۱۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 5532
کد خبر: 85433684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هفت هزار اوراق راکد دولتی به کتابخانه ملی قزوین منتقل شد

قزوین - ایرنا - مسوول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین گفت: هفت هزار اوراق راکد از ۲۴ دستگاه دولتی به دلیل ارزش نگهداری سال گذشته به مخزن پیش آرشیو مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان منتقل شد.

زهره ترکمن روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: ۱۵ هزار نسخه کتاب های وجینی (حذف کتاب های زائد و یا انتقال آنها به انبار) اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برای تعیین تکلیف به کتابخانه ملی تحویل شد.

وی در مورد دیگر اسنادی که در سال گذشته به این مرکز اهدا شد نیز توضیح داد: سال گذشته در حدود ۲ هزار سند مکتوب و اسناد دیداری و شنیداری به وسیله خانواده های قزوینی به این مرکز اهدا شد، همچنین پنج جلد قرآن کریم نفیس اهدایی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین که قدمت آنها به دوران زندیه باز می گردد، به وسیله این اداره کل ضدعفونی، آفت زدایی و مرمت گردید.

ترکمن با اشاره به اینکه سال گذشته واسپاری یک هزار و ۳۸۰ نسخه کتاب و ۵۱۶ نسخه نشریه در مرکز قزوین به انجام رسید، خاطرنشان کرد: واسپاری به معنای ثبت آثار ناشران در سامانه های مربوطه کتابخانه ملی است.

مسوول مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین یادآور شد: حدود یک هزار پرونده از اداره کل اوقاف و امور خیریه و شرکت آب منطقه ای استان تنظیم و توصیف شده و در سایت نیز بارگزاری گردید تا پژوهشگران بتوانند با مراجعه به سامانه این سازمان به آدرس https://www.nlai.ir و در بخش جستجو سند مورد نظر خود را انتخاب و نسخه دیجیتال آن را دریافت کنند.

به گفته ترکمن، سال گذشته همچنین ۶ جلسه رونمایی و نقد و بررسی کتاب نویسندگان قزوینی با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین برگزار شد.

لازم به ذکر است که سازمان اسناد وظیفه حفظ و نگهداری از پرونده‌های راکد وزارتخانه ها، موسسات دولتی و وابسته به دولت شامل کلیه اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده‌ها، عکس‌ها، نقشه‌ ها، کلیشه ‌ها، نمودارها، فیلم‌ ها، میکروفیلم‌ ها، نوارهای ضبط‌ صوت و سایر اسنادی که در دستگاه دولت تهیه شده و یا به دستگاه دولت رسیده است و به‌ طور مداوم و غیر مداوم در تصرف دولت بوده و از لحاظ اداری، مالی، اقتصادی، قضایی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی و تاریخی به تشخیص سازمان اسناد ملی ایران ارزش نگهداری دایمی داشته باشند، برعهده دارد.

برابر ماده یک قانون تاسیس سازمان اسناد ملی ایران، سازمان اسناد موظف به جمع‌ آوری و حفظ اسناد ملی ایران و فراهم آوردن شرایط و امکانات مناسب برای دسترسی عموم به این اسناد می باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha