۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۲۶
کد خبر: 85432456
T T
۱۴ نفر

برچسب‌ها

از مارادونا تا مسی؛ ساق پای آلبی‌سلسته در صدر جام‌جهانی

تهران- ایرنا- دیگو آرماندو مارادونا، فوق ستاره‌ای که بدون شک یکی از چهره‌های فراموش نشدنی و بهترین بازیکن ادوار جام‌جهانی به شمار می‌رود. شماره ۱۰ آرژانتین که حتی با خطاهای بازیکنان حریف هم به سختی قابل مهار بود.

به گزارش ایرنا، ادوار جام‌جهانی با آمار و چهره‌هایی که هیچ‌گاه فراموش نخواهند شد عجین شده است. آماری که شاید سالیان سال دست نیافتنی باشد و به تاریخ سپرده شود تا بازیکنانی که به اسطوره و نماد یک کشور تبدیل شوند.

دیگو آرماندو مارادونا بدون شک یکی از این چهره‌های تاریخی فوتبال است، بازیکنی که از خلاقیت و استعداد ذاتی عجیبی برخوردار بود اما شطینت‌ها و اشتباهاتش باعث شد درگیر مواد مخدر و حاشیه‌های غیرورزشی شود اما با همه این شرایط او برای مردم آرژانتین و آنهایی که عاشق فوتبال هستند، یک نماد و اسطوره است.

کلودیو تافارل دروازه‌بان اسبق برزیل در خصوص مارادونا می‌گوید: تنها یک راه برای متوقف کردن او وجود داشت، خطا کردن. ما نکردیم و مجازات شدیم. سنگربان سال‌های دور برزیل به گلی اشاره می‌کند که در سال ۱۹۹۰ ایتالیا و در مرحله یک هشتم نهایی جام‌جهانی دریافت کرده است. در شرایطی که برزیلی‌ها بارها و بارها تا آستانه فروپاشی دروازه آلبی سلسته پیش رفتند و حتی ۲بار دیرک دروازه این تیم را به لرزه درآوردند اما حرکت انفرادی و خارق‌العاده مارادونا کافی بود تا کلودیو کانیگیا در دقیقه ۸۱ آرزوهای قناری‌ها را بر باد دهد و برزیل وداعی تلخ با این دوره از جام داشته باشد. در آن دیدار ریکاردو گومز تنها ۲ دقیقه بعد از گل کانیگیا از زمین بازی اخراج شد تا اندک امیدهای برزیلی‌ها برای جبران نتیجه کم‌رنگ‌تر از قبل شود.

تری بوچر مدافع سابق تیم ملی فوتبال انگلیس در اظهار نظری جنجالی به روزهای اوج مارادونا اشاره می‌کند. او با یادآوری اتفاقات جام‌جهانی ۱۹۸۶ مکزیک می‌گوید: نظر کلی بر این بود که به هر شکل و حتی با خطا کردن اجازه ندهیم مارادونا از ما رد شود اما همین کار هم سخت بود. در آن جام که سیزدهمین دوره رقابت‌های جام‌جهانی به شمار می‌رفت فوق ستاره آرژانتینی موفق شد همراه با تیمش به لطف برتری ۳ بر ۲ برابر آلمان در فینال، جام قهرمانی را بالای سر ببرد. شماره ۱۰ آلبی سلسته در پایان این دوره از رقابت‌ها برنده توپ طلایی هم شد تا بازهم خاطره‌ای خوش از خود برای هواداران تیم ملی فوتبال این کشور بر جای بگذارد.

از مارادونا تا مسی؛ ساق پای آلبی‌سلسته در صدر جام‌جهانی

مارادونا در ادوار جام جهانی در صدر جدول آماری بازیکنانی است که بیشترین خطا روی آنها ثبت شده است. در جام‌جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا ۳۶ خطا،‌ در جام‌جهانی ۱۹۸۶ مکزیک ۵۳ و در جام‌جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا ۵۰ خطا روی مهاجم خوش‌نقش آرژانتین صورت گرفت تا او را به رکوردی افسانه‌ای برساند.

مارادونا در جام‌جهانی با ۱۵۲ بار خطایی که روی او انجام شده، رکورددار است و بعد از او لیونل مسی دیگر ستاره آرژانتینی به چشم می‌خورد. او با ۷۵ خطا در رده دوم است و جرزینیو برزیلی و نیمار با ۶۴ و ۶۰ خطا در رده‌های بعدی جای دارند.

کریستیانو رونالدو پرتغالی با ۵۸، آریل اورتگا آرژانتینی با ۵۷ و گئورگ هاگی رومانیایی با ۵۶ خطا بعد از آنها دیده می‌شوند. طبق اعلام سایت فیفا این آمار پس از سال ۱۹۶۲ شیلی ثبت شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha