تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

اردبیل - ایرنا - استان اردبیل اگرچه ظرفیت‌های کم‌مانندی در زمینه‌های مختلف دارد، اما شاخص‌های گوناگون نشان می‌دهد که این استان جزو نقاط کم‌برخوردار کشور به‌ شمار می‌رود و در همین راستا دولت مردمی سیزدهم با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متعددی در یک سال گذشته برای جبران بخشی از کاستی‌ها و بهبود شرایط آستین همت بالا زد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۴۰۲ هجری خورشیدی با همه فراز و فرودهایش برای استان اردبیل سال خوش یمنی بود و ساکنان دارالارشاد از همان روزهای آغازین شاهد تلاش‌ها و خدمت‌رسانی دستگاه‌ها و نهادها در راستای توسعه استان بودند.

گسترش نامتوازن نقاط شهری، کاستی‌های راه‌های ارتباطی، فقدان تاسیسات گردشگری استاندارد، کمبود منابع آب مورد نیاز بخش کشاورزی و فقدان زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی از جمله مسائل مبتلابه استان اردبیل بوده است که مسئولان دولت سیزدهم در یک سال گذشته برای پیگیری و رفع آنها گام برداشتند.

اگرچه با وجود همه تلاش‌های انجام شده همچنان درآمد سرانه در اردبیل نصف میانگین کشوری بوده، شاخص‌های تعیین شده برای توزیع اعتبارهای محرومیت‌زدایی مناسب نیست و به صورت کامل نمایانگر شرایط استان نمی‌باشد.

با این همه با توجه به ظرفیت‌ها، منابع در اختیار، شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی منطقه در سال گذشته در حوزه‌های مختلف شاهد دستاوردهای قابل توجهی از سوی دولت سیزدهم بودیم که تداوم این مسیر در سال نو، شرایط را برای توسعه استان اردبیل هموارتر خواهد کرد.

فروردین؛ از آغاز ساخت هفت هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن تا تدوین طرح توسعه اقتصادی ۷۱۸ روستا

آغاز ساخت هفت هزار واحد مسکونی در اردبیل

نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین و مردمی‌ترین طرح‌ها با هدف تامین مسکن مورد نیاز جوانان و خانوارهای فاقد مسکن از سوی دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از تایید نهایی ۳۷ هزار و ۱۵۷ نفر متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و اظهار کرد: زمین مورد نیاز برای نهضت ملی مسکن تامین و مراحل تحویل زمین و احداث واحدها به شکل ویلایی و یا بنیاد ساخت انجام و عملیات ساخت هفت هزار واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان آغاز شد.

مجوز خرید ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری برای استان اردبیل صادر شد

استان اردبیل با توجه به اینکه در کریدور شمال- جنوب قرار دارد و مرز بیله‌سوار هم در این استان واقع است، از جهت اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد و در این راستا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از صدور مجوز خرید ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری برای استان از محل اعتبارهای ملی خبر داد.

سه سد استان اردبیل در دولت سیزدهم به نتیجه رسید/ پیش‌آبگیری سد عنبران

استاندار اردبیل در آیین آغاز عملیات پیش‌آبگیری سد عنبران نمین با اشاره به نقش این سد در حوزه کشاورزی، گردشگری و حق‌آبه منطقه و تلاش ویژه برای تکمیل این سد در ۱۸ ماه گذشته، گفت: عملیات پیش‌آبگیری سد عنبران نمین پس از ۱۳ سال انتظار آغاز شده و در سایه توجه ویژه دولت سیزدهم سد گیوی در شهرستان کوثر و سد عمارت در شهرستان گرمی مغان نیز به نتیجه رسید.

راه ارتباطی خلخال- سرچم زیرپوشش تلفن همراه و اینترنت قرار گرفت

جاده اردبیل - سرچم یکی از جاده‌های پرتردد و حیاتی استان به طول ۱۷۸ کیلومتر است که پیش‌تر بدون تمهید امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز زیر بار ترافیک رفته بود که در این راستا دولت سیزدهم با نصب و راه‌اندازی ۲ دستگاه تجهیزات آنتن بی‌تی‌اس در مسیر راه ارتباطی خلخال- فیروزآباد- سرچم موجب شد تا این محور ارتباطی اصلی شهرستان خلخال پس از حدود ۱۰ سال زیر پوشش امواج تلفن همراه و اینترنت قرار بگیرد.

طرح توسعه اقتصادی ۷۱۸ روستا در استان اردبیل تدوین شد

معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل از تدوین طرح توسعه اقتصادی و اشتغال ۷۱۸ روستای این استان با هدف رونق تولید و اشتغال در این روستاها خبر داد که مطالعات آن از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید و در بهار سال ۱۴۰۱ هم سند آن به تصویب رسید؛ بر این اساس طرح‌های اشتغال روستایی در قالب ظرفیت هر روستا در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، گردشگری و صنایع دستی اجرا خواهد شد و انتظار می‌رود تحقق آن زمینه اشتغال روستاییان را فراهم کرده و حتی مهاجرت معکوس را به دنبال داشته باشد.

۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار به شرکت‌های دانش‌بنیان استان اردبیل اختصاص یافت

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت: در قالب اعطای حمایت‌های مالی و اعتباری ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق پژوهش و فناوری استان به شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور اختصاص یافته است.

اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به اردبیل در بخش راه‌سازی به طور کامل جذب شد

استان اردبیل در مجموع بیش از ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی زمینی دارد که تنها ۲۰۸ کیلومتر آن بزرگراه است و مابقی شامل ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است و همین جاده‌های موجود هم مشکل‌ها و کاستی‌های بسیاری دارند و بر همین اساس در جریان دور نخست سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و هیات همراه به استان اردبیل طی سی‌ام مهر ۱۴۰۰ حدود پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه‌سازی این استان تخصیص یافته بود که ۱۰۰ درصد اعتبار مصوب به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تاکنون محقق و هزینه شده است.

پرونده سایت گردشگری فندقلو پس از ۱۳ سال از بلاتکلیفی خارج شد

پرونده سایت گردشگری فندقلو بعد از ۱۳ سال بلاتکلیفی که در آستانه خلع ید از شهرداری نمین بود، با رایزنی‌ها و پیگیری‌های شورای اسلامی شهر و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، معاونت عمرانی استانداری، منابع طبیعی استان و دیوان محاسبات و پرداخت اجور معوق ۱۳ سال گذشته تعیین تکلیف شد.

احداث تصفیه‌خانه سد یامچی اردبیل با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: عملیات عمرانی ساخت تصفیه‌خانه یامچی اردبیل با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار به زودی آغاز می‌شود و احداث ایستگاه پمپاژ، احداث برج آبگیر سدیامچی و خط انتقال دوم از برج آبگیر اقداماتی است که در راستای حل مشکلات بخش فیزیکی آب و افزایش کیفیت آب خام و کاهش استفاده از اقلام شیمیایی انجام شده است.

تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

اردیبهشت؛ نخستین جشنواره کوچ عشایر شاهسون و رویداد اردبیل ۲۰۲۳

بنیاد مسکن اردبیل بیش از سه هزار واحد مسکونی می‌سازد

ساخت سه هزار و ۲۸۲ واحد مسکن استان در قالب نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل قرار گرفته است و ۲۴ شهر از مجموع ۳۱ شهر استان در ردیف شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر هستند که عملیات ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در این شهرها برعهده این اداره‌کل است.

رویداد اردبیل ۲۰۲۳ با حضور میهمانان داخلی و خارجی آغاز شد

وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشست مهر ماه ۱۳۹۸ در خجند تاجیکستان، شهر اردبیل را با توجه به ظرفیت‌های بزرگ گردشگری برای سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری این کشورها انتخاب و تصویب کردند. این رویداد که فرصتی برای معرفی جاذبه های گردشگری اردبیل و توسعه این صنعت در راستای توسعه پایدار استان اربیل به شمار می‌رود، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دبیرکل و سفرای اکو و جمعی از دیپلمات‌ها و مهمانان داخلی و خارجی همچنین سفرای کشورهای چین، رومانی، صربستان و بلغارستان با برگزاری آیین افتتاحیه در مجموعه فدک اردبیل آغاز شد.

۴۵ واحد مسکونی تحویل مددجویان بهزیستی اردبیل شد

کلیدهای مجتمع مسکونی ۴۵ واحدی حضرت امیر (ع) اردبیل به ۴۵ نفر از بین ۷۰۰ نفر جامعه هدف بهزیستی استان که پیش‌تر در طرح نهضت ملی مسکن نیز ثبت‌نام و نسبت به واریز وجه اقدام کرده بودند، تحویل شد؛ چهار سال پیش کلنگ‌زنی این مجتمع با حدود پنج هزار متر زیربنا آغاز شده و ۲ هزار و ۲۰۰ متر از این مجتمع متشکل از ۲ بلوک ۱۲ واحدی و یک بلوک ۲۱ واحدی است.

طرح هادی ۲۲۸ روستا در استان اردبیل اجرا شد

اجرای طرح هادی در روستاها با هدف عمران و آبادانی روستاها مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفته و از سال گذشته تاکنون در ۲۲۸ روستای استان این طرح اجرا و یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ملی هزینه شده است؛ در استان اردبیل از مجموع یک‌هزار و ۸۵۹ روستا، یک‌هزار و ۱۷ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند که در تمام این روستاها طرح هادی اجرایی و مقرر شده است در برخی از روستاهای زیر ۲۰ خانوار هم این طرح اجرا شود.

۶۰ میلیارد ریال اعتبار به هیات‌های ورزشی اردبیل اختصاص یافت

بیش از ۵۳ هیات ورزشی و ۶۰ هزار ورزشکارا سازماندهی شده در استان اردبیل وجود دارد و یکی از مشکلات هیات‌های ورزشی استان و شهرستان‌ها کمبود بودجه بوده که در همین راستا ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در یک ماه اخیر با پیگیری‌های استاندار اردبیل از وزیر ورزش و جوانان تامین شده و به هیات‌های فعال ورزشی در تمامی شهرستان‌های استان اختصاص یافته است.

نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون در جعفرآباد مغان آغاز شد

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ "ابه"(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند؛ هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه‌دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود؛ در همین راستا نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون با حضور رئیس سازمان امور عشایر ایران، جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و عشایر ایلات مختلف کشور در منطقه جعفرآباد مغان آغاز شد.

۲۴۰ خانه هلال در اردبیل راه‌اندازی شد

خانه‌های هلال برای مناطق کم‌برخوردار و روستاهای دارای دهیار با هدف آموزش روستاییان برای داشتن سرعت عمل در حوادث احتمالی و طبیعی توسط نیروهای آموزش دیده در نظر گرفته شده که در این راستا تا کنون ۲۴۰ خانه هلال در مناطق مختلف این استان راه‌اندازی شده است و تلاش می‌شود با احصای نیازهای هر منطقه امسال نیز هر ماه در هر شهرستان استان در ۲ روستا خانه هلال راه‌اندازی شود.

اهالی ۱۱۱ روستای استان اردبیل از آب شرب سالم بهره‌مند شدند

استان اردبیل در مجموع یک هزار و ۸۵۶ روستا و آبادی دارد که بدون در نظر گرفتن روستاهای تک خانواری، به بیش از یک هزار و ۷۸۰ روستای دارای سکنه می‌رسد و از ۴۵۴ روستای هدف‌گذاری‌شده استان در قالب طرح آب‌رسانی و محرومیت‌زدایی، ۲۸۳ مورد ابلاغ شده و در اقدامی کم‌نظیر آبرسانی به ۱۱۱ روستا در مدت یک‌ سال گذشته در راستای بهره‌مندی روستاییان از آب شرب سالم انجام شده است.

آموزش و پرورش اردبیل ۳۵۰ مدرسه در دست احداث دارد

بر اساس بررسی‌های جدید اداره‌کل آموزش و پرورش استان اردبیل، بیش از ۲۵۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد و در این راستا ۳۵۰ طرح مدرسه‌سازی در حال اجرا است که با بهره‌برداری از این مدرسه‌ها بخش عمده‌ای از کمبود فضای آموزشی جبران می شود و ۲۵۰ مدرسه کانکسی برچیده خواهد شد.

۵۰۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به ورزش اردبیل محقق شد

۱۰۰ درصد اعتبارهای سفر رئیس‌جمهور به ورزش استان اردبیل اختصاص یافته و از جمله ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر برای تکمیل طرح‌های ورزشی محقق شد و با تخصیص آن ۹ پروژه شامل زمین چمن گرمی، زمین چمن مشگین‌شهر، سالن روستای طولش شهرستان خلخال، زمین مینی چمن آراللو شهرستان اردبیل، زمین مینی فوتبال و سالن تخصصی رزمی آبی‌بیگلو شهرستان نمین، زمین مینی چمن روستا قره‌خان بیگلو شهرستان انگوت، زمین مینی چمن روستای خلیل‌آباد شهرستان اردبیل، سالن ورزشی تکواندو خلخال و سالن ورزشی روستای قره‌قیه مشگین‌شهر به بهره‌برداری رسید.

چهارمین برنامه کاروان ترویج الگوی کشت ملی در اردبیل برگزار شد

حدود ۱۸ هزار بهره‌برداری بخش کشاورزی استان اردبیل در چهارچوب چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی تحت آموزش چهره به چهره و گروهی قرار گرفتند و ترویج با موضوعات کشت مستقیم گندم دیم در روستای ارجستان مرکز ایردموسی شهرستان سرعین، کشت و مدیریت داشت سیب‌زمینی با آبیاری تحت فشار در روستای آقا باقر شهرستان اردبیل، آبیاری tape در مزارع غلات روستای نوجه ده شهرستان نمین، ارتقای بهره‌وری آب در زراعت گوجه فرنگی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در روستای ایلخچی کوثر از جمله برنامه‌های چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت ملی بود.

سه هزار تن قیر رایگان تحویل شهرداری‌های استان اردبیل شد

سه هزار تن قیر رایگان شامل تامین و تخصیص ۲ هزار و ۵۰۰ تن قیر رایگان در محله‌های هدف بازآفرینی شهری، تامین و تخصیص ۵۰۰ تن قیر رایگان مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن تحویل شهرداری‌های استان اردبیل شده است.

بیش از یک‌هزار کیلومتر کابل خودنگهدار در استان اردبیل اجرا شد

بیش از یک‌هزار کیلومتر سیم مسی به کابل خودنگهدار با هدف ارتقای سطح پایداری برق در استان اردبیل تبدیل شد؛ از جمله از مجموع ۲۲۵ کیلومتر شبکه پیش‌بینی شده برای تبدیل به کابل خود نگهدار در خلخال، در سال گذشته ۸۰ کیلومتر اجرا و تکمیل پروژه امسال نیز پیگیری شد؛ این پروژه با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

فاز اول بازسازی ورزشگاه تختی اردبیل با ۷۵ میلیارد ریال هزینه اجرا شد

ورزشگاه تختی که درون شهر اردبیل و در محدوده خیابان هلال احمر و بزرگراه شهدا واقع شده و در کنار زمین فوتبال شامل سالن چندمنظوره شهید آسمانی، استخر، سالن کشتی، سالن وزنه‌برداری و زمین خاکی تنیس است‌، فاز اول بازسازی و بهسازی جایگاه تماشاگران و جایگاه ویژه ورزشگاه آن با صرف اعتباری حدود ۷۵ میلیارد ریال انجام شد.

محوطه تاریخی پایگاه ملی شهر یئری مشگین‌شهر ساماندهی شد

منطقه باستانی معروف به شهریئری که با وسعت ۴۰۰ هکتار از مهم ترین مناطق باستانی ایران به شمار می‌رود و در ۶۰ کیلومتری غرب اردبیل واقع است، قدمتش بر اساس نتایج سه فصل کاوش‌های باستان‌شناسی به حدود ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. ساماندهی محوطه تاریخی پایگاه ملی شهر یئری و بهره‌برداری از آن همزمان با هفته میراث‌ فرهنگی انجام شد؛ فازهای قبلی ساماندهی این مجموعه در سال‌های گذشته انجام شده بود و فاز نهایی آن امسال به اتمام رسیده است و در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

۱۴۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل سنددار شد

در مجموع اراضی زراعی استان ۷۱۳ هزار هکتار است که از این میزان تا پایان شهریور سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار سنددار شده بود و امسال هم ۱۴۷ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل در قالب هفت هزار و ۵۰۰ قطعه سنددار شده که تمام این قطعات شامل قطعات و اراضی بزرگ مقیاس است؛ سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با ۱۵ شرکت قرارداد امضا کرده است که اقدام‌های مربوط به نقشه‌برداری و کاداستر اراضی کشاورزی را انجام دهند که بدون هزینه است و هزینه نقشه‌برداری که به ازای هر هکتار ۵۰۰ هزار تومان است، از کشاورزان دریافت نمی‌شود.

شناسایی آثار پنج هزار ساله در قلعه یری شهر کورائیم اردبیل

آثاری از فرهنگ چهار تا پنج هزار ساله کورا- ارس، عصر آهن، دوره اشکانی، ساسانی و صدر اسلام تا ایلخانی در قلعه یری در شهر کورائیم شهرستان نیر شناسایی شد؛ مطالعات آرکئوبوتانی (گیاه باستان‌شناسی) جهت شناخت محیط زیست و پوشش گیاهی منطقه و مطالعات پتروگرافی بر روی داده‌های سفالی و مطالعات استخوان‌شناسی جهت شناسایی پوشش جانوری منطقه بر روی آثار به دست آمده از این کاوش پیش‌بینی شده و انجام می‌شود.

اختصاص ۶ هزار میلیارد ریال به شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین

برای تکمیل و تسریع عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است؛ شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در چهار ناحیه در دست اجرا قرار گرفته که ناحیه عمرانی اول در سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار، ناحیه عمرانی دوم در سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار، ناحیه عمرانی سوم در سطح ۱۱ هزار هکتار و ناحیه عمرانی چهارم هم در سطح ۱۰ هزار هکتار در دست اجرا است.

تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

خرداد ؛ حل مشکل آب روستایی تا حمایت غذایی و درمانی از مادران بی‌بضاعت

برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات آب شرب ۲۴۵ روستای بیله‌سوار

برخلاف تصور عام و رایجی که اردبیل را جزو استان‌های پرآب به حساب می‌آورد، این خطه همچون نقاط دیگر کشور با پدیده کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند؛ چنان که ۲۴۵ روستای منطقه خروسلو از توابع شهرستان بیله‌سوار مغان متاسفانه در دهه‌های اخیر با مشکلات تامین آب آشامیدنی سالم روبه‌رو بوده‌ که البته این مشکل امسال با تلاش قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه و همچنین نصب پمپاژ و انتقال آب به مجتمع آب‌رسانی خروسلو از سوی دستگاه‌های اجرایی در حال برطرف شدن است.

اردبیل مقصد طرح حمایتی بنیاد ۱۵ خرداد از مادران خانواده‌های محروم شد

۴۳ هزار و ۵۰۰ خانوار با جمعیت بیش از ۹۰ هزار نفر در استان اردبیل تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند و با توجه به این شرایط اردبیل به عنوان مقصد اجرای طرح حمایت‌های غذایی و درمانی از مادران باردار خانواده‌های محروم انتخاب شد که ارائه کالا و خدمات به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر از جمله اقدام‌هایی است که با راه‌اندازی فروشگاه ویژه پیگیری می‌شود و تاکنون در چند استان دایر شده و در استان اردبیل نیز در حال پیگیری است.

۷۰۰ میلیارد ریال صرف تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی اردبیل شد

برای اجرای فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی ۲ اردبیل افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که بخشی از آن از محل اعتبارهای ملی سفر رییس جمهور به استان تامین شد و با بهره‌برداری رسمی از فاز دوم این تصفیه‌خانه که ظرفیت پالایش ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب پساب در شبانه‌روز را خواهد داشت، مجموع ظرفیت پالایش ۲ فاز به پنج هزار مترمکعب در شبانه‌روز افزایش خواهد یافت؛ شهرک صنعتی ۲ اردبیل به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین شهرک صنعتی استان نیازمند توجه بیشتر است و امید می‌رود با افتتاح فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب، مشکلات پالایش پساب خروجی واحدهای تولیدی برای چند سال آتی برطرف گردد.

۲۰ هزار میلیارد ریال در بخش آب استان اردبیل سرمایه‌گذاری شد

استان اردبیل دارای ۱۰ سد بزرگ و ۴۲ سد کوچک است و از سال گذشته تاکنون نیز ۲۰ هزار میلیارد ریال در بخش اّب استان از جمله سدسازی، آب‌های گرم معدنی و ارتقای کیفی آب سرمایه‌گذاری شده که با سرمایه‌گذاری و تامین اعتبار لازم، ۲ سد عنبران نمین و سد عمارت گرمی آماده افتتاح شده است و عملیات اجرایی پایاب سد خداآفرین و سد گیوی هم روند مطلوبی دارد که انتظار می‌رود با تامین اعتبارهای لازم در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی مرکز هوشمند ترافیک در مشگین‌شهر

بی‌توجهی به علایم و تابلوهای نصب شده موجب بروز مشکلات ترافیکی چندین ساله در مشگین‌شهر شده است و از همین رو برای اولین بار مرکز کنترل هوشمند ترافیک و اتاق مانیتورینگ با صرف اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی با اخذ مصوبه از شورای اسلامی شهر و امضای قراردادی با دانشگاه صنعتی شریف برای حل مشکل ترافیکی هسته مرکزی شهر و سایر معابر اصلی همچنین مدیریت بهینه ترافیک در این شهر راه‌اندازی می‌شود که نصب ۵۰ دوربین ثبت تخلفات با قدرت زوم بالا و پوشش ۱۰۰ درصدی معابر اصلی و میدان‌ها، استقرار یک دستگاه خودرو مجهز به چهار دوربین، رصد و ثبت هوشمند تخلف‌های رانندگی و اِعمال قانون از طریق اتاق مانیتورینگ از برنامه‌های پیش‌بینی شده در قالب این طرح است.

۴۳۶ واحد مسکونی در بافت فرسوده استان اردبیل بازسازی شد

بیش از ۳۰ درصد جمعیت استان اردبیل در بافت ناکارآمد و سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند، به طوری که در اردبیل ۲۰ سکونت‌گاه، در مشگین‌‍شهر ۱۲ سکونت‌گاه، در پارس‌‍آباد ۱۱ و در خلخال هفت محله شناسایی شده است و در همین راستا ۴۳۶ واحد مسکونی در قالب بافت فرسوده شهری در نقاط مختلف استان بازسازی و بهره برداری شد که عملیات بازسازی و نوسازی این واحدها در قالب ۲۸ طرح خودمالکی بافت فرسوده از سال ۱۴۰۰ با تسهیلات سه میلیارد ریال برای هر واحد آغاز شد و در مدت ۲ سال به بهره‌برداری رسید؛ ۲۴ واحد از این تعداد در شهر اردبیل در ۲ بلوک ۱۲ متری و متراژ ۹۰ متری افتتاح شد که برای احداث این واحدها ۷۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شد و میزان سرمایه گذاری در این واحدها به ۱۳۰ میلیارد ریال رسید.

ثبت روستای موئیل در زنجیره دهکده‌های جهانی گردشگری

سال میلادی گذشته تعداد ۱۳ روستا از کشور ایران برای پیوستن به زنجیره دهکده‌های جهانی نامزد شد بودند که روستای موئیل از توابع مشگین‌شهر که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان در دامنه‌های سرسبز کوه سبلان واقع شده است نیز از استان اردبیل برای ثبت در فهرست دهکده‌های جهانی گردشگری یونسکو نامزد شد؛ روستای هدف گردشگری موئیل علاوه بر داشتن مناظر بکر طبیعی دارای ۱۰ مجتمع آبدرمانی بوده و زمینه بسیار مناسبی برای رونق و توسعه صنعت گردشگری در زمینه آبدرمانی فراهم کرده است.

دریاچه شورابیل اردبیل ثبت ملی شد

دریاچه شورابیل به عنوان تنها دریاچه طبیعی داخل شهری کشور یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان اردبیل به شمار می‌رود و از اهمیت ویژه‌ای در حوزه میراث طبیعی برخوردار است و در همین راستا در نشست خردادماه شورای ثبت و حریم وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ثبت ژئوپارک دریاچه شورابیل در فهرست آثار ملی موافقت شد.؛ دریاچه شورابیل از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر اردبیل بوده و قدمت آن بر اساس مطالعات زمین‌شناختی بیشتر از دریاچه ارومیه است.

۲۳ هکتار واحد گلخانه‌ای در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید

اردبیل استانی کشاورزی_محور به شمار می‌رود و شرکت شهرک‌های کشاورزی استان دارای ۱۰ شهرک گلخانه‌ای متشکل از هفت واحد گلخانه در سطح یک هزار و ۷۰۰ هکتار بوده و سطح مفید گلخانه در شهرک‌های کشاورزی یک هزار و ۲۰۰ هکتار است و از این میزان ۶۰۰ هکتار به سرمایه‌گذاران واگذار شده و مابقی اراضی آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است؛ در همین راستا در سه ماه نخست سال جاری۲۳ هکتار واحدهای گلخانه‌ای استان به بهره‌برداری رسید و تاکنون از ۲۳ هکتار واحد گلخانه‌ای احداثی جدید ۲ هزار تن انواع محصول شامل فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، خیار، بادمجان و گل رز تولید و به بازارهای هدف به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه ارسال شده است.

۳۰ خانه محیط زیست در استان اردبیل افتتاح شد

۴۵۶ هزار هکتار از مساحت استان اردبیل در مجموع تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست است که ۱۷۴ هزار هکتار از مساحت استان جزو مناطق حفاظت شده و ۲۸۲ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع است و در همین راستا ۳۰ خانه محیط زیست در مناطق مختلف استان در سال جاری با هدف توسعه آموزش‌های مرتبط با حفاظت از محیط زیست، هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی و اجرایی و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد نیاز در حوزه محیط زیست راه‌اندازی شد.

۲۱ سازه آبخیز در استان اردبیل اجرا شد

با توجه به اثرهای طرح‌های آبخیزداری و نقش آنها در کنترل سیلاب و با توجه به اینکه کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک بوده و از یک زیست‌سازگان ناپایدار و شکننده برخوردار است و اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند نقش موثر و مهمی را ایفا نماید، از سال گذشته تاکنون ۲۱ سازه آبخیزداری با تامین اعتبارهای لازم اجرا شده که نقش موثری در جلوگیری از مخاطرات طبیعی به ویژه سیلاب در استان داشته است و در مجموع در سال‌های اخیر بیش از ۹۰۰ سازه مکانیکی در استان اجرا شده که با اجرای این طرح‌های آبخیز سالانه ۲۲ میلیون مترمکعب آب در این سازه‌ها ذخیره‌سازی شده است.

تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

تیر؛ از تشکیل ستاد ملی سیاست‌گذاری اردبیل تا تدوین سند توسعه اقتصادی ۱۲ شهرستان و ۷۰۳ روستا

تشکیل «ستاد ملی سیاست‌گذاری اردبیل» تصویب شد

وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشست مهر ۱۳۹۸ در خجند تاجیکستان برای توسعه گردشگری مشترک بین این کشورها، شهر اردبیل را برای سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری این کشورها انتخاب کرده بودند و در همین راستا و با توجه به ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه‌ کم‌نظیر گردشگری همچنین مواهب تاریخی، طبیعی، دینی و اقتصادی استان اردبیل، "ستاد ملی سیاست‌گذاری اردبیل" با ریاست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ماموریت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط با رویداد پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در جلسه چهارم تیر ۱۴۰۲ هیات دولت به تصویب رسید.

دهکده گردشگری پیله‌ سهران اردبیل جانمایی شد

عملیات احداث سد مخزنی پیله سهران در اردبیل با هدف ۲ جانبه کشاورزی و گردشگری از سال ۸۹ آغاز به‌کار کرد که پس از پایان طرح آن در بخش کشاورزی، از سال گذشته مطالعات گردشگری پروژه در دستور کار اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار گرفت که مطالعات امکان‌سنجی دهکده گردشگری از سوی مشاور در مرحله‌های پایانی قرار دارد و مجموعه‌های خدمات گردشگری از جمله هتل، مرکزهای سرگرمی و تفریحی، پذیرایی، فضاهای باز جمعی و تفرجگاهی در آن پیش‌بینی شده است؛ هدف اصلی این طرح در ابعاد کالبدی و محیطی، اجتماعی و فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی ارائه شده است و انتظار می‌رود با عملیاتی شدن آن در روستای پیله سهران از توابع بخش مرکزی شهرستان اردبیل شاهد ایجاد قطب جدید گردشگری شهری در استان باشیم.

سه خوشه صنعتی جدید در استان اردبیل اجرا می‌شود

با تشکیل خوشه‌های صنعتی که یکی از برنامه‌های مهم و راهبردی در راستای حمایت از تولید و اشتغال است، زمینه‌های همکاری اعضای خوشه که دارای تولید و محصولات مشابه هم هستند، تقویت و شبکه‌سازی می‌شود؛ در این چارچوب سه خوشه صنعتی فرش دستبافت، پلاستیک و لبنیات با موفقیت در استان اردبیل اجرا شده و فرآیند مطالعه و امکان‌سنجی توسعه سه خوشه صنعتی دیگر شامل صنایع چوب و مبلمان، پوشاک و شیرآلات ساختمانی نیز انجام شده است که به‌زودی این خوشه‌های صنعتی هم کار خود را آغاز خواهند کرد.

احیای بیش از ۱۱۰ واحد تولیدی راکد استان اردبیل در دولت سیزدهم

در حال حاضر در مجموع افزون بر یک هزار و ۱۲۴ واحد صنعتی، بیش از ۲۰۰ واحد معدنی و نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی دارای پروانه بهره‌برداری در اردبیل فعال هستند و افزون بر ۱۱۰ واحد تولیدی راکد با میزان اشتغال‌زایی در مجموع یک‌هزار نفر نیز در دولت سیزدهم احیا شدند و به این مجموعه و چرخه تولید بازگشته‌اند و به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، گام بعدی افزایش ظرفیت تولید این مجموعه‌های صنفی و صنعتی است.

بیش از یک‌هزار کیلومتر از حریم راه‌های استان اردبیل بهسازی شد

استان اردبیل در مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی شامل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی دارد که از افزون بر پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان، ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، یک هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و یک هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است؛ از سویی استان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش، دارای جاده‌هایی با پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند است و در همین راستا یک هزار کیلومتر از حریم راه‌های استان اردبیل در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تسطیح و بهسازی شد.

مطالعات آمایش سرزمینی و توسعه استان اردبیل ابلاغ شد

مطالعات آمایش سرزمینی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان اردبیل در قالب مجلدی به فرمانداران ۱۲ شهرستان ابلاغ شد و با ابلاغ این مطالعات تلاش می‌شود که طرح‌های توسعه‌ای براساس افق‌های پنج ساله، ۱۰ ساله و ۱۵ ساله مطابق این سند تهیه و تدوین شود و در کنار تدوین سند آمایش سرزمینی، مطالعات توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان‌های استان نیز ابلاغ شد تا در شهرستان‌ها فرمانداران و مدیران برنامه‌های توسعه‌ای و تحولی را انجام دهند.

ساخت نخستین پل سه طبقه معلق کشور در سرعین اردبیل آغاز شد

عملیات اجرایی نخستین پل تفریحی سه طبقه معلق کشور (هیبریدی) با حضور استاندار اردبیل و جمعی از مسئولان شهرستان سرعین در منطقه دربند ورگه‌سران آغاز شد و با توجه به احداث این مجموعه بزرگ گردشگری در سرعین، ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های زیرساختی در این زمینه اختصاص می‌یابد.

۲۸ درصد از اراضی کشاورزی استان اردبیل به آبیاری مدرن مجهز شد

کل اراضی آبی استان اردبیل ۲۵۲ هزار هکتار شامل ۳۶ هزار هکتار باغ و ۲۱۶ هزار هکتار زراعت است که عملیات اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری از سال ۷۴ در استان آغاز و تاکنون بیش از ۴۵ هزار هکتار به آبیاری مدرن مجهز شده است؛ حدود ۲۵ هزار هکتار نیز از سوی کشاورزان بدون استفاده از تسهیلات دولتی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است که با احتساب آن بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده که حدود ۲۸ درصد از اراضی کل استان را شامل می‌شود.

سند توسعه اقتصادی ۷۰۳ روستا و ۱۲ شهرستان استان اردبیل تدوین شد

سند توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی ۷۰۳ روستا و ۱۲ شهرستان استان اردبیل با محوریت توسعه اقتصادی، اشتغال و کارآفرینی تهیه و تدوین و تلاش شده است تا بر اساس ظرفیت و توانمندی شهرستان‌ها و مناطق روستایی استان حرکت‌های موثر در تقویت نظام اقتصادی و معیشت مردم رقم بخورد؛ جزییات دقیق برنامه‌ریزی‌ها بر اساس سند آمایش استانی ابلاغ و در این سند سعی شده در کنار تحلیل‌های اجتماعی و فرهنگی، نظام اقتصادی و زیست محیطی نیز مورد توجه قرار گرفته و ساختارهای سکونتی و همچنین مخاطرات زیست محیطی به دقت مورد رصد و پایش قرار بگیرد.

۹۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به روستاهای اردبیل اختصاص یافت

برخی روستاهای اردبیل در نتیجه کاهش بارش‌ها با کم‌آبی روبه‌رو شدند و در همین راستا امسال ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به روستاهای درگیر تنش آبی در اردبیل اختصاص یافت که روند اجرایی طرح‌های آبرسانی در روستاها را شتاب خواهد داد؛ طرح‌های مختلفی برای تامین پایدار آب شهرستان اردبیل در دست اجرا است که با جذب اعتبارات استانی و ملی تکمیل می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان در استان اردبیل ۴۳ درصد افزایش یافت

۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارهای صندوق پژوهش و فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان استان اردبیل اختصاص یافته و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این استان در مقایسه با سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است؛ هم‌اکنون ۱۲۶ مرکز رشد فعال، ۶۴ شرکت در مرحله پیش رشد و ۷۸ مورد دیگر هم در مرحله رشد و بالندگی قرار گرفته و افزایش ۴۳ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان بر اساس اعلام سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که متولی اصلی ارائه مجوز می‌باشد ، رشد خوبی برای اقتصاد فناورانه استان است.

پرداخت ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال خسارت خشکسالی به کشاورزان اردبیل

تاکنون ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال خسارت از بابت خشکسالی سال زراعی گذشته به کشاورزان استان اردبیل پرداخت شده است؛ در سال زراعی گذشته هشت برابر حق بیمه پرداختی توسط کشاورزان خسارت خشکسالی پرداخت شده و برای سال زراعی جاری نیز تمام مزارع شهرستان‌ها مورد پایش و بررسی قرار گرفته و پیوست‌های فنی لازم در سامانه مربوطه بارگذاری شده است.

تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

مرداد؛ از اصلاح خطوط انتقال آب تا راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی نظارت بر فضای مجازی

بیش از ۳۳ کیلومتر خط انتقال آب استان اردبیل اصلاح شد

اصلاح و توسعه ۳۳ هزار و ۲۳۱ متر از خطوط انتقال آب استان اردبیل با هدف افزایش توان تامین و افزایش کیفیت آب شرب مشترکان در زمینه اصلاح و توسعه خطوط انتقال آب از ابتدای فروردین تا پایان تیر در شهرستان‌های اردبیل، کوثر، خلخال، بیله‌سوار، جعفرآباد، پارس‌آباد ، اصلاندوز، گرمی، مشگین‌شهر، نیر، نمین و سرعین اجرا شد که اصلاح ۲۷۹ انشعاب آب، ۹۶۲ مورد رفع اتفاقات شبکه، انشعابات و خطوط انتقال، تعمیر و تعویض ۲۷ تابلو برق چاه، حفر سه حلقه چاه و پیگیری‌های لازم برای حفر پنج حلقه چاه در شهرها و روستاهای دارای تنش آبی از جمله اقدام‌های انجام شده در این طرح است.

۲۶ کیلومتر از راه‌های عشایری استان اردبیل بهسازی شد

۲۶ کیلومتر از راه‌های ارتباطی عشایر استان اردبیل شن‌ریزی و بهسازی شد و برنامه‌ریزی شده است تا پایان امسال نیز ۲۸ کیلومتر از راه‌های عشایری استان شن‌ریزی و بهسازی شد؛ از جمله در حوزه مشگین‌شهر و ۲ قشلاق این شهرستان راه ارتباطی عشایر به طول ۶ کیلومتر با هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. همچنین با توجه به تخریب برخی راه‌های عشایری مشگین‌شهر در اثر جاری شدن سیل، با هماهنگی اداره‌کل مدیریت بحران استانداری اردبیل و اختصاص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار حدود ۵۰ کیلومتر از راه‌های تخریب شده تسطیح و بازسازی شد.

مرکز شتاب‌دهی نظارت بر فضای مجازی در اردبیل راه‌اندازی شد

مرکز شتاب‌دهی تیک آپ به منظور نظارت و اندیشه‌ورزی در تولیدات و محتواهای فضای مجازی بعد از حدود چهار سال وقفه با حضور مسئولان دستگاه‌های فرهنگی در استان اردبیل راه‌اندازی شد؛ بخش‌های مختلفی در مرکز شتاب‌دهی تیک آپ از جمله اتاق نمایش فیلم، مانیتورینگ، آموزش و اتاق فکر وجود دارد که با همکاری دستگاه‌های مرتبط این مرکز در جهت نظارت و اندیشه‌ورزی در فضای مجازی و تولید محتواهای مناسب برای مخاطبان اقدام خواهد کرد.

۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال برای شبکه آبیاری گیوی اختصاص یافت

۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی گیوی در شهرستان کوثر اختصاص یافته که برای تکمیل سامانه انتقال شبکه گیوی ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با تکمیل آن سه هزار و ۷۲ هکتار اراضی کشاورزی منطقه زیرپوشش آبیاری قرار خواهد گرفت؛ این سامانه پیشرفت ۷۵ درصدی دارد و توسعه و بهبود اراضی دیم و باغات شهرستان کوثر (گیوی)، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت اهالی و افزایش جاذبه‌های توریستی شهرستان از هدف‌های احداث آن است.

طرح هادی ۸۴۲ روستا در استان اردبیل اجرا می‌شود

طرح هادی در ۸۴۲ روستای زیر ۲۰ خانوار استان اردبیل در یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت اجرا می‌شود؛ در این استان از مجموع یک‌هزار و ۸۵۹ روستا حدود یک‌هزار و ۱۷ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند که در تمام این روستاها طرح هادی اجرا شده و در سال جاری هم طرح هادی ۳۳۰ روستا با رویکرد عمران و آبادی اجرا خواهد شد؛ از سال گذشته تاکنون در ۲۲۸ روستا طرح هادی اجرا و برای اجرای آنها یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارهای استانی و ملی هزینه شده است.

طرح جهش تولید در ۳۴۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان اردبیل اجرا شد

طرح جهش تولید در ۳۴۰ هزار هکتار دیمزارهای استان اردبیل اجرا شد که در سال پیش رو این میزان به ۳۶۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت؛ سطح ابلاغی برای اجرای برنامه جهش تولید در دیمزارهای استان ۳۲۰ هزار هکتار بود که این طرح در سطح ۳۴۷ هزار و ۵۶۶ هکتار با مشارکت ۲۹ هزار و ۵۳۰ کشاورز دیم‌کار در یک هزار و ۱۵۱ آبادی اجرا شد.

ساخت چهار کتابخانه نیمه‌کاره استان اردبیل از سرگرفته شد

عملیات احداث چهار باب کتابخانه در مناطق مختلف استان اردبیل شامل کتابخانه مرکزی پارس‌آباد مغان که از ۱۵ سال قبل با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی راکد مانده بود، کتابخانه مرکزی خلخال با ۱۰ درصد پیشرفت، کتابخانه بخش قصابه با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی اردبیل که عملیات اجرایی آن از ۱۵ سال قبل شروع شده و نیمه‌کاره مانده بود، با همت دولت سیزدهم و تامین اعتبار لازم فعال شد.

۱۱ طرح ورزشی در اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد

امسال ۱۱ پروژه ورزشی در نقاط مختلف استان اردبیل افتتاح خواهد شد و به بهره‌برداری خواهد رسید که از این تعداد هشت پروژه ورزشی مربوط به هفته دولت و از جمله شامل تالار وزنه برداری شهدای مدافع حرم اردبیل، زمین چمن مصنوعی پوریای ولی شهرستان خلخال، زمین مینی چمن روستای بفراجرد خلخال، مرمت و بهسازی مجموعه ورزشی تختی اردبیل، مرمت و بهسازی پیست دو و میدانی سالن سرپوشیده مجموعه ورزشی علی دایی اردبیل، پیست اسکی روی چمن فندوقلوی نمین و خوابگاه ورزشی خلخال است.

تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

شهریور؛ از تحقق ۹۴ درصد مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهور تا آغاز خط دوم انتقال گاز

۳۸۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی به مدارس استان اردبیل ارسال شد

۳۸۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی به مدارس دولتی محروم و کم‌برخوردار در نقاط مختلف استان اردبیل در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید ارسال شد که شامل سیستم گرمایشی، چاپگر، تجهیزات مورد نیاز هنرستانی، صندلی معلم، میز دانش‌آموز و کمد است که به مدارس دولتی محروم و کم‌برخوردار، روستایی و تازه تاسیس ارسال می‌‍‌‍شود.

باغ‌های استان اردبیل شناسنامه‌دار می‌شود

طرح شناسنامه‌دار کردن باغات استان اردبیل با هدف ارتقای استاندارد و سلامت محصولات تولیدی کشاورزان و باغداران در راستای ارتقای استانداردهای محصولات تولیدی و اطمینان از سلامت محصول ارائه شناسنامه باغات در دستور کار قرار گرفته و پایش لحظه‌ای و رصد مستمر وضعیت باغات و تولیدات باغداران و کشاورزان از نظر استفاده از انواع سموم و کودهای کشاورزی و میزان تولید از هدف‌های اجرای این طرح است تا شرایط برای مدیریت تولید، حمل و نقل، فراوری محصول، کمک به بازاررسانی فراهم شود.

۹۴ درصد از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل محقق شد

۹۴ درصد از مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل در اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی و اقتصادی به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان محقق شد و این سفر آیت‌الله رئیسی در پاییز ۱۴۰۰ زمینه‌ساز تحرک‌بخشی به اقتصاد استان به‌ویژه در طرح‌های عمرانی و اقتصادی شد و پیشرفت فیزیکی طرح‌های بزرگ مانند راه‌آهن اردبیل به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

۷۰ میلیارد ریال برای ساماندهی جاده گردشگری اردبیل- سردابه اختصاص یافت

۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی جاده اردبیل به سردابه تختصیص یافت که با اختصاص این میزان اعتبار پنج کیلومتر مسیر از روستای حمل‌آباد تا خشکه‌رود ساماندهی می‌شود؛ ساماندهی این جاده از مطالبه‌های اساسی مردم منطقه و گردشگران بود و با توجه به افزایش تردد و جلوگیری از تصادف خودروها در این مسیر، ساماندهی و آسفالت‌ریزی در دستور کار قرار گرفت.

۵۷ دهنه پل‌ و ابنیه فنی در راه‌های ارتباطی استان اردبیل بهسازی شد

در پنج ماهه امسال ۵۷ دهنه پل و ابنیه فنی در راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان اردبیل بهسازی و تعمیر شد که از این تعداد ۱۱ دستگاه پل بزرگ و ۴۶ دستگاه دیگر نیز پل و آبرو کوچک و ابنیه فنی آسیب دیده بود و برای بهسازی این پل‌ها و ابنیه آسیب‌دیده در مجموع حدود ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شد

۸۰۰ مددجوی کمیته امداد در استان اردبیل صاحب شغل شدند

امسال ۸۰۰ فرصت شغلی جدید از جمله در بخش‌های دامداری، قالیبافی، کشاورزی و خدمات برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان اردبیل ایجاد و برای فراهم کردن زمینه اشتغال این تعداد مددجو، حدود ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زا و کم‌بهره پرداخت شده است.

اردبیل برترین استان کشور در اجرای طرح نهضت ملی مسکن شد

استان اردبیل در اجرا و آماده‌سازی ۱۱ طرح مربوط به شهرک‌های طرح نهضت ملی مسکن به عنوان استان پیشران و برتر در بین استان‌های کشور شناخته شد؛ این طرح‌ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مساحت ۷۶۶ هکتار با پیشرفت ۲۱ درصد در اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال، کوثر و نمین در حال اجرا است و در مجموع ۱۱۸ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان اردبیل ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۵۵ هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند و ۴۴ هزار نفر به تایید نهایی رسیدند.

کاروانسرای صائین شهرستان نیر ثبت جهانی شد

کاروانسرای صائین شهرستان نیر در فهرست جهانی آثار تاریخی و طبیعی یونسکو ثبت شد؛ پرونده "کاروانسراهای ایران" به تازگی در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تایید و ثبت شد که این پرونده شامل ۵۴ کاروانسرا از ۲۴ استان ایران و کاروانسرای سنگی شهرستان نیر نیز یکی از آنها بود.

پروژه‌های نیمه‌تمام خلخال در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد

از آغاز فعالیت دولت سیزدهم همه پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌کاره راکد، متوقف و رها شده از سال‌های گذشته این شهرستان تعیین تکلیف شدند و در همین راستا افزون بر ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه‌های عمرانی خلخال تخصیص یافت که به استثنای پروژه نیمه‌کاره کمربندی خلخال سایر پروژه‌های راکد، متوقف و نیمه‌کاره رها شده از سال‌های قبل فعال شدند و تعدادی در همین ۲ سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

پروژه احداث خط دوم انتقال گاز به استان اردبیل آغاز شد

طرح عمرانی دومین خط انتقال گاز به استان اردبیل به عنوان بزرگترین طرح عمرانی در این حوزه کلنگ‌زنی شد تا علاوه بر تقویت پایداری شبکه توزیع، نیاز گلخانه‌های بزرگ شمال استان به انرژی را تامین کند؛ این خط از منطقه چلوند استان گیلان به امتداد ۵۵ کیلومتر و با ۲۰ میلیون یورو و ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده طی ۱۵ ماه اجرایی شود و با تکمیل آن ظرفیت تامین گاز در استان از روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب به ۲۵ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

۲۶۷ کودک کار در اردبیل راهی مدرسه می‌شوند

زمینه‌ تحصیل ۲۶۷ کودک کار و خیابانی در اردبیل با کمک خیران و همراهی اداره‌کل آموزش و پرورش استان فراهم شد؛ کودکان کار و خیابانی این استان در سال‌های گذشته از تحصیل مناسب و شایسته محروم مانده بودند که با شناسایی و ساماندهی آنها و با استفاده از ظرفیت خیران و موسسه‌های خیریه زمینه رفع نیازها و ادامه تحصیل آنها فراهم شد؛ در این طرح هزینه‌های تحصیلی و سایر نیازمندی‌های جامعه هدف تامین و به حساب خانوارها پرداخت می‌شود تا امکان ادامه تحصیل کودکان کار و خیابانی فراهم شود.

مهر؛ از آبرسانی به ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در روستای حور تا تعیین تکلیف کامل سندهای اراضی ملی

برنامه چهار ساله توسعه کلانشهر اردبیل تصویب شد

با هدف توسعه کلانشهر شهر اردبیل در قالب برنامه مدون و با موافقت اعضای شورای شهر، برنامه راهبردی عملیاتی چهار ساله توسعه شهر اردبیل تصویب شد؛ در این برنامه چهار ساله نظرات نخبگان و صاحبنظران شهری جمع‌آوری و اعمال شده است و با دعوت از اساتید دانشگاهی، کارشناسان متخصص و صاحبنظران حوزه شهری پس از بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی متعدد مطرح و در نهایت تصویب شده و اجرا خواهد شد.

۵۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی اردبیل پرداخت شد

اردبیل جزو استان‌هایی است که در تسهیل و رفع موانع تولید رتبه برتر کشور را کسب کرده و در همین راستا از محل تسهیلات سفر رئیس‌جمهور بالغ بر۵۶ هزار میلیارد ریال به واحدهای تولیدی و صنعتی این استان پرداخت شده است؛ همچنین ۶۲ مورد قوانین مخل کسب و کار شناسایی شده که ۳۳ مورد آن در استان برطرف شده، ۲۲ مورد به تهران ابلاغ شده و پنج مورد در حال بررسی است که پس از بررسی نهایی به تهران ارسال می‌شود.

۶ هزار و ۵۰۰ نفر در نمین از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند

طرح آبرسانی به روستای حور شهرستان نمین با اعتبار افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال و تامین آب آشامیدنی ۶ هزار و ۵۰۰ نفر با حضور جمعی از مسئولان استانی و اهالی منطقه به بهره‌برداری رسید؛ برای این طرح یک ایستگاه پمپاژ، اجرای خط انتقال به‌طول ۲ هزار و ۱۰۰ متر، اجرای نیرو رسانی به‌طول بیش از ۲ هزار متر و حفر یک حلقه چاه با ۱۶ لیتر برثانیه آبدهی اجرا شده و منابع آب آن به‌ صورت مستقیم از چاه تامین می‌شود.

۸۲ حلقه چاه غیرمجاز در استان اردبیل مسدود شد

۸۲ حلقه چاه غیرمجاز در استان اردبیل در ۶ ماهه نخست سال جاری و بیش از ۲۵ حلقه از این چاه‌ها در یک ماه اخیر مسدود شد که در اثر انسداد این چاه‌ها بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در منابع آبی استان صرفه‌جویی شد گردید و به گفته مسئولان امر با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی حدود ۷۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز تا پایان سال‌ مسدود خواهد شد.

۱۰۰ درصد از اراضی ملی استان اردبیل سنددار شد

در راستای اجرای طرح کاداستر و حدنگار ۱۰۰ درصد اراضی ملی استان اردبیل از سند مالکیت ثبتی برخوردار شدند؛ تاکنون برای افزون بر ۹۷۲ هزار هکتار از اراضی ملی واقع در محدوده این استان سند مالکیت ثبتی صادر شده که شامل ۱۰۰ درصد اراضی ملی شناسایی شده در استان است.

۱۳ واحد تولیدی راکد در استان اردبیل به چرخه تولید بازگشت

امسال راه‌اندازی دوباره ۲۰ واحد تولیدی راکد و غیرفعال در این استان هدف‌گذاری و از این تعداد زمینه فعالیت دوباره ۱۳ واحد تولیدی فراهم شده و با بازگشت این واحدهای تولیدی به چرخه تولید برای بیش از ۲۰۰ نفر در استان اشتغال ایجاد شده است؛ راه‌اندازی دوباره واحدهای تولیدی و صنعتی راکد در شهرک‌های صنعتی استان ۶۵ درصد تحقق یافته و قرار است هفت مورد از واحدهای تولیدی باقی مانده نیز تا پایان امسال از رکود خارج شود.

۱۶ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان شهری اردبیل اضافه شد

با پیگیری شهرداری اردبیل برای خرید ۶۰ دستگاه اتوبوس جدید، سری اول آنها شامل ۱۶ دستگاه اتوبوس با هماهنگی رئیس پلیس راهور استان به ناوگان حمل‌ونقل شهری اضافه شد و در کنار اینها ۱۱ دستگاه اتوبوس دیگر با به‌روزرسانی و بازسازی اساسی به ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اضافه می‌شود.

۲۶۲ رشته قنات در اردبیل شناسایی شد

۲۶۲ رشته قنات در مناطق مختلف استان اردبیل شناسایی شد و ۵۰ رشته قنات مورد احیا و مرمت قرار گرفت؛ ۲۱۲ رشته قنات همچنان برای تامین بخشی از منابع آبی کشاورزان و روستاییان مورد استفاده قرار می‌گیرد و از تعداد قنات‌های حفر شده در استان ۱۸ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که البته ۲۰ درصد آنها در سال‌های گذشته خشک شده و یا مورد بی‌توجهی بهره‌برداران قرار گرفته و ۹۰ درصد قنات‌های موجود در استان اردبیل با کاهش آب‌دهی روبه‌رو شده است.

۷۰۰میلیارد ریال به اجرای کمربندی سوم اردبیل اختصاص یافت

پس از یک دهه بلاتکلیفی پروژه کمربندی سوم شهر اردبیل، بررسی‌های لازم در راستای فعال شدن این پروژه انجام شد و بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافت و عملیات اجرایی هم به‌زودی آغاز خواهد شد؛ با توجه به وضعیت نامناسب ورودی‌های اصلی اردبیل در ۲ سال گذشته طرح‌های ساماندهی چهار ورودی شهر بررسی و تصویب شد.

تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

آبان؛ فعالیت دوباره کارخانه شیرآلات قهرمان و راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در پارس‌آباد

شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه به ۲۷ درصد رسید

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در حال حاضر شاخص برخورداری این استان از بزرگراه ۲۷ درصد است که با بهره‌برداری از ۶۰ کیلومتر بزرگراه دیگر تا پایان سال جاری این میزان به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت که از این میزان ۳۵ کیلومتر از بزرگراه اردبیل- سرچم در قالب قطعات دو، سه، چهار و هفت آماده افتتاح بوده و چهار کیلومتر مسیر در محدوده روستای بودالالو به روی خودروهای عبوری گشوده شده است.

کارخانه شیرآلات قهرمان گرمی مغان به چرخه تولید بازگشت

مشکلات مالیاتی کارخانه شیرآلات بهداشتی و صنعتی قهرمان در گرمی مغان با پیگیری فرمانداری، استانداری و دستگاه قضایی استان برطرف شد و با شروع به کار دوباره این مجموعه بزرگ صنعتی از ابتدای آبان‌ماه، ۱۸۰ کارگر که به صورت مستقیم و ۲۰۰ کارگر که به صورت غیرمستقیم در بخش‌های مختلف آن فعالیت می‌کردند نیز سایر دست‌اندرکاران کارخانه به سر کار خود بازگشتند؛ همچنین مدیر و سرمایه‌گذار کارخانه به سازمان صنعت و معدن استان اردبیل قول داد تا زمینه اشتغال ۵۰ نیروی انسانی دیگر را در این واحد صنعتی فراهم کند.

وانت‌بارهای میوه‌فروش در ۵۳ نقطه اردبیل ساماندهی می‌شوند

وانت‌بارهای میوه‌فروش که در چند سال گذشته در نقاط مختلف اردبیل به صورت پراکنده مشغول فعالیت و موجب نارضایتی مردم شدند، ساماندهی‌شان با هدف پیشگیری از سد معبر و کاهش ترافیک شهری در دستور کار شهرداری قرار گرفت تا بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی جانمایی ۵۳ نقطه محل اجرای طرح انجام شود.

ظرفیت آبرسانی نمین ۲ برابر می‌شود

ساکنان شهرستان نمین سال‌ها با مشکل کمبود آب روبه‌روبه بودند اما با پروژه‌ای که در این زمینه در دست اجرا است، ظرفیت آبرسانی به نمین، عنبران و پنج روستای همجوار بیش از ۲ برابر شده و مشکل آبرسانی مردم منطقه با تکمیل این پروژه برطرف می‌شود.

مرکز درمان ناباروری پارس‌آباد مغان راه‌اندازی شد

تنها مرکز درمان ناباروری منطقه مغان با نام "آنا" در درمانگاه شفا بیمارستان شهدای شهرستان پارس‌آباد راه‌اندازی شده و روزهای یکشنبه از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح آماده خدمت‌رسانی به مراجعان است.

شعبه بانک خون بندناف رویان در مشگین‌شهر و پارس‌آباد راه‌اندازی می‌شود

مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان از راه‌اندازی شعبه‌های بانک خون بندناف رویان در شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد از توابع استان اردبیل خبر داد و گفت: نمایندگی بانک خون بندناف رویان این استان در پی فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب، به یکی از دفترهای فعال در سطح کشور تبدیل شده است که از همین رو از ایجاد شعبه‌های جدید در شهرستان‌های مختلف پشتیبانی می‌شود و در پی گسترش فعالیت‌ها از جمله با راه‌اندازی ۲ شعبه‌ جدید نمایندگی بانک خون بندناف رویان در مشگین‌شهر و پارس‌آباد هستیم.

پنج مشکل اولویت‌دار حوزه سلامت استان اردبیل اعلام شد

کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت استان اردبیل پنج مشکل اولویت‌دار این حوزه در استان را جمع‌بندی و شامل بالا بودن میزان مرگ و میر در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، بالا بودن میزان ابتلا به سرطان مری و معده در مردان و سرطان سینه در زنان، بالا بودن میزان خودکشی، بالا بودن میزان حوادث ترافیکی و جاده‌ای به‌ویژه در جاده‌های شمالی استان و نامناسب بودن وضعیت دفع فاضلاب عنوان کردند.

پروژه سد معیشتی گورانسراب خلخال پس از ۱۰ سال از بلاتکلیفی خارج شد

پروژه سد معیشتی گورانسراب خلخال بعد از ۱۰ سال از بلاتکلیفی خارج و با تامین اعتبارات، عملیات اجرایی آن آغاز شد؛ همچنین با توجه به اهمیت سدهای معیشتی در پیشرفت کشاورزی و اقتصادی منطقه تکمیل سدهای معیشتی در دستور کار قرار گرفت که در این راستا طی ماه‌های گذشته سد معیشتی بلیل در این شهرستان نیز به بهره‌برداری رسید.

۱۰ واحد تولیدی راکد در استان اردبیل احیا شد

۱۰ واحد تولیدی صنعتی و معدنی راکد استان اردبیل در زمینه‌های ماشین‌سازی، ساخت تریلی، تولید ماشین‌آلات راه‌سازی، پروفیل یوپی‌سی، محصولات بتنی، شن و ماسه، جوراب‌بافی، بسته‌بندی آب معدنی، تولید خمیر از ضایعات کاغذ و گرانول از ضایعات در سال جاری احیا شد که با مجموع سرمایه‌گذاری یک هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال پس از احیا ۹۶ فرصت شغلی فراهم کردند.

۹ هزار و ۲۷۲ مشترک بر تعداد مشترکان گاز در اردبیل افزوده شد

۹ هزار و ۲۷۲ مشترک در هفت ماهه امسال بر شمار مشترکان شرکت ملی گاز در استان اردبیل افزوده شد که ۷۴ مورد آنها مربوط به صنایع کوچک بود و مجموع مشترکان گاز استان در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و غیره به ۵۵۵ هزار و ۶۶۲ مشترک رسید و یک هزار و ۸۰۵ مشترک نیز واحدهای صنعتی مستقل و بزرگ هستند.

هنرمندان صنایع دستی اردبیل ۱۲ مهر اصالت ملی دریافت کردند

صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان اردبیل امسال در هفتمین دوره داوری اصالت صنایع‌دستی ۱۲ مهر اصالت ملی دریافت کردند که هفت اثر از پنج هنرمند در رشته‌های بافته‌های داری، ورنی‌بافی، گلیم‌بافی مهر اصالت ملی دریافت کردند همچنین سه مهر اصالت نیز در رشته‌های صنایع‌دستی فلزی از جمله قلم‌زنی و زیورآلات سنتی و یک مهر اصالت ملی در رشته منبت چوب و یک مهر اصالت ملی در رشته خراطی سهم صنعتگران اردبیلی در این دوره بود.

شهرک انرژی‌های خورشیدی در استان اردبیل احداث می‌شود

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت شهرک‌های صنعتی و استانداری اردبیل، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان و شرکت توزیع نیروی برق استان، احداث شهرک انرژی‌های خورشیدی در راستای ترویج بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر و به منظور حمایت از مشارکت بخش خصوصی در تولید برق پاک در استان هدف‌گذاری شده است؛ برای احداث شهرک انرژی خورشیدی چندین نقطه در استان اردبیل از سوی دستگاه‌های مربوطه شناسایی و معرفی شده که در صورت دارا بودن شرایط لازم بهترین مکان ممکن برای احداث آن انتخاب و تملک خواهد شد.

۳۶۰ واحد نهضت ملی مسکن در استان اردبیل آماده افتتاح شد

۳۶۰ واحد مسکونی در استان اردبیل آماده افتتاح شد؛ در مجموع احداث ۳۰ هزار واحد مسکن در این استان تا پایان دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن هدف‌گذاری شده است و به اذعان کارشناسان وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور، اردبیل در اجرای این طرح جزو ۶ استان موفق کشور بوده است.

نقشه راه مقابله با بحران سالمندی استان اردبیل آماده شد

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل از آماده‌سازی نقشه راه برای مقابله با بحران سالمندی در این استان خبر داد و گفت: با بررسی حدود ۳۰ شاخص مرتبط با حوزه جمعیت و فرزندآوری به تفکیک شهرستان‌های استان نقشه راه برای مقابله با بحران سالمندی آماده شده که با تحلیل و استفاده از آن، موضوعات دارای اولویت هر شهرستان قابل استخراج است.

چهار طرح درمانی و بیمارستانی در اردبیل افتتاح شد

بخش‌های اتاق عمل و ارتوپدی زنان و مردان بیمارستان امام خمینی (ره) و بخش عمومی و درمانگاه زخم بیمارستان امام رضا (ع) شهر اردبیل در آیینی به مناسبت روز پرستار با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد که با بهره‌برداری از اتاق عمل و ارتوپدی زنان و مردان بیمارستان امام خمینی(ره) که دارای سه اتاق و ۳۲ تخت است، خدمات تخصصی ارتوپدی و عمل در این واحد بیمارستانی ارائه می‌شود؛ همچنین بخش جنرال و درمانگاه زخم بیمارستان امام رضا (ع) با حضور استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی استان اردبیل افتتاح شده و به بهره‌برداری رسید که در بخش عمومی بیمارستان امام رضا (ع) که با ۲۳ تخت بیمارستانی و با جذب کارکنان مجرب و متخصص افتتاح شد، بیماران دارای زخم پای دیابتی و سایر بیماران بستری خواهند شد.

تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

آذرماه ؛ راه‌اندازی بزرگترین مجموعه ورزشی آموزش و پرورش کشور در کمتر از سه ماه

بزرگترین مجموعه ورزشی آموزش و پرورش کشور در اردبیل افتتاح شد

مرحله نخست پروژه ایجاد بزرگترین مجموعه ورزشی آموزش و پرورش کشور شامل هفت فضای روباز ورزشی با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال در آیینی با حضور جمعی از مسئولان استانی در شهرک شهید رجایی اردبیل افتتاح شد؛ این طرح در مدت کمتر از سه ماه و در زمینی احداث شده است که پیش‌تر در فهرست زمین‌های مازاد و در معرض فروش قرار گرفته بود ولی با تهیه طرحی فضایی بلااستفاده به یک مجموعه ورزشی تبدیل شد که از جمله شامل یک باب زمین فوتبال ۹ هزار مترمربعی، ۲ باب زمین مینی فوتبال به مساحت ۲ هزار مترمربع، یک باب زمین کفپوش روباز برای فوتبال گل‌کوچک به مساحت ۳۵۰ مترمربع، یک باب زمین والیبال ساحلی به مساحت ۳۰۰ مترمربع و یک پیست دو و میدانی به مساحت سه هزار مترمربع بوده و احداث سالن ورزشی ۲ هزار نفری، خوابگاه ۵۰۰ نفری، هنرستان تربیت بدنی، تالار و غذاخوری یک هزار و ۵۰۰ مترمربعی از جمله اقدام‌های پیش‌بینی شده برای بخش دوم این طرح است.

اختصاص ۱۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای طرح‌های پایاب سدهای استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اختصاص ۱۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل عملیات اجرایی طرح‌های پایاب سدهای این استان خبر داد و اعلام کرد: با این میزان اعتبار طرح‌های نیمه‌تمام این حوزه تا نیمه سال آینده تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد که تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام پایاب سدها و توسعه کشت گلخانه‌ای اولویت‌های بخش کشاورزی این استان است.

۳۴ کانون فرهنگی هنری تخصصی ویژه بانوان در استان اردبیل تاسیس شد

بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان اردبیل پیش‌تر فعال بوده و ۳۴ کانون فرهنگی هنری ویژه خواهران نیز در سال جاری در مساجد استان تاسیس شده است و به گفته مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، روند تاسیس کانون‌های ویژه خواهران در سایر مساجد استان در سال آینده نیز پیگیری می‌شود و بانوان فعال دغدغه‌مند عضو کانون‌ها و علاقه‌مند به حوزه‌های فرهنگی و تربیتی می‌توانند فرم تقاضای تاسیس کانون ویژه خواهران را از سامانه زیست‌بوم بچه‌های مسجد دریافت و با تایید امام جماعت یا هیات امنای مساجد در این زمینه اقدام کنند.

۹۰ درصد زمین مورد نیاز مسکن ملی در استان اردبیل تامین شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ۹۰ درصد زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن ملی در این استان تامین شده و ۱۰ درصد زمین باقی مانده هم تا یک ماه آینده تامین می‌شود؛ ۱۱۹ هزار متقاضی طرح مسکن ملی از استان در سامانه این طرح ثبت‌نام کرده بودند که پس از بررسی‌ها ۴۱ هزار نفر حائز دریافت مسکن ملی شدند و از میان آنها ۲۸ هزار و ۷۹۳ نفر وجه ۴۰ میلیون تومان و بالاتر را پرداخت کردند که ۲۳ هزار و ۹۲۶ نفر از مرکز استان و مابقی نیز از شهرستان‌ها بودند.

۶۸ درصد تعهد اشتغال حوزه صنعت و معدن استان اردبیل محقق شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از تحقق حدود ۶۸ درصدی تعهد ایجاد اشتغال در حوزه‌های صنعت و معدن این استان در سال جاری خبر داد و تشریح کرد: تعهد اشتغال ۱۴۰۲ استان اردبیل ایجاد چهار هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی در حوزه‌های صنعت و معدن بود که در هفت ماه گذشته بیش از تعهد مورد نظر تحقق یافت و بیش از سه هزار فرصت شغلی در مجموع با تلاش‌های صورت گرفته در بخش‌های صنایع، معادن و صنوف تولیدی ایجاد و در سامانه رصد اشتغال کشوری ثبت شده که در صورت لزوم قابلیت راستی‌آزمایی دارد.

۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در استان اردبیل پرداخت شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل از پرداخت نزدیک به ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی به متقاضیان واجد شرایط در سال جاری در این استان خبر داد و اظهار کرد: این تسهیلات در راستای حمایت از کسب و کارهای خانگی به ۸۰۸ طرح در حوزه مشاغل خانگی پرداخت شد و زمینه اشتغال ۹۸۱ نفر را در استان فراهم کرد و در همین راستا تعداد هفت هزار و ۱۸۴ فقره مجوز کسب و کار خانگی از ابتدای سال جاری صادر شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۲ برابر افزایش داشت و برای تحقق این مهم افزون بر یک هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار در حوزه مشاغل خانگی به این استان تخصیص یافته بود که ۴۰۰ میلیارد ریال دیگر هم به آن افزوده شد.

پنج محصول فناورانه دانشگاه محقق اردبیلی رونمایی شد

پنج محصول فناورانه دانشگاه محقق اردبیلی شامل نرم‌افزار تمرینات پلاریزه و قلبی تنفسی، قالب خود تزریق ساخته، سیستم تصویربرداری مغناطیسی زمین، سرم جنین گاوی (FBS) و دستگاه آسیاب گلوله‌ای آزمایشگاهی در آیینی در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن ‌بازار استان اردبیل با هدف معرفی استعدادها و ایده‌های تبدیل به ثروت شده، رونمایی شد.

فاز اول مجتمع آبرسانی خروسلو مغان به بهره‌برداری رسید

فاز اول مجتمع آبرسانی منطقه خروسلو مغان موسوم به "آج اشمه" با هدف پایدار سازی آب شرب ۲۳۴ روستا و قشلاقات شهرستان‌های بیله سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز به بهره‌برداری رسید که فاز اول این پروژه شامل ایستگاه پمپاژ مجتمع آبرسانی است و با انتقال ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب، بیش از ۲۱ هزار و ۴۱۸ روستانشین از آب پایدار برخوردار می‌شوند؛ مجتمع آبرسانی خروسلو با دورنمای تامین آب ۲۳۴ روستا تا سال ۱۴۲۵ اجرا می‌شود و در فاز دوم این پروژه بزرگ عمرانی، تصفیه‌خانه نیز احداث خواهد شد.‌
برای رفع مشکل آب روستاها و قشلاقات مغان، تاکنون ۴۳۴ کیلومتر خط انتقال، ۲۵۰ کیلومتر شبکه، ۱۱ ایستگاه پمپاژ آب و ۱۶ مخزن با حجم کلی هشت هزار و ۴۰۰ متر مکعب گنجایش اجرا و احداث شده است.

تدوین برنامه عملیاتی پروژه‌های پیشران صنعت برق استان اردبیل

برنامه عملیاتی پروژه‌های پیشران صنعت برق استان اردبیل تدوین شد و هشت پست فوق توزیع نیز در مناطق مختلف اجرا شده و یا در دست اجرا است که با اجرا و تکمیل این پروژه‌ها شبکه برق استان پاسخگوی نیازهای ‌بخش‌های مختلف صنعتی، تجاری و خانگی خواهد بود.
در حال حاضر ظرفیت تولید برق استان اردبیل یک هزار و ۴۶۰ مگاوات است که عمده تولید برق استان با میزان یک هزار و ۴۴۰ مگاوات مربوط به نیروگاه سبلان است که ۶ واحد گازی دارد و در این نیروگاه به عنوان اصلی‌ترین واحد تولید برق استان، سه واحد دیگر هم وارد مدار شده است که با حضور رئیس‌جمهور افتتاح رسمی خواهد شد.

یک‌هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال برای حل مشکلات قضایی استان اردبیل تخصیص یافت

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نشست خبری پایان سفر به اردبیل گفت: برای برطرف کردن مسائل و مشکلات مراکز و مراجع قضایی استان اردبیل یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار در ۲ سال گذشته تخصیص یافته است.

۷۹۸ هکتار اراضی ملی در استان اردبیل رفع تصرف شد

۷۹۸ هکتار از اراضی ملی واقع در محدوده استان اردبیل با ارزش بیش از ۵۵ میلیارد ریال در هشت ماهه سال جاری با تلاش نیروهای یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از دست متصرفان خارج و به بیت‌المال بازگردانده شد؛ همچنین ۳۸ فقره پرونده درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در مراتع ملی به مساحت ۲.۶۵ هکتار در این مدت تشکیل و به مراجع قضایی استان ارسال شده است.

چهار مدرسه با ۱۱ کلاس درس در استان اردبیل افتتاح شد

چهار واحد آموزشی با ۱۱ کلاس درس که با مشارکت خیران مدرسه‌ساز در استان اردبیل احداث شده است، در آیینی با حضور جمعی از مسئولان به بهره‌برداری رسید که شامل مدرسه سه کلاسه روستای خراوان، مدرسه ۲ کلاسه روستای مزرعه‌جهان شهرستان مشگین‌شهر، مدرسه سه کلاسه روستای کریق، مدرسه سه کلاسه روستای قزل قیه بخش هیر شهرستان اردبیل بود.

سامانه اینترنتی نظارتی تاکسی و مدیریت جامع بار در اردبیل رونمایی شد

۲ سامانه اینترنتی نظارتی تاکسی و مدیریت جامع بار در راستای پروژه‌های هوشمندسازی حمل‌ونقل درون‌شهری در آیینی به‌مناسبت روز ملی حمل و نقل با حضور جمعی از مسئولان استانی از سوی شهرداری اردبیل رونمایی شد که با استفاده از سامانه باربرگ‌های وانت‌بارها که به سامانه سوخت کشور وصل شده است، مدیریت جامع حوزه بار و هوشمندسازی حمل بار در اردبیل را عملیاتی می‌کند و رصد پیمایش تاکسی‌ها، مرخصی رانندگان، تعامل متنی و صوتی با رانندگان و تمدید پروانه با کارکرد در راستای خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان نیز از مزیت‌های استفاده از سامانه نظارتی تاکسی است.

تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

دی؛ از افتتاح ۱۸۲ پروژه راهداری تا تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه‌های محقق اردبیلی و لوبلین لهستان

۱۴۱ کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل آسفالت شد

با وجود همه مشکلات مرتبط با تامین مصالح و منابع مورد نیاز در سال جاری ۱۴۱ کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل آسفالت شد، امسال همچنین ۲۱۴ کیلومتر از راه‌های روستایی بهسازی و ۱۳ کیلومتر نیز راه روستایی جدید احداث شد؛ سال گذشته نیز ۱۲۰ کیلومتر از راه‌های روستایی آسفالت شده بود و استان طی این ۲ سال گذشته در ساخت و توسعه راه‌های روستایی در سطح کشور رتبه نخست را کسب کرد.

دانشگاه‌های محقق اردبیلی و لوبلین لهستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

تفاهم‌نامه همکاری و تعاملات علمی و فناوری بین دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه علوم زیستی لوبلین لهستان به امضا رسید که مهم‌ترین هدف آن تبادل استادان و دانشجویان در قالب برنامه‌های مدون، انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی، برگزاری سمینارها و سمپوزیوم‌های مشترک علمی و فرهنگی، برنامه‌های آموزشی مشترک و میزبانی و راهنمایی کارورزان است.

مرکز جامع سلامت شهرستان گرمی افتتاح شد

مرکز جامع سلامت شهری و روستایی شهید باکری گرمی که برای احداث آن در مجموع ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، در آیینی با حضور استاندار اردبیل و جمعی از مسئولان شهرستانی به بهره‌برداری رسید؛ این مرکز بهداشتی که در فضایی به مساحت ۶۰۰ مترمربع در مدت ۲ سال احداث شده، دارای بخش‌های مختلف بهداشت کار، بهداشت محیط، داروخانه، دندانپزشکی، خدمات سلامت، زنان و زایمان و سایر بخش‌های مرتبط درمانی و آموزشی که به ۹ خانه بهداشت روستایی و بخشی از جمعیت شهری خدمات ارائه خواهد کرد و ۲۲ هزار نفر از جمعیت شهرستان را زیرپوشش خدمات قرار خواهد داد.

یگان حفاظت منابع طبیعی استان اردبیل به ناوگان جدید تجهیز شد

۲۶ دستگاه دمنده برای اطفای حریق در عرصه‌های ملی از سوی مدیریت بحران استانداری اردبیل تهیه شد و با هدف جلوگیری از پیشروی دامنه آتش در مراتع و مهار آن در اختیار یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفت؛ دستگاه دمنده با شدت بسیار زیاد هوا را به سمت آتش هدایت کرده و مانع از پیشروی آتش می‌شود و علاوه بر پیشگیری از پیشروی آتش، موجب خاموش شدن آتش نیز می‌گردد.

روند احیای شتر دوکوهانه مغان با حضور نمایندگان سازمان فائو بررسی شد

روند احیای شتر دوکوهانه مغان با اجرای برنامه "روز مزرعه شتر دوکوهانه" در راستای اجرای طرح صیانت و حمایت از این گونه جانوری کمیاب با حضور نمایندگان سازمان غذا و خوار و بار جهانی ملل متحد (فائو) در استان اردبیل بررسی شد و در این برنامه که با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در محل ایستگاه پرورش شتر دوکوهانه در شهر جعفرآباد بیله‌سوار مغان برگزار شد، شرکت‌کنندگان با روند احیا و صیانت از این گونه شتر کمیاب و در حال انقراض آشنا شدند.
شتر دوکوهانه تنها نژاد دوکوهانه شتر ایرانی محسوب می‌شود که آخرین تعداد آنها به طور مختص تنها در استان اردبیل پرورش داده می شود ولی به علت کاهش جمعیت در معرض انقراض قرار دارند و البته تعداد کمی از آنها به استان‌های آذربایجان شرقی و سمنان برای انجام کارهای مطالعاتی منتقل شدند و علاوه بر آن در شمال استان اردبیل و توسط عشایر منطقه و نیز در ۲ مرکز سازمان جهاد کشاورزی همچنان نگهداری و پرورش داده می‌شوند.

۱۸۲ پروژه راهداری به ارزش ۱۹ هزار میلیارد ریال در اردبیل افتتاح شد

۱۸۲ پروژه راهداری در اردبیل با ارزش حدود ۱۹ هزار میلیارد ریال در آیینی با حضور وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد و همچنین عملیات اجرایی۶۲ پروژه به ارزش ۲۹ هزار میلیارد ریال آغاز شد که عمده‌ترین آنها شامل آسفالت راه‌ها و خرید ماشین‌آلات راهداری بود و در قالب این طرح‌ها ۳۳۶ کیلومتر اجرای روکش آسفالت راه‌های اصلی، شریانی و روستایی از جمله مسیر اردبیل- سرچم با سه هزار میلیارد ریال اعتبار اجرا خواهد شد.

۲۸ کیلومتر از مسیر رودخانه‌های استان اردبیل لایروبی شد

بیش از ۲۸ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌های استان اردبیل از جمله رودخانه‌های قره‌سو، قوری‌چای، هروچای، سوها، شاهرودچای و بالیخلو از ابتدای سال جاری تا کنون با تخصیص اعتبارات متمرکز و استانی لایروبی و بازگشایی شده است و لایروبی و بازگشایی بیش از ۲۰ کیلومتر دیگر از حریم و بستر رودخانه‌های این استان در ماه‌های آتی هم در اولویت برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای اردبیل قرار گرفته است.

اختصاص یک هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال به طرح‌های زیرساختی استان اردبیل

پیگیری‌های استاندار اردبیل در تهران زمینه اختصاص یک هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و توسعه طرح‌های زیرساختی از جمله از بزرگراه‌ها، آب‌رسانی به شهرها و تصفیه‌خانه آب را فراهم کرد و بزرگراه‌های پارس‌آباد - سربند، اردبیل- آستارا، رضی- امیرکندی- گرمی- بیله‌سوار، آبرسانی به شهرهای دارای تنش آبی، تکمیل جاده کلور- درام و تصفیه‌خانه پارس‌آباد از جمله طرح‌هایی هستند که با این منابع فرایند اجرایی آنها تسریع خواهد شد.

۴۶ هزار میلیارد ریال از تعهدات سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل محقق شد

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جریان سفری یک‌روزه به اردبیل گفت: از مجموع ۶۰ هزار میلیارد ریال تعهد سفر پاییز ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور به استان اردبیل با پیگیری‌های استاندار و مسئولان استانی مبلغ ۴۶ هزار میلیارد ریال محقق شده است.

۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به طرح‌های تولیدی استان اردبیل پرداخت شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: برای اجرا و تکمیل طرح‌های تولیدی و اقتصادی استان ۹۰ هزار میلیارد ریال مصوب شده بود که از این میزان ۶۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است و ۳۰ هزار میلیارد ریال دیگر هم تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث ناحیه صنعتی اصلاندوز اختصاص یافت

۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث ناحیه صنعتی اصلاندوز اختصاص یافته و با تملک و اخذ سند مالکیت این ناحیه صنعتی، عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود؛ این ناحیه صنعتی با مساحت ۲۲ هکتار، تنها ناحیه صنعتی شهرستان اصلاندوز است که با توجه به قرارگیری در منطقه مرزی، اجرای آن از اهمیت خاصی برخوردار است و با تصویب احداث پروژه در شورای برنامه‌ریزی استان مکان‌یابی، تملک و اخذ سند مالکیت آن با همراهی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به سرانجام رسیده است.

اردبیل آماده جهش در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اینکه افزون بر ۱۰ هزار واحد صنعتی و صنفی دارای پروانه بهره‌برداری در بحث تولید استان را به یک کارگاه بزرگ کارآفرینی و کسب و کار تبدیل کرده است، از تمهید شرایط و آمادگی برای ایجاد جهش در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری خبر داد.

سه هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه راه‌آهن اردبیل تخصیص یافت

روابط عمومی استانداری اردبیل از تخصیص مبلغ سه هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اسناد خزانه به پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه خبر داد و اعلام کرد: اعتبار مورد اشاره پیرو سفرهای ۲ هفته پیش محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل و با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل تامین شده که با در نظر گرفتن مبلغ تخصیص یافته ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در مجموع در یک ماه گذشته به پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه اختصاص داده شده است تا این پروژه هرچه سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسد.

تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

بهمن؛ توانمندسازی ۱۳ محله کم‌برخوردار تا راه‌اندازی ۱۲ سایت و ارتقای ۱۶ سایت تلفن همراه روستایی

اجرای طرح توانمندسازی در ۱۳ محله کم‌برخوردار اردبیل

قرار است طرح توانمندسازی در برابر مخاطرات در مناطق کم‌برخوردار به صورت آزمایشی در ۳۳۰ محله در سراسر کشور برای چهار گروه سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان از سوی مربیان مجرب در خانه‌های هلال و مسجدهای محله‌های مورد نظر از اول بهمن اجرایی شود که این طرح در استان اردبیل نیز در ۱۳ محله کم‌برخوردار اردبیل بر اساس تفاهم‌نامه بین سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در راستای برنامه‌های سلامت، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به اجرا درمی‌آید.

۱۲ سایت تلفن همراه در روستاهای استان اردبیل راه‌اندازی شد

بهبود شرایط ارتباطی و دسترسی ساکنان نقاط روستایی به اینترنت پرسرعت از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده که در این راستا نسبت به راه‌اندازی ۱۲ سایت جدید از شهریور امسال تا کنون اقدام شده است.

طرح توسعه روستایی در استان اردبیل تدوین شد

توسعه روستایی با هدف اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان استان اردبیل تدوین شد که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سالانه این طرح در ۱۲۹ روستای استان اجرا خواهد شد.

۱۶ سایت روستایی تلفن همراه در استان اردبیل ارتقا یافت

ارتقای فنی و تجهیزاتی ۱۶ سایت تلفن همراه (همراه اول و ایرانسل) در نقاط روستایی این استان از شهریور امسال تاکنون در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر تقویت دسترسی روستاییان به زیرساخت‌های ارتباطی انجام شده است.

سرانه فضای ورزشی مدارس استان اردبیل ۵۰ سانتیمتر مربع افزایش یافت

میانگین سرانه فضاهای ورزشی مدارس کشور را ۳۷ سانتی‌مترمربع است که با اجرای طرح‌های عمرانی سرانه فضای ورزشی مدارس استان از ۲۲.۵ سانتیمتر مربع به حدود ۵۰ سانتی‌مترمربع ارتقا یافته است.

کلینیک پزشکی ورزشی در اردبیل احداث می شود

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولان عالی استان و اداره‌کل ورزش و جوانان استان، فدراسیون پزشکی ورزشی حمایت‌های لازم برای احداث کلینیک تخصصی و حرفه‌ای پزشکی ورزشی در اردبیل را خواهد کرد.

ساخت ۲۴ هزار واحد مسکن در استان اردبیل منعقد شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: قرارداد ساخت ۲۴ هزار و ۸۴۴ واحد مسکونی در ۱۳ شهر این استان با پیمانکاران منعقد شده و در ۹ شهر هم تسهیلات ۱۴ هزار و ۸۱۷ واحد در بانک‌های عامل در حال پرداخت است.

زیرساخت‌های ارتباطی ۲۰۰ روستای استان اردبیل ارتقا یافت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با اشاره به صدور مجوز احداث و ارتقای سایت‌های ارتباطی ۳۶۸ روستا، از احداث و ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی (تلفن همراه و اینترنت) ۲۰۰ روستای این استان خبر داد و گفت: برای ارتقای سایت‌های تلفن همراه در این روستاها مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال نیاز بود که با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، از محل اعتبارهای طرح ملی یواس‌اُ (USO) تامین شد.

هشت اثر تاریخی استان اردبیل در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از ثبت هشت اثر تاریخی مربوط به شهرستان نیر در نشست شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور در فهرست آثار ملی خبر داد که شامل آختاچی قالاسی، بند آب آختاچی، کهریز یئری، اوچ تپه، کور بولاغ، مچیت یئری، سئوگی بولاغی و جیده‌قیه‌سی است که قدمت برخی از آنها تا سه هزار و ۵۰۰ سال پیش می‌رسد.

۲۲۷ هکتار زمین به محدوده ۱۱ شهر استان اردبیل الحاق شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ۲۲۷ هکتار در راستای تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به محدوده ۱۱ شهر این استان الحاق شده و ۷۳۵ هکتار زمین در انتظار تایید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارد؛ ۱۲۱ هزار و ۴۶ متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن در ۲۹ شهر این استان ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۳۵ هزار و ۲۲۶ متقاضی تایید نهایی شدند.

ثبت اختراع جدید از سوی پژوهشگران مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل

فناوران و پژوهشگران مرکز رشد فناوری جهاد دانشگاهی استان اردبیل اختراع جدیدی در زمینه پارافیلم گیاهی به منظور افزایش ماندگاری گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی بسته‌بندی شده در خلاء به ثبت رساندند و گواهینامه ثبت اختراع پارافیلم گیاهی برای افزایش ماندگاری گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی بسته‌بندی شده در خلاء از سوی «حجت اقبـال» و «جعفر آقائی» پژوهشگران و فناوران این مرکز از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر شده است.

چهار اثر از چینی‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ثبت ملی شد

با اعلام قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار اردبیل، چهار اثر از چینی‌های آبی و سفید مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در فهرست آثار ملی منقول کشور به ثبت رسید که شامل بشقاب بزرگ چینی آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۰، ظرف نگهداری طرح گلدانی با نقوش آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۱، کاسه چینی آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۲ و کاسه چینی آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۳ است؛از مجموعه چینی‌های اردبیل ۷۱ اثر در موزه‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نگهداری می‌شود که از میان آنها تا کنون ۴۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۶ اثر نیز در نوبت ثبت ملی قرار دارد.

پرداخت ۲۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل از پرداخت ۲۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال وام ازدواج و پنج هزار میلیارد ریال وام فرزندآوری در استان از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری، ۱۱هزار و ۷۰۰ فقره وام ازدواج به میزان ۲۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال در استان اردبیل پرداخت شده و در این مدت همچنین ۹ هزار فقره وام فرزندآوری به میزان پنج هزار میلیارد ریال به متقاضیان دارای شرایط در استان اردبیل پرداخت شده است.

تلاش‌ دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

اسفند؛ از افتتاح ۲۶ سازه آبخیزداری تا راه‌اندازی فیبرنوری منازل و کسب و کارها

۲۶ سازه آبخیزداری در استان اردبیل افتتاح می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی ۲۶ سازه آبخیزداری و آبخوانداری با اعتبار بیش از ۲۰۹ میلیارد ریال در این استان افتتاح می‌شود که شامل اجرای عملیات آبخیزداری، مدیریت روان‌آب‌های سطحی و کنترل سیلاب در شهرستان‌های سرعین، کوثر، گرمی، اصلاندوز، اردبیل، خلخال، نیر و انگوت است و با افتتاح این طرح‌ها ۹۵۰ خانوار از مزایای آنها در ۱۶ روستا بهره‌مند خواهند شد.

صرفه‌جویی یک میلیون و ۴۵ هزار مترمکعب آب در استان اردبیل

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: امسال با انجام عملیات تقلیل منصوبات در ۳۹ حلقه چاه دارای اضافه برداشت حدود یک میلیون و ۴۵ هزار مترمکعب از آب‌های زیرزمینی این استان صرفه‌جویی شده است و علاوه بر آن از آغاز سال جاری تا کنون بیش از ۱۸۲ کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌های مجاز نصب شده که تاثیر قابل توجهی در صرفه‌جویی آب داشته است.

مرکز تحقیقات کشاورزی اردبیل موسسه نمونه کشوری شد

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در میان همه مراکز و موسسات کشاورزی کشور با کسب رتبه نخست در تمام زمینه‌ها، به عنوان مرکز نمونه ملی در سال جاری انتخاب و معرفی شد که دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی توام با بهره‌وری به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای راهبردی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است؛ در همین راستا این مرکز ۲ سال گذشته در حوزه پژوهش ۳۳۸ پروژه اجرا و ۴۸۱ نشریه ترویجی و مقاله منتشر کرده و در معرفی ۵۳ رقم زراعی و باغی مشارکت داشته است.

یک هزار و ۳۹۰ هکتار بافت فرسوده استان اردبیل در مرحله بازسازی است

یک هزار و ۳۹۰ هکتار بافت فرسوده در استان اردبیل شناسایی شده که نوسازی و بازسازی آنها در مرحله اجرا قرار گرفته است و ۹۶۳ هکتار از این بافت‌های فرسوده مربوط به اردبیل، ۲۴۸ هکتار مربوط به پارس‌آباد، ۸۴ هکتار مربوط به خلخال و ۹۵ هکتار هم مربوط به مشگین‌شهر است که در اولویت بازسازی قرار دارد.

۶۰۰ نفر در شهرک صنعتی اردبیل مشغول به کار شدند

در سایه حمایت‌های قضایی مشکل چندین ساله زمین شرکت نگین چوب زرین آرتاویل در شهرک صنعتی اردبیل۲ برطرف و زمینه اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر با راه‌اندازی این شرکت فراهم شد.

میزان اشتغال کارخانه سبلان پارچه اردبیل به سه هزار نفر می‌رسد

مجتمع کارخانه‌ای سبلان پارچه شامل هفت کارخانه تولیدی پوشاک زنجیره‌ای با هزینه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ﷼ و ظرفیت ایجاد اشتغال برای حدود پنج هزار نفر در سال ۸۶ راه‌اندازی شد اما تا سال ۹۹ در حالت رکود بود تا اینکه با حمایت‌های دولت سیزدهم دوباره فعال شده و در مسیر جهش تولید و اشتغال‌زایی افتاده است؛ در حال حاضر ۹۴۲ نفر در این کارخانه فعالیت دارند و با راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای میزان اشتغال‌زایی این کارخانه به سه هزار نفر می‌رسد.

پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شهرستان نیر افتتاح شد

پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTx) در شهرستان نیر برای نخستین بار در استان اردبیل با حضور رئیس مرکز بازرسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید و سرویس‌دهی آن آغاز شد؛ بر اساس آزمایشی که در حضور مسئولان صورت گرفت، سرویس اینترنت جدید بر بستر فیبر نوری سرعت دریافت و بارگذاری داده (دانلود و آپلود) حدود یک گیگ برای مشترکان فراهم می‌کند که گام مهم دیگری در راستای توسعه کسب و کارهای دیجیتال و تبدیل اردبیل به استانی هوشمند است.

عملیات اجرایی پل کمربندی سرعین آغاز شد

عملیات اجرایی پل کمربندی شهر گردشگری سرعین با اعتبار اولیه پنج هزار میلیارد ریال با هدف کاهش حجم ترافیک هسته مرکزی شهر با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد و قرار است در مدت سه سال به بهره‌برداری برسد که با ۲۱۰ متر عرشه اصلی، ۴۵۰ متر طول لوپ با ۹.۳۰ متر عرض و با ارتفاع ستون‌های ۲۷ متر اجرا می‌شود.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث خانه‌های کشتی در اردبیل

استاندار اردبیل از اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث خانه‌های کشتی در نقاط مختلف این استان خبر داد و گفت: در این چارچوب سه تا چهار محله انتخاب و با همکاری شهرداری، استانداری و فدراسیون کشتی سالن‌های کوچک کشتی برای استفاده نوجوانان و جوانان علاقه‌مند احداث می‌شود.

تفاهم‌نامه برگزاری مسابقات کشتی در قالب "جام صفوی" در اردبیل منعقد شد

تفاهم‌نامه برگزاری مسابقات کشتی در قالب "جام صفوی" در اردبیل بین فدراسیون کشتی، استانداری و اداره‌کل ورزش و جوانان استان اردبیل منعقد شد که بر اساس این تفاهم‌نامه، مسابقات کشتی اردیبهشت سال آینده در سالن ورزشی ۶ هزار نفری جهان پهلوان رضازاده اردبیل برگزار خواهد شد.

اجرای طرح جمع‌آوری و تفکیک زباله از مبداء در اردبیل آغاز شد

اجرای طرح جمع‌آوری و تفکیک پسماند و ضایعات خشک از مبدا تولید در آیینی با رونمایی از نرم‌افزار مربوطه با عنوان "آرتا زیست" در اردبیل آغاز شد؛ بر این اساس عوامل شرکت مجری طرح تفکیک زباله از مبدا به درب منازل مردم رفته و پس از تحویل زباله‌ها برنامه‌های خود را برای بازیافت پسماند انجام خواهند داد و محلی نیز برای جمع‌آوری ضایعات در داخل شهر پیش‌بینی شده که در مرحله دریافت سند مالکیت است و سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

۶ پروژه ورزشی نیمه‌کاره استان اردبیل در سال جاری افتتاح شد

چهار پروژه ورزشی و ۲ پروژه از طریق ماده ۲۷ در سال جاری به بهره‌برداری رسید که از جمله پروژه زمین چمن مصنوعی و پیست دو و میدانی شهرستان خلخال است که از سال ۱۳۸۰ شروع و در دولت مردمی با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال به همت نماینده خلخال، وزارت ورزش و جوانان بعد از ۲۲ سال به بهره‌برداری رسید.

۶۴۵ هکتار زمین به محدوده شهر اردبیل افزوده شد

با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ۶۴۵ هکتار زمین جهت اجرای نهضت ملی مسکن و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به محدوده جنوب شرقی شهر اردبیل افزوده شد؛ این الحاق در جلسه شماره بیست و دوم شورای عالی شهرسازی و معماری تایید شده که با ابلاغ این مصوبه شاهد رفع کمبود زمین و ارتقای سرانه خدمات شهری از لحاظ کمی و کیفی خواهیم بود؛ همچنین با ابلاغ این مصوبه تراکم جمعیت شهری اردبیل از ۹۰ به ۷۰ نفر در هکتار کاهش و کیفیت سطح زندگی در این شهر افزایش خواهد یافت.

عملیات ساخت پنج باب مدرسه در شهر اردبیل آغاز شد

عملیات ساخت پنج باب مدرسه در شهر اردبیل با ۷۵ کلاس درس در آیینی با حضور معاون امور عمرانی استانداری، مدیران کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش و رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اردبیل آغاز شد؛ احداث این واحدهای آموزشی در راستای تامین نیاز فوری و برای جبران کسری سرانه آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان آغاز شده است.

موزه مردم‌شناسی سرعین افتتاح شد

موزه خصوصی مردم‌شناسی، با همت بخش خصوصی در آستانه سفرهای نوروزی در شهرستان گردشگرپذیر سرعین استان اردبیل گشایش یافت؛ این موزه به صورت آزمایشی جمع آوری شده و آثار موجود این مجموعه در حوزه مردم‌شناسی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha