۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۷:۲۷
کد خبر: 85432852
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دلایل حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق

۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۷:۲۷
کد خبر: 85432852
سید احمد سادات؛ کارشناس مسائل منطقه 
دلایل حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق

تهران- ایرنا- حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق از جانبی نشان‌دهندهٔ اقدامی تعمدی به منظور گسترش تحولات منطقه‌ای و عواقب فراگیر آن است.

این حمله ریشه در چندین عامل اجتماعی، سیاسی و امنیتی دارد که در زیر به آنها می پردازیم:

۱- ناکامی رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف اعلامی در غزه؛ پس از گذشت قریب به شش ماه از طوفان الاقصی و حمله همه جانبه‌ی رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم به اهداف اعلامی خود، از جمله ترور برخی فرماندهان حماس از جلمه یحیی سنوار و محمد ضیف و ... نرسیده است. همچنین اینکه تونل‌های غزه نیز کماکان وجود دارد و هر روز تعدادی از صهیونیست‌ها در غزه توسط مجاهدان فلسطینی شکار می شوند.

اسرای صهیونیست هنوز آزاد نشده‌اند و تعدادی از آنها در بمباران‌ها کشته شده اند. رهبران سیاسی حماس و جهاد اسلامی هم در سلامت هستند. بنابراین این رژیم در دستیابی به اهداف خود ناکام بوده است.

۲- اختلافات داخلی و افزایش اعتراضات؛ در پی ناکامی‌های پیش گفته اسرائیل با تنش‌ها و اختلافات داخلی بی سابقه‌ای روبرو شده است، این امر باعث شده تا اعتراضات گسترده‌تری در آن رژیم شکل بگیرد. همگی نسبت به نحوه‌ی مدیریت جنگ معترض هستند و خواستار استعفای نتانیاهو شده‌اند.

مطالبات آزادی اسرا افزایش یافته وضعیت آواره های شمال و تورم شدید اقتصادی در پی نا امن شدن حمل و نقل دریایی هم مزید بر علت شده است. از سوی دیگر خستگی و فرسودگی نیروهای نظامی، وضعیت کابینه‌ی ائتلافی را به شدت شکننده کرده است.

۳- با توجه به عدم حذف شخصیت‌های کلیدی حماس و جهاد اسلامی، صهیونیست‌ها به هدفی آشکار و در دسترس حمله کردند. بر اساس این حمله‌ی موشکی شخصیت کلیدی و فرمانده عالیرتبه‌ی ایران که مسئولیت کمک به مقاومت سوریه و لبنان را بر عهده داشت شهید کرده تا با حذف فیزیکی وی، ژست موفقیت گرفته تنفسی برای خود ایجاد کنند.

۴- از طرفی مذاکرات اسرائیل با حماس در قاهره در جریان است و این رژیم با انجام این عملیات به دنبال امتیاز گیری در مذاکرات مذکور بوده تا با حذف شخصیت‌های کلیدی حامی مقاومت فلسطین، مقاومت از شروط خود کوتاه بیاید و تسلیم خواسته‌های این ژیم شود.

۵- از سوی دیگر صهیونیست‌ها به دنبال پاسخ شتابزده‌ی ایران هستند تا از فشار چند جانبه بر خود بکاهند و از طرفی در پی پاسخ شتابزده‌ی ایران چشم به درگیری ایران و آمریکا دوخته‌اند. اما تا این مرحله، درگیری و تنش بین محور مقاومت و آمریکا از سوی دو طرف مدیریت شده است و این امر به سود نتانیاهو و کابینه ی افراطی وی نیست. آنها به طُرق مختلف به دنبال گسترش دامنه‌ی تنش و درگیری بوده تا به نحوی با کشیدن پای ایران و آمریکا به درگیری‌ها از فشار بر خود بکاهند.

۶- این حمله نشان می‌دهد این رژیم در پی حملات و ترورهای قبلی گستاخ‌تر شده و این دفعه به مرکز دپلماتیک ایران حمله کرده است. به هر حال در پاسخ به این حمله باید اقدامی حکیمانه و در خور صورت گرفته تا موازنه‌ی تهدید برقرار شود بازدارندگی لازم در این زمینه ایجاد شود.

ایران تاکنون صبر راهبردی پیشه کرده است و برخی پاسخ‌های عملیاتی به دور از هیاهوی رسانه‌ای داده شده است. پاسخ ما باید متناسب با سطح عملیات صهیونیست‌ها باشد.

این پاسخ می‌تواند از نظر حجم و اندازه و تلفات هم سطح و بالاتر از حمله‌ی صهیونیست‌ها باشد. تا موازنه ی وحشت را برقرار سازد. سفارت و کنسولگری‌ها همچنین وابسته‌های نظامی این رژیم در برخی کشورها اهداف آماده برای این امر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha