مقام پارلمانی روسیه: جهان باید حمله اسرائیل به کنسولگری ایران را محکوم کند

مسکو- ایرنا- رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (مجلس علیا) روسیه گفت:‌ حمله نیروی هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق باید محکومیت جهانی را در پی داشته باشد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس،‌ گریگوری کاراسین سه‌شنبه در دیدار با کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه افزود:‌ حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، یک اقدام تروریستی است که باید در سراسر جهان محکوم شود.
وی ادامه داد: روسیه و ایران پیش از این پیشنهادی برای محکومیت جهانی اقدام تل‌آویو به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.
رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه با اشاره به مناسبات نزدیک تهران – مسکو در تحولات کنونی بین‌الملل اظهار داشت: روسیه و ایران باید در این زمان سخت با هم بمانند و همدیگر را درک کنند و به غلبه بر همه این مشکلات و تراژدی هایی که هر از گاهی اتفاق می افتد کمک کنند.
کاراسین در این دیدار به نمایندگی از والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه،‌ این حمله تروریستی را تسلیت گفت.

بنا بر گزارش تکمیلی دریافتی از سفارت ایران در مسکو،‌ رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه در بخش دیگری ازاین دیدار،‌ روابط دو کشور در همه زمینه ها را خوب توصیف کرد و با اشاره به برگزاری نشست‌های پارلمانی کشورهای عضو بریکس، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو جدید ولی مهم بریکس درخواست کرد که در این نشستها حضور فعال داشته باشد.
سفیر ایران در مسکو نیز با تشکر از مواضع اصولی روسیه در قبال حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، این اقدامات را در راستای به انفعال کشاندن و تضعیف جبهه ایران و مقاومت دانست؛ اما جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که چنین اقداماتی منجر به تضعیف آن نخواهد شد.
 جلالی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، بریکس را گروهی مهم و تاثیرگذار می‌داند و تصمیم دارد نقشی فعال در بریکس ایفا نماید از این رو در رویدادهای آن نیز به صورت جدی حضور خواهد داشت.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه: اقدام اسرائیل در دمشق، پلید و جنایتکارانه بود
مدیر سرویس اطلاعات خارجی فدراسیون روسیه نیز در این باره گفت: حمله به کنسولگری ایران در دمشق اقدامی پلید و جنایتکارانه از سوی اسرائیل محسوب می‌شود.
سرگئی ناریشکین در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اقدام اسرائیل اقدامی زشت و جنایتکارانه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران و نیز کشور سوریه که این اقدام تروریستی در خاک آن انجام شده است، تلقی می‌شود.
مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه ابراز اطمینان کرد که در این سازمان، اطلاعات تکمیلی در خصوص حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه وجود دارد.

.به گزارش ایرنا، منابع خبری عصر دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان نزدیک سفارت ایران در دمشق خبر دادند که بر اساس آن، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به طور کامل تخریب شد و خودروهای مقابل آن نیز خسارت دیدند؛ جنایتی که تهران اعلام کرد بدون پاسخ نخواهد ماند و رژیم صهیونیستی از ارتکاب آن پشیمان خواهد شد.
در همین رابطه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد.

وزارت امور خارجه روسیه شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را به شدت محکوم کرد و از اسرائیل خواست که اقدامات غیرقابل قبول خود در منطقه را متوقف کند.
این وزارتخانه افزود: ما هرگونه حمله به تأسیسات دیپلماتیک و کنسولی را که نقض ناپذیری آن توسط کنوانسیون های مربوطه وین تضمین شده است، قاطعانه غیرقابل قبول می دانیم.
در بیانیه مسکو آمده است: ما توجه ویژه همگان را به این واقعیت جلب می کنیم که این حمله در یک منطقه شهری پرجمعیت انجام شد و خطر زیادی برای تلفات بسیار شهروندان غیرنظامی ایجاد کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است: چنین اقدامات تهاجمی اسرائیل مطلقاً غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.
وزارت امور خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد:‌ لازم است که همه اعضای مسئول جامعه بین المللی موضع خود و ارزیابی قانونی مناسب از این اقدامات اسرائیل را به وضوح مشخص کنند.
روسیه همچنین از سران تل‌آویو قویاً خواسته است که اقدامات نظامی تحریک‌آمیز در سوریه و سایر کشورهای همسایه را که پیامدهای بسیار خطرناک در کل منطقه را به دنبال دارد، کنار بگذارد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز سه‌شنبه گفت: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، اقدامی تجاوزکارانه و ناقض قوانین بین‌المللی است.
سفارت روسیه در تهران با محکوم کردن حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری ایران در سوریه تاکید کرد: این حملات می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها در خاورمیانه که آبستن پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی است، شود.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به شورای امنیت، خواستار محکومیت این اقدام جنایتکارانه و برگزاری نشست اضطراری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل شده است.
بر اساس برنامه اعلام شده این نشست قرار است امروز (سه‌شنبه) در نیویورک برگزار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha