نخست‌وزیر چین: پکن همواره پاریس را به عنوان شریک اولویت‌دار خود می‌داند

تهران- ایرنا- لی چیانگ نخست‌وزیر چین در دیدار با استفان سژورنه وزیر خارجه فرانسه در پکن، از تمایل چین برای همکاری با فرانسه خبر داد و گفت: پکن همواره پاریس را به عنوان شریک اولویت‌دار خود می‌داند.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای گلوبال تایمز، لی با اشاره به اینکه امسال شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین پکن و پاریس است، افزود: روابط چین و فرانسه از دیرباز در خط مقدم روابط پکن با کشورهای بزرگ غربی بوده و این امر، نه تنها به نفع ملت‌های دو کشور است بلکه تأثیر عمیقی بر جهان دارد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه چین مایل به همکاری با فرانسه برای تقویت مبادلات در همه سطوح است، ادامه داد: اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر هستند و به همین دلیل پکن همواره پاریس را به عنوان شریک اولویت‌دار خود می‌داند و آماده است تا از پتانسیل همکاری در زمینه‌هایی مانند انرژی سبز، نوآوری علمی و فناوری، تولید پیشرفته و هوش مصنوعی استفاده کند.

لی همچنین با بیان اینکه امیدوار است فرانسه یک محیط تجاری باز، منصفانه و بدون تبعیض را برای شرکت‌های چینی فراهم کند، گفت: از پاریس انتظار داریم تا اتحادیه اروپا را فعالانه تشویق کند که از قوانین اقتصادی و بازار پیروی و نگرانی‌های موجود در نزد هر دو طرف را از طریق مشاوره به درستی برطرف کند.

نخست‌وزیر چین در ادامه نبود همکاری میان قدرت‌های بزرگ را یکی از خطرات اصلی دانست که جهان را تهدید می‌کند و خاطرنشان کرد: پکن و پاریس هر دو از اعضای شورای امنیت سازمان ملل هستند و چین مایل است همکاری‌های چند جانبه با فرانسه را تقویت کند تا از این طریق، طرفین نقش مثبتی در حل مسائل بین‌المللی ایفا کنند.

سژورنه نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط فرانسه و چین تأثیر مهمی بر هر دو کشور و همچنین جهان دارد، گفت: فرانسه به استقلال خود پایبند و با رویارویی بلوک‌ها مخالف است.

وی با تاکید بر اینکه پاریس قاطعانه به سیاست چین واحد پایبند است، اظهار کرد: فرانسه مایل است با پکن همکاری کند تا از فرصت جشن شصتمین سالگرد استحکام روابط دیپلماتیک میان دو کشور برای تعمیق تبادلات و همکاری در زمینه‌هایی مانند اقتصاد و تجارت، حفاظت از محیط زیست و هوش مصنوعی استفاده کند.

به گزارش ایرنا، دیپلمات ارشد فرانسه روز دوشنبه پس از دیدار با همتای خود در چین گفت که پاریس انتظار دارد پکن پیام‌های روشنی را در مورد جنگ در اوکراین به روسیه ارسال کند.

سژورنه وزیر خارجه فرانسه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با وانگ یی همتای چینی خود با بیان اینکه ما متقاعد شده‌ایم که اگر با اوکراینی‌ها مذاکره نشود، یک صلح پایدار وجود نخواهد داشت، ادامه داد: اگر صلحی مطابق با قوانین بین المللی وجود نداشته باشد، امنیت برای اروپایی‌ها وجود نخواهد داشت و چین نیز می‌تواند در تضمین رعایت قوانین بین المللی نقش کلیدی ایفا کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha