دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نسبت به مصرف قارچ‌های سمی هشدار داد

شهرکرد- ایرنا- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نسبت به مصرف قارچ‌های سمی و خودرو هشدار داد و گفت: مصرف این گیاهان خودرو موجب مرگ و بروز مسمومیت‌های شدید می‌شود.

به گزارش ایرنا، رضا محمدی روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: همه ساله با آغاز فصل بهار و بهبود شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی مواجه هستیم که منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از افراد شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی در استان گزارش نشده است، اظهار داشت: در ۶ ماه اول سال گذشته ۲۴۲ نفر بر اثر مسمومیت با قارچ سمی در کشور راهی بیمارستان شدند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سال گذشته بیشترین مسمومیت ناشی از قارچ های سمی در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور به ویژه استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان، لرستان، همدان، قزوین و چهارمحال و بختیاری بود.

محمدی توصیه کرد: از مصرف قارچ های خودرو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی، خودداری شود چرا که شناسایی انواع قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه استان با بیان اینکه برخی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما هستند، گفت: فرآیندهای آماه‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب‌پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

محمدی یادآور شد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال از هرگونه خوددرمانی پرهیز و بیمار در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود چراکه هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ می شود.

به گزارش ایرنا و بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در نیمه نخست سال گذشته مسمومیت‌ با قارچ و گیاهان سمی ۱۰ درصد مسمومیت‌های شکل گرفته در استان را به خود اختصاص داده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha