۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۰۰
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85432960
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کرملین: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران ناقض قوانین بین‌المللی است

مسکو- ایرنا - سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه گفت: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، اقدامی تجاوزکارانه و ناقض قوانین بین‌المللی است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس،‌ دیمیتری پسکوف روز سه‌شنبه در نشستی خبری افزود: حمله اسرائیل به محله دیپلماتیک در دمشق، جایی که مجموعه سفارت ایران در آن قرار دارد، یک اقدام تجاوزکارانه است که قوانین بین المللی را نقض می کند.
وی که در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری سفارت ایران در سوریه سخن می‌گفت، اظهار داشت:‌ ما در نتیجه گیری عجله نخواهیم کرد، اما در هر صورت انجام چنین حملاتی نقض‌کننده قوانین بین المللی و اقدامی تجاوزکارانه است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را به شدت محکوم کرد و از اسرائیل خواست که اقدامات غیرقابل قبول خود در منطقه را متوقف کند.
این وزارتخانه افزود: ما هرگونه حمله به تأسیسات دیپلماتیک و کنسولی را که نقض ناپذیری آن توسط کنوانسیون های مربوطه وین تضمین شده است، قاطعانه غیرقابل قبول می دانیم.
در بیانیه مسکو آمده است: ما توجه ویژه همگان را به این واقعیت جلب می کنیم که این حمله در یک منطقه شهری پرجمعیت انجام شد و خطر زیادی برای تلفات بسیار شهروندان غیرنظامی ایجاد کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است: چنین اقدامات تهاجمی اسرائیل مطلقاً غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.
وزارت امور خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد:‌ لازم است که همه اعضای مسئول جامعه بین المللی موضع خود و ارزیابی قانونی مناسب از این اقدامات اسرائیل را به وضوح مشخص کنند.
روسیه همچنین از سران تل‌آویو قویاً خواسته است که اقدامات نظامی تحریک‌آمیز در سوریه و سایر کشورهای همسایه را که پیامدهای بسیار خطرناک در کل منطقه را به دنبال دارد، کنار بگذارد.

به گزارش ایرنا، منابع خبری عصر دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان نزدیک سفارت ایران در دمشق خبر دادند که بر اساس آن، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به طور کامل تخریب شد و خودروهای مقابل آن نیز خسارت دیدند.
در همین رابطه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند: آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی.
آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور نیز در واکنش به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: صهیونیست‌ها باید بدانند با اینگونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید و روز به روز شاهد تقویت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌های آزاده علیه ماهیت نامشروع خود بوده و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به شورای امنیت، خواستار محکومیت این اقدام جنایتکارانه و برگزاری نشست اضطراری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل شده است.
بر اساس برنامه اعلام شده این نشست قرار است امروز (سه‌شنبه) در نیویورک برگزار شود.

ارتش روسیه به دنبال دفع تهدیدات اوکراین است
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره حمله پهپادی اوکراین به تاتارستان و پالایشگاه نیژنکمسک گفت:‌ ارتش روسیه در تلاش است تا حملات نیروهای مسلح اوکراین به فدراسیون روسیه را دفع کند.
وی حملات پهپادی اوکراین به مناطق و زیرساخت‌های غیرنظامی را مصداق اقدام فعالیت تروریستی دانست.
حمله هواپیمای بدون سرنشین در تاتارستان به شرکت‌هایی در یلابوگ و نیژنیکامسک انجام شد و روند فنی در این شرکت ها را مختل نشد. در این حادثه تا کنون ۶ نفر زخمی شده اند.

گفت و گو با طالبان برای حل مسائل فوری ضروری است
پسکوف در پاسخ به پرسش دیگری نیز درباره خط تماس مسکو با طالبان افغانستان که همچنان گروهی ممنوعه در روسیه محسوب می‌شود، اظهار داشت: روسیه در حال گفت و گو با طالبان است زیرا این کار برای حل مسائل فوری، ضروری است.
وی ادامه داد: به هر حال طالبان قدرت واقعی در افغانستان را در اختیار دارند و این کشور در نزدیکی ما است،‌از این رو،‌ما به هر شیوه‌ای با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم تا مسائل فوریتی را با گفت و گو حل کنیم، در واقع، مسکو همانند دیگر کشورها با طالبان در ارتباط است.
سخنگوی کرملین در پاسخ به یک خبرنگار که خواستار اظهار نظر در مورد بیانیه وزارت خارجه روسیه در مورد بررسی حذف طالبان از لیست تروریستی این کشور شده بود، نیز خطاب به وی گفت: شما خودتان گفتید که موضوع در حال بررسی است. اجازه دهید منتظر تکمیل بررسی‌ها باشیم و سپس در این باره صحبت خواهیم کرد.
پسکوف در پاسخ به این پرسش که آیا از نمایندگان طالبان برای شرکت در اجلاس اقتصادی کازان در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ دعوت شده است، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم. 

پیش از این، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه، به تاس گفته بود که هیئت طالبان برای شرکت در اجلاس "روسیه - جهان اسلام: کازان فروم" دعوت شده است. این اجلاس قرار است روزهای ۱۴ تا ۱۹ مه در کازان برگزار می شود.

برنامه سفر رئیس جمهوری ونزوئلا به مسکو
پسکوف همچنین اعلام کرد: در حال آماده‌سازی مقدمات سفر نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا به فدراسیون روسیه هستیم و تاریخ‌های نهایی این سفر در حال توافق است.
پیشتر مادورو اعلام کرده بود که به زودی به مسکو سفر و با مردم روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور به خاطر واقعه تروریستی کروکوس، ابراز همبستگی خواهد کرد.
سخنگوی کرملین پیش از این روز دوشنبه در پاسخ به این پرسش که ایران هشدارهایی را یک ماه قبل از وقوع حادثه کروکوس درباره تدارک برای حمله تروریستی بزرگ به روسیه ارائه کرده بود، گفته بود: من اطلاعاتی در این زمینه ندارم.
تیراندازی تروریست‌ها و اقدام آنها به پرتاب بمب های آتش زا قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در منطقه مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به فاجعه انسانی منجر شد.
در این حمله تروریستی ۶۹۵ نفر از جمله ۱۵ کودک آسیب دیدند که از این تعداد تاکنون ۱۴۴ نفر جان باخته‌اند. در میان اسامی جانباختگان، نام پنج کودک نیز دیده می‌شود.

کشف مواد منفجره ارسالی از اوکراین در محموله‌ها
سرویس امنیت فدرال روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که به همراه با سرویس گمرک فدرال، کانال قاچاق برای تحویل مواد منفجره به روسیه از اوکراین با ترانزیت از طریق کشورهای اتحادیه اروپا کشف شده است. در بازرسی از یک خودرو در یک ایست بازرسی در منطقه پسکوف در روسیه، مواد منفجره در نمادهای مذهبی ارتدوکس و کلیسا از اوکراین کشف شد.
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: این یک علامت هشداردهنده دیگری است که گویای استفاده اوکراین از روش‌های تروریستی است و البته این موضوع بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بنا بر گزارش سرویس امنیت فدرال روسیه،‌از محموله ای که از مسیر اوکراین - رومانی - مجارستان - اسلواکی - لهستان - لیتوانی - لتونی عبور کرده و به روسیه رسیده است، ۲۷ بمب دست ساز پنهان شده در نمادهای مذهبی مسیحیت ارتدوکس و آماده استفاده، ۷۰ کیلوگرم مواد منفجره پلاستیکی پرقدرت تولید صنعتی و ۹۱ چاشنی برقی انفجار کشف شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha