کار ویژه کلیدی در راستای جهش تولید در دزفول برنامه ریزی شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول نیز در این دیدار با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای ۲ کار ویژه کلیدی در راستای جهش تولید و تحقق شعار سال در این شهرستان گفت: تمام ظرفیت مدیریت جهاد کشاورزی و ادارات تابعه در راستای رشد تولید در امسال بسیج می شوند.

بهروز قمرزاده با اشاره به قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی افزود: رفع تداخلات مقررات موازی بین اصلاحات اراضی و اجرای مقررات ملی شدن جنگل‌ها و مراتع اولویت مدیریت جهاد کشاورزی دزفول در سال جاری است.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح های آبخیزداری در پیشگیری از مخاطرات طبیعی مانند سیلاب نقش کلیدی دارد. نسبت فایده به هزینه آبخیزداری کشور ۴.۵ به یک است یعنی به ازای یک واحد هزینه ۴.۵ برابر سود و اثربخشی دارد.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای اجرای طرح های آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور ۷۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) بودجه نیاز است.

وسعت اراضی ملی کشورمان به ۱۲۵ میلیون هکتار می رسد که شامل جنگل، بیابان، دشت و مرتع و امثالهم می شود. بر اساس آخرین مطالعات انجام شده منطقه زاگرس ۱۲.۲ میلیون هکتاری توان تامین آب، جلوگیری از فرسایش و رسوب خاک و حفاظت را دارد و توجه به این منطقه حتی در ایجاد فرصت های شغلی بیش از بخش صنایع و خدماتی موثر است.

شهرستان دزفول حدود ۴۷۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که ۳۵۰ هزار هکتار آن منابع ملی است ضمن اینکه ۲۳۰ هزار هکتار جنگل در دزفول وجود دارد که پوشش گیاهی آن بلوط، کلخونگ، بادام و کیکوم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha