رئیس شورای مفتیان روسیه: تروریست‌های کروکوس مسلمان واقعی نیستند

مسکو- ایرنا- رئیس شورای مفتیان و اداره امور دینی مسلمانان روسیه گفت: عاملان حمله تروریستی به سالن کنسرت کروکوس در منطقه مسکو، اسامی اسلامی دارند و خود را مسلمان می‌نامند اما آنها هیچ نشانه‌ای از اسلام ندارند و آنها مسلمان واقعی نیستند.

به گزارش ایرنا، شیخ راویل عین‌الدین شامگاه دوشنبه در ضیافت افطار سفارت ایران در مسکو با قدردانی از ابراز همدردی دولت، ملت و کاظم جلالی سفیر ایران با روسیه در پی حمله تروریستی سوم فروردین‌ماه 1403 به تالار کروکوس افزود:‌ در روح و ذهن این افراد هیچ اثری از انسانیت،‌ اسلام و توجه به ارزش‌های خانواده وجود نداشت.
وی ادامه داد: عوامل این حمله تروریستی از طبقه انسان‌های فقیر جامعه بودند که به خاطر پول، فریب خوردند. در واقع پول،‌ خدای آنها شده بود و تمام هدف تروریست‌ها درآمدزایی بود.
رئیس شورای مفتیان روسیه خاطرنشان کرد:‌ اگر این افراد با آموزه‌های درست اسلامی تربیت شده بودند در ماه رمضان برای کشتن مردم نمی‌رفتند.
وی یادآور شد: در این حادثه مردمی بیگناه و غیرنظامی در منطقه‌ای خارج از فضای جنگی قربانی شدند.
مفتی اعظم اهل سنت روسیه گفت: حضور در سالن کنسرت همراه با خانواده به منظور تفریح بعد از افطار و گوش ‌دادن به موسیقی در اسلام نهی نشده است که توجیهی برای حمله به انسان‌های بیگناه باشد.

رئیس شورای مفتیان روسیه: تروریست‌های کروکوس مسلمان واقعی نیستند
در این آیین، مسئولان اداره دینی مسلمانان روسیه و همچنین رؤسای نهادهای فرهنگی ایران از جمله مرکز اسلامی مسکو، رایزنی فرهنگی سفارت، دانشگاه جامعه المصطفی و بنیاد ابن سینا حضور داشتند.

تروریست‌ها به دستور سرویس‌های امنیتی غربی، افراد بیگناه را کشتند
رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه خاطرنشان کرد:‌ در این رخداد، تروریست‌ها بدون توجه به اینکه قربانیان کودک، زن یا مرد، مسلمان، مسیحی یا یهودی هستند، همه را به رگبار بستند و آنها را کشتند. هدف آنها ایجاد ترس و حمله به روح و روان جامعه بود.
شیخ عین‌الدین در ادامها با ابراز همدردی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران بابت جان‌باختن شهروندان بیگناه در واقعه تروریستی مشابه در سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: عاملان آن حمله تروریستی نیز مسلمان نبودند و به دستور سرویس‌های امنیتی غربی، افراد بیگناه را کشتند.
وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های نزدیک ایران و روسیه در بخش‌های مختلف از جمله تروریسم، از سطح بالای این مناسبات ابراز خرسندی کرد.
مفتی اعظم روسیه گفت: امروز درک مشترک و دوستی عمیقی بین ایران و روسیه وجود دارد و همکاری کاملا سودمندی برقرار است و در این راستا،‌ ما نیز سهمی برای خود در زمینه تلاش برای توسعه روزافزون این روابط قائل هستیم و در این مسیر تلاش می‌کنیم.

رئیس شورای مفتیان روسیه: تروریست‌های کروکوس مسلمان واقعی نیستند
اهدای قرآن نفیس با قلم هنرمند ایرانی به رئیس شورای مفتیان روسیه

شیخ راویل عین الدین هنر ایرانیان را ستود و گفت که این قرآن نفیس در مکان مناسبی در مسجد جامع مسکو در معرض دید نمازگزاران قرار می‌گیرد.

مسلمانان روسیه برادر روحانی و معنوی مردم فلسطین هستند
شیخ عین الدین در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تأسف از رخدادها و جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: مسلمانان روسیه همواره برادر روحانی و معنوی ملت فلسطین بوده‌اند و در آینده نیز خواهند بود.
رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه افزود: از همان سال های نخست نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس، ما در مسکو این آیین را برپا داشتیم و همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردیم و امسال نیز از سفرای کشورهای عربی و اسلامی برای حضور در آیین ویژه این روز دعوت به عمل آورده ایم.
شیخ عین‌الدین ادامه داد: در سال‌های گذشته، ما این آیین را با کمک سفارت ایران در روسیه و مرکز اسلامی مسکو برگزار کرده ایم و امسال نیز با توجه به شرایط خاص فلسطین، همبستگی کامل خود را با ملت فلسطین ابراز خواهیم کرد.

تأثیر پیام امام‌خمینی بر روسیه
رئیس شورای مفتیان روسیه نیز در این آیین از پیام امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچف آخرین زمامدار دوران اتحاد جماهیر شوروی به عنوان پیامی پیامبرگونه یاد کرد که اهمیت آزادی عمل دینی را در جامعه بشری یادآور شد.
وی یادآور شد: این پیام امام خمینی در شرایطی به صورت رسمی به گورباچف ارائه شد که 70 سال مبارزه با موجودیت خدا در دوران اتحاد جماهیر شوروی ادامه داشت و پس از آن در اواخر، دهه 1980 و اوایل دهه 1990 بود که به لطف پروردگار، اتفاقی رخ داد، پیام امام خمینی تأثیر خود را گذاشت و دست‌های ما نیز برای توسعه اسلام در روسیه باز شد.
شیخ عین الدین گفت: در آن زمان،‌ پیام امام خمینی (ره) بر تفکر رهبران دوران شوروی در آخرین روزهای زمامداری‌شان اثرگذاشت و دولت وقت به این نتیجه رسید که بدون دین و معنویت نمی‌تواند در ارتباط و تعامل با مردم و پیشبرد امور به نتیجه برسد.
وی یادآور شد: در پیام امام خمینی به چند موضوع اشاره شده بود،‌از جمله اینکه دولت بدون دین نمی‌تواند دولت کاملی باشد و بدون آزادی مذهبی، امکان ادامه مسیر برای دولت‌ها وجود ندارد.
مفتی اعظم روسیه گفت: پیام امام خمینی،‌ پیش‌بینی پیامبرگونه‌ای از ایشان بود و در ادامه مسیر اتحاد جماهیر شوروی، این اتفاق افتاد.

این آیین ضیافت افطار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با عنوان "افطار در قدس – مردم غزه را دریابید" برگزار شد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در این آیین از مواضع دولت و مسلمانان روسیه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد.
کاظم جلالی ابراز امیدواری کرد که آیین گرامیداشت روز جهانی قدس در مسکو همچون سال های گذشته به شکل باشکوهی با مدیریت اداره دینی امور مسلمانان روسیه در مسجد جامع مسکو برگزار شود. (اینجا بخوانید)


تیراندازی تروریست‌ها و اقدام آنها به پرتاب بمب های آتش زا قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در منطقه مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به فاجعه انسانی منجر شد.
در این حمله تروریستی ۶۹۵ نفر از جمله ۱۵ کودک آسیب دیدند که از این تعداد تاکنون ۱۴۴ نفر جان باخته‌اند. در میان اسامی جانباختگان، نام پنج کودک نیز دیده می‌شود.
با وجود آنکه رسانه‌ها و مقامات غربی، از گروه تروریستی داعش به عنوان عامل این حمله تروریستی یاد کرده و اوکراین را از دخالت در این عملیات تبرئه کرده‌اند، مقام‌های مسکو ضمن تعجب از سرعت عمل غرب در شناسایی عوامل تروریستی بر تکمیل تحقیقات خود در این زمینه تأکید کرده‌اند.
با این حال، نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه هفتم فروردین ۱۴۰۳ در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا اوکراین یا گروه تروریستی داعش پشت این حمله تروریستی بوده است پاسخ داد: البته، اوکراین.
الکساندر بورتنیکوف رئیس سازمان امنیت فدرال روسیه نیز در آن روز در مصاحبه‌ای گفت: ما معتقدیم که این اقدام تروریستی هم توسط اسلام گرایان تندرو و هم توسط سازمان های اطلاعاتی غربی طراحی، تدارک و اجرا شده است و سرویس های ویژه اوکراین مستقیماً به این موضوع مرتبط هستند و همکاری داشته‌اند.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با تأکید بر ضرورت تکمیل تحقیقات این کشور درباره این حادثه تروریستی گفته بود: جنایت وحشتناک در کروکوس، اقدامی برای ارعاب و ایجاد وحشت در جامعه روسیه است که توسط اسلام‌ گرایان افراطی انجام شد؛ این سؤالات مطرح می شود که آنها این کار را به سفارش کدام مشتری انجام دادند؟ چه کسی از این کار سود می‌برد؟ و آیا اسلام گرایان افراطی واقعاً تصمیم به حمله به روسیه گرفتند؟ همچنین باید به این سوال پاسخ داد که چرا تروریست ها پس از ارتکاب جنایت در کروکوس قصد عزیمت به اوکراین را داشتند و چه کسی در آنجا منتظر آنها بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha